söndag 25 februari 2024

Dags vänja sig vid tanken på FIRE

Då jag tycker det är att dags att vänja sig vid tanken på FIRE har jag gjort en tidsaxel där första tidpunkten bara är 10 månader bort.

A. 2024-12-31: Avstämning Pengamaskinen

Första uttag från Pengamaskinen kommer att vara för konsumtion år 2026 men storleken på detta uttag beräknas på värdet 2024-12-31 enligt Vanguards dynamiska hybridmodell (en smartare variant av 4%-modellen som tar hänsyn till värdeutveckling för de som inte orkar läsa länken).

B. 2025-01-01 t o m 2025-03-02: Beslutsperiod

För att kunna göra min FIRE i rätt klimat (vår/försommar) och med 2 månaders uppsägningstid behöver jag säga upp mig 2025-03-02 för att göra min FIRE 2025-05-01. Därmed uppstår en två månader lång beslutsperiod.

Beslutsperioden skulle för att dra in lite extra lön kunna förlängas som max till 2025-04-23 för då kan jag ändå gå i FIRE vid midsommar och känna att jag fick en sommar i FIRE. Det finns även möjlighet att avsluta anställningen med uttag av semester vilket skulle vara ekonomiskt rätt men kanske inte känslomässigt rätt.

Alla kommer ställas inför samma två frågor när de ska göra sin FIRE men jag har även en tredje:
  1. Har jag ekonomi att sluta arbeta?
  2. Vill jag sluta arbeta?
  3. Är föräldrahemmet i Småland tillgängligt för inflyttning?
Åtminstone de två första måste svaras jakande på för att en FIRE ska bli av.

1. Har jag ekonomi att sluta arbeta?

Ekonomi är en förutsättning för FIRE men det är inte tillräckligt. 

För mig handlar det inte om det ha si eller så många miljoner utan det handlar om att budgeterade inkomster ska täcka budgeterade utgifter, gärna med en liten marginal. Båda budgeterna måste uppdateras innan FIRE.

2. Vill jag sluta arbeta?

Många älskar sitt jobb och vill jobba så länge de kan. I mitt fall är det inte så men jobbet ger mig förutom pengar även struktur i livet.

Även om jag skulle göra min FIRE så går det ändra sig efteråt och börja jobba mer eller mindre om jag skulle behöva eller vilja göra det. Det jag arbetar med nu skulle tappa i aktualitet ganska snabbt men det finns andra jobb.

Tidigare har jag brytt mig om vad folk tycker om de som inte jobbar fast de är arbetsföra men i och med mina nydiagnosticerade hjärtproblem kan jag sopa undan allt sådant. Det enda positiva detta fört med sig.

3. Är föräldrahemmet i Småland tillgängligt för inflyttning?

Såklart är det inte så att jag önskar livet ur min far som bor där nu. Än så länge är han tillräckligt pigg för att uppskatta villalivet och vill inte flytta till lägenhet - även om hälsan helt klart är på ett sluttande plan. 

Inte heller är huset tillräckligt stort för två gamla gubbar mer än under en övergångsperiod - alltså egentligen är det ju det men vi skulle gå varandra på nerverna.

Jag har några lösningar på problemet om det skulle behövas:
  1. Bo kvar i Stockholm: En kortsiktig lösning som inte skulle frigöra pengar från Geoarbitraget. Bli "turist" i Stockholm innan man lämnar.
  2. Skaffa lägenhet i Småland: Skaffa en lägenhet för mig men som även skulle passa pappa och när det är läge byter vi boende med varandra. 
  3. Köpa ett annat hus i Småland: Köpa ett annat hus går såklart men föräldrahemmet är ett bra hus och lägg till detta affektionsvärde så är det svårt att slå men inte omöjligt.

C. 2025-04-30: Arbetslivet avslutas

Sista arbetsdag blir Valborg eller "Sista april", sista anställningsdag första maj och första dag i FIRE andra maj. 

Genom att lägga sista anställningsdag till en söndag under en helg eller allra helst en långhelg kan man få lön ett par dagar extra. 

D. 2025-05-01 t o m 2025-12-31: Stockholmslivet avslutas

Jag utgår nedan från att föräldrahemmet är tillgängligt för inflyttning då det är mitt huvudspår.

Denna första tid i FIRE ska ägnas åt att:
  1. Njuta av en arbetsfri sista sommar i huvudstaden innan jag jag flyttar
  2. Snygga till lägenheten under sommaren
  3. Lägga ut och sälja lägenheten efter sommaren
  4. Flytta till Småland under hösten/vintern
Mitt uppehälle under perioden ska betalas av:
  1. Slutlön: Det kommer att vara mest inarbetad semester som betalas ut (30.000 kr?).
  2. Buffertpengar. Under perioden januari 2024 - april 2025 ska jag spara ihop minst 120.000 kr som ska konsumeras under denna period.
Slutlön och buffertpengar summerar till 150.000 vilket fördelat på 8 månader blir ca 19.000 kr/mån vilket lätt håller mig flytande även om det inte blir några extravaganser.

Det finns även möjlighet till A-kassa efter en karensperiod (2 dagar) plus en avstängningsperiod (45 dagar) för egen uppsägning om jag skulle vilja ha in lite extra pengar. Då jag ju har nersatt hälsa men inte kommer att sjukskrivas är det kanske ännu troligare att A-kassan skulle användas för att gå lite tidigare. 

E. 2026-01-01 och framåt

Perioden inleds med att jag ska vara på plats i Småland och kunna göra första uttaget från Pengamaskin och pensioner för att betala mitt leverne.

FIRE-livet har inletts på allvar!

Om någon är orolig för att jag inte skulle ha något att göra har jag tidigare skrivit ett inlägg om detta.

18 kommentarer:

  1. Hallå US!

    Intressant att höra om din plan som närmar sig verkligheten med stormsteg! Som vanligt händer det inget utan en övergripande plan, det krävs mål att sträva mot och här har du verkligen formulerat dem skarpt.

    För dig gäller egentligen endast att besvara B1 som baseras på A. Förhoppningsvis har räntecykeln ifrån helvetet signerad superundret nått sitt bistra och bittra slut snart och en ny bättre period kan få lov att börja vilket bör ge avtryck för din del fram till årsslutet.

    Känns som att du har de flesta bitarna i stort sett på plats (sett i det stora perspektivet) vilket måste kännas skönt, ja inte minst efter hälsoproblemen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det börjar dra ihop sig - i nästa inlägg får jag visa de uppdaterade nedräkningsburkarna med sten.

      Ju närmare målet desto tydligare blir helt klart målet.

      Ja, B1 är det som är kvar att besvara. B1 baseras i stort sett på A men det finns några andra delar i B1: Geoarbitraget, Optionshandeln och Pensionerna. Men storleken på Geoarbitraget och Pensionerna kan jag inte påverka då de är givna medan Optionshandeln kan jag påverka.

      Radera
    2. Ser framemot burkarna! Får nog sjutton ta och sätta igång med några egna burkar.

      Radera
  2. Jätteintressant att se din genomtänkta exitplan! Hoppas att allt löper på som du önskar för det är du värd efter all skit med hälsan och annat! En fundering, tror du inte det skulle gå att du och din far skulle kunna bo tillsammans?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Jo, jag hoppas det får räcka med skit på ett tag nu.

      Bo med min far - alltså han och jag går bra ihop vilket säkert beror på att jag brås min på mor. Nej, då blir det som att flytta hem till honom och inte till mig själv.

      Min far och min bror däremot klarar ryker alltid ihop om de träffas mer än en dag... Säkert för att de är så lika varann.

      Radera
  3. Hej Utdelningssmålänningen och grattis till en väl utarbetad plan.

    Tycker du gör rimliga avväganden genom att vara öppen för olika alternativ.

    Du liksom jag är väldigt nära FIRE, så det ska bli spännande att se hur du tänker och agerar framöver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar. Jo, det börjar bli nära nu för oss båda. Och ett par till av de bloggar jag läser. Egendomligt nära varandra faktiskt.

      Här sker inget utan utarbetad plan då det blir besvärligt om man räknat fel.

      Radera
  4. Hej och tack för intressant läsning. Mycket hänge rpå hur gärna man vill bort från sitt jobb. Ytterligare jobb ger såklart mera pengar i påsen och mer frihet längre fram. Att vänta på att din far ska flytta känns som ett farligt mål? Har han redan en lägenhet klar, vill han flytta, när i så fall ska det ske? Mitt tips är att skaffa en hyreslägenhet på samma ort så kan ni byta, då är du inte låst vid en annan människas beslut. Kostnaden för en tvåa jämfört med ett äldre hus torde vara mindre. Kanske hittar du en trevlig marklägenhet för 5-6000 kr?

    Jag vet att vissa propagerar för a-kassa, speciellt om man kanske har någon bakomliggande sjukdom men inte lär bli sjukskriven, men jag är tveksam. Nu vet jag inte exakt hur gammal du är men är du under 60 lär nog a-kassan tvinga iväg dig på alla möjliga kurser och annat för att få tillbaka dig till arbetslivet så snart det bara går, hur kul är det att i princip vara någons "bitch" för 15000 kr i månaden eller vad man nu kan få? Inga semesterresor, söka en massa jobb, kanske till och med bli kallad till en intervju, gå en "skriva cv-kurs", eller sitta en dag och hänga med folk som aldrig har jobbat en dag i sina liv... vi är långt ifrån Göran Perssons tid när man förtidspensionerade folk på löpande band för att få fina arbetslöshetssiffror. Nu är det andra bullar som gäller, speciellt med Tidölaget. Det vete f-n om jag hade velat utsätta mig för det för några månaders a-kassa? Hellre då jobba ett halvår extra och tjäna ihop till dessa pengar själv om de nu är nödvändiga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack!

      Jo, i och med den minskade energinivån från hjärtsvikten där jag knappt klarar arbetsdagen och sedan stupar i säng så behöver jag komma bort från jobb ganska snart.

      Bostadssituationen ÄR svår. Men oftast löser sig allt själv om man ger det tid. Ska ta upp ämnet i påsk när jag ska ner nästa gång. Japp, först lägenhet och sedan byta är ett intressant alternativ som jag skrev lite om ovan.

      A-kassa. Jag har varit där tidigare och håller med - det avsnittet fanns inte med i första versionen av inlägget, men ändå kände jag mig tvungen att lägga till det. Är 55 år nästa år. Är det ens mindre stressigt än att jobba kvar och för mindre pengar? Man vill ju gå i FIRE med en POSITIV känsla när man jobbat så länge för det.

      Radera
    2. Vet inte vad de här 15 kkr/mån kommer från, men så här säger det på akassan:
      Man kan alltså få max 26 400 kr per månad före skatt från a-kassan, eftersom vi i snitt betalar ut 22 ersättningsdagar per månad.
      Så drar de 25% skatt på det alltså blir det max 19 800 kr/mån efter skatt. Det gäller dag 1-100, lägre belopp dag 101-200, och ännu lägre dag 201-300

      Men om du har inkomstförsäkring, antingen sådan som ingår i fackavgiften eller som tecknat själv, så täcker det inkomster upp till 100 000 kr/mån eller mer. Ser att det faktiskt finns fackförbund som har försäkring utan tak, men om man är med i läkarnas fackförbund får man köpa till en separat försäkning för inkomster mellan 100 000 och 160 000 i månaden.

      Tittar på en av de många räknesnurrorna så om du tex har 60 000 i nuvarande inkomst kommer du att att få ut 34 044 kr i månaden i ersättning dag 1-200, och 29 844 kr/mån dag 201-300.

      Är det värt besväret? Att söka några jobb varje vecka, rapportera in jobbsökandet varannan vecka. Det måste väl vara väsentligt lägre arbetsbelastning än att vara på jobbet?
      Och vill man ha semester så anmäler man det, och så görs uppehåll i hela ersättningsberäknings-dagarna, och när du är tillbaka så fortsätter man som innan.
      Får man betalt under semestern? Nej, men det får du ju egentligen inte heller när du jobbar, för det avsätts ju pengar hos arbetsgivaren som betals ut när du inte jobbar "semesterersättning". Du kan ju själv avsätta pengar för semester när du är arbetslös, dvs du själv (och inte arbetsgivaren) sparar undan pengar.

      Radera
    3. Du verkar kunnig om A-kassan och jag kan en del också men det platsade inte i detta inlägg.

      Jag har tagit ett enklare jobb inför FIRE med lägre lön (34000 kr) och har A-kassa men har ingen nytta av inkomstförsäkring

      Detta gäller med mina siffror:
      0 kr/dag vid egen uppsägning 1-47 dagar (ersättningsperioden kortas inte utan den flyttas fram)
      1200 kr/dag dag 1-100 (eller 48-147 om avstängningen räknas in)
      1000 kr/dag dag 101-300 (eller 148-347 om avstängningen räknas in)
      Skatten blir nog lite högre än du skriver då den dras från "bidragskolumnen"

      Är det värt besväret? Ja, det kan det vara. 19000 kr/mån är bra pengar och som du skriver så kan man troligen i alla fall i början komma undan vuxendagis om man sköter jobbsök och rapportering. Eftersom A-kassan beräknas från anmälan som arbetslös och 12 mån bakåt är det viktigt att skriva in sig första dagen och även för att börja räkna av karens- och avstängningsdagarna.

      Tack för kommentaren. Detta är värt att snygga till och göra till ett eget inlägg.

      Radera
  5. Hej.
    Bra plan. Jag gjorde en liknande för ett år sedan och den håller ännu. Tror det är bra att viualisera, inte minst för sig själv att man har en plan och har tagit ett beslut.

    Mvh // PP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är en handfull bloggare som jag följt i flera år som kommer ta steget inom 6-18 månader.

      En plan är för mig självklart att göra och att visualisera som du skriver gör det förhoppningsvis enklare när det är dags. Men jag räknar tyvärr med stor tvekan.

      Idag var det jobbigt på jobbet. Tänkte mycket på denna plan och om det inte finns något sätt att gå lite tidigare än tänkt. Det ENDA jag kommer på är att säga upp mig och gå på A-kassa ett år eller så men det är tänkt som en reservutgång om det blir lite sämre än tänkt - inte en huvudutgång. Äh, om någon dag har jag nog nyktrat till där igen.

      Radera
  6. Intressant upplägg. Bra planering. Men, ett stort men. Vad händer om börsen kraschar 40-50%? Hur påverkar det dina planer? Just nu går börsen/bostadsmarkaden framåt utan någon som helst världsförankring. Fler och fler bolag säger upp personal. Jag är 30% investerad just nu, 70% likvid på räntekonto med 3.65%. Vore intressant att höra din åsikt. MVH Richard

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Vad jag gör om börsen kraschar 40-50% beror på när den gör det.

      1. Från nu fram till nyår = ingen FIRE 2025
      2. jan eller feb 2025 = ingen FIRE trots att avstämningsdatum 31/12 2024 visar att det ska funka
      3. mar eller apr 2025 = försöker dra tillbaka uppsägningen och ingen FIRE
      4. Efter april 2025 = FIRE, uttagsmodellen ska i drygt 90% av fallen funka, men helst vill jag såklart att det ska gå åtminstone ett par år innan första större sättningen kommer. Troligen kommer jag också dra ner på lyxen: stora byggprojekt, dyra resor, ny bil etc vid en krasch.

      Jag är 100% investerad (drygt det inkl belåning) och tror på att den långa historiken av att aktieinvesteringar är bäst håller i sig. Min sikt är ca 40 år bestående av 10 års sparande i pre-FIRE och förhoppningsvis 30 år i FIRE.

      Det finns risk med att stå utanför aktiemarknaden också, 3,65% minus skatt är för lite för mig.

      Radera
  7. Tycker det är en smart lösning att hitta lämplig lägenhet i närheten av din far. Som dessutom kan bytas vid något tillfälle. Som jag förstår det vill du tillbaka till Småland. Något jag verkligen kan förstå, för mig finns bara Norrland och den plats där min fastighet är belägen.

    Att a-kassa...eller inte a-kassa. Där har vi någonting som verkligen kan piska upp stämningen och riva upp känslor och fördomar och felinformation till ytan. Att en människa inte fixar just den biten betyder naturligtvis inte annat än att det kan vara en optimal lösning för ngn annan.

    Jag har jobbat på Af i några år. Så jag vet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hyresrätt (ja det kan hittas där) kan vara knepigt att byta boende i. Är en (billig) bostadsrätt bättre? Finns nog inget alternativ till Småland för mig.

      A-kassa eller inte. Har varit "kund " på Af vid 2 tillfällen (nu senast med deltiden på Djurparken) och det har varit mycket bättre än många skriver. Som svensk akademiker hamnade jag väl i gruppen som inte anses behöva så mycket hjälp och har inte varit på något vuxendagis. Skötte jag jobbansökningar, rapportering och avstämningsmöten lämnades jag i fred. Tycker inte det är fusk heller med nersatt hälsa och förstår inte att det kan piska upp stämningen.

      Aha, du har jobbat på Af.

      Radera
  8. Något ska du ju ha tillbaka efter alla år som du betalt!!
    Jag tänker på alla småbarnsföräldrar jag känt som fuskat med sjuka barn....

    SvaraRadera