torsdag 27 mars 2025

Begagnad elbil med dragkapacitet? En kort historia...

Förutsättningar 

Idag kör jag runt i en från pappa ärvd VW Polo 2019 som jag äger till hälften ihop med min bror. Den är jättefin, har gått lite men har ingen dragkrok. Dragkrok kan ju sättas på men det är ingen bra dragare.

Min bror köpte i somras en begagnad laddhybrid Kia Cee'd PHEV med dragkrok för runt 250.000 kr och jag har funderat i ungefär samma banor. Men man har varnat mig för höga underhållskostnader på laddhybrider och därför har jag bestämt för att undersöka vad det finns för begagnade elbilar.


Krav

  • Max 5 år gammal (helst max 3 år)
  • Max 8.000 mil
  • Max 280.000 kr (gärna mindre)
  • Godkänd för dragkrok och dragvikt på minst 750 kg
  • Hygglig räckvidd
  • Etablerat märke
  • Ej småbil

Bilar i bokstavsordning som dyker upp på Blocket

Alla märken och modeller filtrerade enligt årsmodell, körsträcka och pris enligt ovan. En bilmodell kan bli utesluten på grund av flera anledningar men en räcker...
  • Aiways U5. Ej etablerat märke. Hade aldrig hört det innan idag.
  • BMW i3. För liten. 
  • BYD Atto 3. Ej godkänd för dragkrok.
  • Citroen e-C4. Ej godkänd för dragkrok.
  • Cupra Born. Ej godkänd för dragkrok.
  • DFSK 3. Ej etablerat märke. Hade aldrig hört det innan idag.
  • DS 3. Ej godkänd för dragkrok.
  • Fiat 500E. För liten.
  • GWM 300. Ej etablerat märke. Hade aldrig hört det innan idag.
  • Honda E. För liten.
  • Hyundai IONIC. Ej godkänd för dragkrok.
  • Hyundai Kona. Godkänd för 300 kg dragvikt.
  • Kia e-Niro. Godkänd för i bästa fall 300 kg dragvikt.
  • Kia e-Soul. Godkänd för 300 kg dragvikt.
  • Lexus UX 300e. Ej godkänd för dragkrok.
  • Maxus Euniq 5/6. Ej etablerat märke. Hade aldrig hört det innan idag.
  • Mazda MX-30. Max dragvikt 75 kg (cykelställ).
  • MG 4. Dragvikt 500 kg är lite dåligt.
  • MG 5. Dragvikt 500 kg är lite dåligt.
  • MG Marvel R. Dragvikt 750 kg. MG är kinesiskt men borde räknas som etablerat i Sverige. Lågt placerad och dålig skärm. Mjukvarufel.
  • MG ZS EV. Max dragvikt 75 kg (cykelställ)
  • Mini Cooper. För liten.
  • Nissan Leaf. Ej godkänd för dragkrok.
  • Opel Corsa-E. Samma bil som Peugeot E-208. Ej godkänd för dragkrok.
  • Opel Mokka. Ej godkänd för dragkrok.
  • ORA Funky Cat 300, Ej etablerat märke. Hade aldrig hört det innan idag.
  • Peugeot E-208. Ej godkänd för dragkrok.
  • Peugeot E-2008. Ej godkänd för dragkrok.
  • Renualt Megane E-Tech. Godkänd för 900 kg dragvikt.
  • Renualt Zoe. För liten.
  • SsangYong Korando. För litet märke Sverige.
  • Tesla Model 3. Tidig Standard Range för min budget och har haft vissa kvalitetsproblem på dessa. Knepigt med eftermontering av dragkrok?
  • Volkswagen E-Golf. För kort räckvidd till att börja med.
  • Volkswagen ID.3. Ej godkänd för dragkrok.
  • Volkswagen ID 4. Godkänd för 750 kg obromsat!
Jag reserverar mig för eventuella misstag men det är helt klart så att elbilar som är några år gamla, är av lite enklare märke och av lite mindre modell är generellt inte godkända för dragvikt på minst 750 kg. Vad jag kan se finns det bara 4 bilmodeller, MG Marvel R, Renault Megane E-Tech, Volkswagen ID 4 och Tesla Model 3?

En mycket kort lista alltså och detta trots att mina krav egentligen bara är vad varje gammal Saab- eller Volvoägare i villa i Sverige vill ha. Fast priserna har gått ner och så sent som förra året tror jag inte det hade funnits någon grönmarkerad bilmodell på listan.

Jag kommer därför att läsa på om Tesla Model 3 som begagnatköp. Olika versioner att undvika eller sukta efter och vad man ska titta efter. Men Tesla är dyra nya och det blir helt klart så att jag får titta bland de billigare på Blocket men det behöver inte vara fel.

16 kommentarer:

  1. Tänk på följande:
    Tesla model 3, köp 2021 eller nyare för att slippa de värsta barnsjukdomarna.
    Det är inte tillåtet att eftermontera dragkrok, du måste köpa en som har det från "fabrik". (det är tekniskt möjligt att eftermontera, men inte tillåtet).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer kanske ett djupare inlägg om Modell 3 senare - har läst på lite idag. Har läst om dragkroken men satte frågetecken - men det kanske ska vara utropstecken! 2021:orna ligger precis i övre delen av min budget vilket kan vara för mycket för mig.

      Radera
    2. Vi köpte en 2021-a med dragkrok (1 ton) och LFP-batteri. Bästa bil jag någonsin ägt. FInns inga direkta frågetecken, mer än de "vanliga" problemet, som man ser till att få undersökta och åtgärdade innan 3-årsgarantin går ut. Megane E-tech är en trevlig bil men verkar plågas av samma mjukvaruproblem som Zoe.

      Radera
    3. Det var p g a dig Snålgrisen som detta inlägg ens kom till då du dissat laddhybrid ett par gånger... Vet du fick väldigt kort lista på tänkbara elbilar oxå p g a dragkrok. Just Model 3 MY2021 har fått flertalet bra uppdateringar vad jag förstår och "ska" då kosta avsevärt mer än en 2020?

      Radera
  2. Jösses vad mycket bilar det finns är min spontana reaktion. Av och till funderar jag på bil, men mina krav är mindre. Bara någonting som kan transportera mig 4-5 mil några gånger i veckan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes, och jag kände inte till alla. Men de är dyra och Audi, Volvo, BMW eller Mercedes är inte att tänka på - jag är förvånad att Tesla dök upp alls. Däremot Skoda dök inte upp och jag har sett många i Sthlm - ofta taxi eller tjänstebil tror jag.

      Radera
  3. Ligger just nu ute 2 Volkswagen id.4 på blocket för 279 tusen som båda gått kring 5000 mil den skulle jag slå till på enligt dina kriterier. Om köpet dröjer till efter sommaren kan nog priserna sjunka något och utbudet av id.4 under 280 tusen öka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. å fan, de har jag bommat. REDIGERAR! Tack för det. Angående Tesla är jag lite putt på USA och Musk just nu också.

      Radera
  4. Om du går upp i pris till 300 tusen så har du även polestar 2 som får dra 1500 kg, ge det ett halvår så ligger de nog under 280 tusen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska inte dra husvagn. Bara liten båttrailer och öppen släpvagn. Vill absolut inte gå upp i pris idag i alla fall - helst ner men det verkar inte möjligt med mina krav.

      Det känns som att priserna gått ner sedan jag kollade för ett halvår sedan. Kanske du har rätt om ytterligare prissänkningar.

      Om du är samma 'Anonym' som ovan vill jag säga att jag gillar VW och har tittat på lite Youtube med ID4 ikväll. Gillar att det är mindre rymdskepp än Tesla.

      Radera
  5. Hur ligger försäkringspremier för elbilar vs förbränning?
    Har läst att de kan vara betydligt högre, men inte undersökt själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vissa supersnabba elbilar är väldigt dyra för yngre i storstad. Men en Svensson-elbil för en gamling i glesbygd tror jag ska vara lösbart. Men måste såklart kollas upp när det drar ihop sig.

      Radera
  6. Har läst om att det inom kort kommer mängder av nya elbilar (Kia EV2, VW ID2 och VW ID1 och allt vad de heter), och som kommer att kosta under 300000 kronor, och det har gjort att de elbilar som finns i dag har tappat oerhört mycket i värde. Så man kan se det som att antingen är det köpläge. Eller så är ett elbilsköp en usel affär.

    Jag har ingen aning, så jag tuffar vidare med min gamla V70N som om några år kvalar in som veteranbil och därmed blir skattebefriad. Och som dessutom har dragkrok. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nya elbilar blir billigare OCH bättre vilket får gamla elbilar att verkligen kännas gamla. Klart att det sätter sig på begpriset på gamla modeller.

      Att hitta en lite större bensinbil som ersättare till min lilla Polo vore billigare i inköp i alla fall.

      Jag har sagt det tidigare men jag tycker bilköp är svårare nu än för 20 år sedan.

      Radera
  7. Volvo V90 CC från typ 2019 borde gå att hittta för under 280k. 4hjulsdrift dragkrok och ingen malussskatt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, väljer jag en traditionell bensinbil så blir det något enklare och mycket billigare än den maxgräns på 280' som gäller för elbilar.

      Radera