söndag 29 december 2019

Hur långt har mina utdelningar täckt mina fasta utgifter 2019?

Det är nu 3e året (se 2018 & 2017) jag skriver detta inlägg. I år gör jag det lite bättre och visar även hur utdelningar och fasta utgifter utvecklats under 3 år.

Detta blir mitt första inlägg av flera där jag analyserar helåret 2019.

Fasta utgifter

Vad som är fast utgift går att diskutera, men jag definierar det som en utgift som jag redan när året börjar vet kommer att komma och dessutom till stor del vet storleken på.

Som fasta utgifter räknar jag:
  • Fackavgift & A-kassa (fackavgift från december)
  • Cykelförsäkringar
  • Hemförsäkring
  • Bolån (netto)
  • CSN
  • Bankkostnad
  • El
  • Abonnemang (TV)
  • Bostadsrättsavgift

Rörliga utgifter

En rörlig utgift kan jag åtminstone till viss del styra under året och alla utgifter som inte är fasta blir därför rörliga.

Till rörliga utgifter räknar jag:
  • Underhåll av bostad
  • Livsmedel (ute & hemma inkl alkohol)
  • Transporter (cykel, kollektivtrafik, taxi, bil)
  • Inventarier
  • Resa, nöje och hobby
  • Gåvor
  • Kläder
  • Hälsovård (medicin, frisör, tandvård, sjukvård)
  • Spel

Fasta utgifter som täckts av utdelningar

Mina fasta utgifter för året har varit (förändring från förra året inom parentes):

Fackavgift & A-kassa 1.545 kr (+17%)
Cykelförsäkringar 558 kr (-7%)
Hemförsäkring 1.540 kr  (+7%)
Bolån (netto)  13.960 kr (+12%)
CSN 16.568 kr (+14%)
Bankkostnad 444 kr (+6%)
El 4.813 kr (-1%)
Abonnemang (TV) 3.196 kr (-1%)
Bostadsrättsavgift 38.556 kr (+/- 0%)
Summa 81.145 kr (+5%)

De fasta utgifterna har ökat mer än inflationen både 2018 (+4%) och 2019 (+5%). Detta fick mig i höstas att se över de fasta utgifterna inför 2020.

Ökningen för 2019 beror främst på räntehöjning på bostadslånet från 1,19 till 1,44% (brutto) men sedan sänkt till 1,29% igen. "Avgiften" på CSN-lånet (jag räknar betalning på CSN-lånet som en avgift då jag inte räknar med att hinna betala av hela lånet innan 65 år då det skrivs av) har också ökat kraftigt.

Elen har skenbart minskat då senaste kvartalsfakturan för nätavgiften inte betalas förrän i januari (ca 900 kr).

Nedan kan man se hur utdelningarna de 3 senaste åren utvecklats i förhållande till fasta utgifter för att 2019 med liten marginal (1.500 kr) överstiga de fasta utgifterna.

Slutkommentar

Målet för 2019 har självklart varit att täcka alla fasta utgifter med utdelningar och det lyckades alltså med 1.500 kr marginal vilket såklart är noterat som ett avklarat delmål.

Eftersom jag nu täckt alla fasta utgifter med utdelningar är det sista året jag skriver detta inlägg. Nästa steg blir att täcka de rörliga kostnaderna en efter och det sista steget innan jag kan kalla mig helt ekonomiskt fri blir att skaffa mig en säkerhetsmarginal och en nöjesmarginal.

6 kommentarer:

  1. Spännande inlägg, ska försöka göra en liknande exercis på min egen ekonomi någon dag nu framöver. God fortsättning! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. God fortsättning! Ja det känns skönt att de fast utgifterna är täckta. Har ju jobbat för det i 3 år nu så...

      Radera
  2. Grattis till en nådd milstolpe! Hoppas det fortsätter lika bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Det kommer att fortsätta lika bra om jag inte får sparken. Jobbar på ett litet företag och 3 personer runt mig på ungefär samma nivå har fått sparken i år (av ca 5 st). Känns lite olustigt.

      Radera
  3. Hallå US! Usch då, 3/5 som fått gå alltså... Kanske färdigstädat nu då? Du har föredömligt låga fasta kostnader, reagerade bl.a. över fack o A-kassa, väldigt låg. Även brf är låg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas det är färdigstädat ja. Uppsägningarna beror INTE på att företaget går dåligt (för det går riktigt bra) utan skälen har varit PERSONLIGA, så jag har väl skärpt mig lite ytterligare.

      Jag var arbetslös för drygt 10 år sedan och jobbade då ner de fasta kostnaderna och efter det har de de varit hyggligt låga.

      Gick med i facket först i september (främst pga uppsägningarna) och första 3 mån var gratis, men sedan dec kostar det 225 kr (snart 255 kr). +110 kr A-akassa. Så den posten kommer öka kraftigt nästa år.

      Radera