onsdag 1 januari 2020

Månadsuppdatering december 2019

Även om årssammanfattningar duggar tätt nu så tänker jag inte frångå att göra min månadsuppdatering. Även jag själv har redan släppt ett inlägg om helåret och några till blir det,

Utdelningar

Jag har ett ganska nytt mål om MINST 1.000 kr i utdelning VARJE månad. För denna månads utdelningar blev det med 997 kr lite lägre än 1.000 kr då dollarn försvagats en aning, men nästa år så....

För kalenderåret 2019 blev utdelningsökningen 24% (66 till 82 KSEK) vilket är riktigt bra om man betänker att nettosparandet (inklusive uttag 150.000 kr för bilgåvan) är riktigt svagt i år. Men till viss fel är det väl fördröjning och förra årets svaga sparandet kommer i stället att drabba 2020.

Utdelningen på rullande 12 ökar något från 6.848 till 6.887 kr/mån men jag tror fortfarande att nästa stora mål 7.000 kr/mån nås i mars.

Portföljvärdet

Månaden avslutas till 1.721.333 kr. Några dagar innan månadsslutet var värdet en bit högre, men föll tillbaka något.

Portföljvärdet ökar mycket starkt från förra månaden med 105.060 kr (+6,5%) inklusive lönesparande eller ökar 89.060 kr (+5,5%) exklusive lönesparande. 

Jag använder mig av belåning vilket gör min portfölj mer volatil än för de som kör utan belåning. I grafen visas bara mina egna pengar.

Inkomster & Sparande

Denna månad blev det med 26.885 kr netto en vanlig månadslön.

Ganska nytt är att jag nu alltid kommer jag ha en liten sidoinkomst då jag har skaffat nytt kreditkort från Komplett som jag ska använda till dagliga inköp och kapitalvaror. Därifrån kommer det komma cashback varje månad framöver och detta kommer jag räkna som sidoinkomst även om det kanske är en rabatt. Denna månad är det extremt mycket då jag köpt julklappar från Komplett på Black Friday (som jag dock till största delen vidarefakturerar min bror då det är till hans barn).

En effekt från att börja använda kreditkort är att mina utgifter skjuts fram jämfört med när jag använde kontokort. En annan är att det är svårare att veta hur mycket kontanter jag har i varje ögonblick.

Löneinkomst: 26.885 kr
Utdelningar: 997 kr
Sidoinkomst: 610 kr
Total inkomst: 28.492 kr

Lönesparande: 16.000 kr
Återinvesterade utdelningar: 997 kr
Sparande inkl utdelningar: 16.997 kr

Sparkvot inkl utdelningar: 59,7 %
Sparkvot exkl utdelningar: 58,2 %

Sparkvoten på rullande 12 månader ligger relativt stilla och känns måttligt intressant innan bilköpet försvinner ur siffrorna i mars.

Frihetskvoten & Arbetsfridagen

Arbetsfridagen och frihetskvoten ligger ganska stilla. Även dessa kommer inte tillbaka till tidigare nivåer (ca juni resp +50%) förrän i mars-april nästa år p g a bilgåvan. Det är nästan så att jag längtar till mars för att se "riktiga" siffror igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar