fredag 8 juni 2018

Mitt boende som "pensionär"?



För knappt ett år sedan skrev jag ett inlägg (Önskelista för villaboende som pensionar) om hur jag vill bo när jag har slutat arbeta, vilket antagligen blir långt innan allmän pension kan tas ut.

Även om jag bestämt mig för att byta Stockholmslägenheten mot ett Smålandshus, finns många fler beslut att ta vad gäller typ av hus.

Motiven för att byta boende är ekonomiska men främst för att höja livskvaliteten.

I släkten finns redan 3 hustyper som skulle kunna vara möjliga i en inte allt för avlägsen framtid:
  1. 70-tals enplansvilla med källare i mindre by.
    Fördelar:
    - Väl underhållen
    - Fiberbredband
    - Kommunalt vatten och avlopp
    - Vattenburet värmesystem med pelletspanna
    - Mitt föräldrahem
    - Ganska lättskött för en pensionär
    Nackdelar:
    - Liten villatomt
    - Grannar tätt inpå
    - Möjligen lite för stort
    - Ingen hög mysfaktor
    - Trappa till källare, men ganska lätt att gå i även för äldre
  2. 30-tals 1 ½-plans torp i skogen.
    Fördelar:
    - Lite större tomt
    - Fiberbredband
    - Inga grannar tätt inpå
    - Pappas föräldrahem
    - Hög mysfaktor
    - Finns uthus
    Nackdelar:
    - Väldigt brant trappa till övre plan
    - Inte fullt underhållet
    - Enskilt vatten och avlopp
    - Direktverkande el samt luft/luft-värmepump
  3. Avstyckad mangårdsbyggnad från 1800-talet i skogen.
    Fördelar:
    - Riktigt stor tomt
    - Hög mysfaktor
    - Finns ladugård och ett par andra ekonomibyggnader
    - Inga grannar tätt inpå
    - Vattenburet värmesystem med pelletspanna
    Nackdelar:
    - Omodernt och dåligt underhållet
    - Kräver stora investeringar
    - Tungjobbat för en pensionär
    - Enskilt vatten och avlopp
    - Inget fiberbredband
    - Inget affektionsvärde
Frågan är egentligen vad jag vill ha? Inget snack om att mangårdsbyggnaden (alt 3) ovan är det bästa huset om jag vill skapa ett eget litet "rike" utan större kontakt med omvärlden där jag kan ha stor grad av självförsörjning vad gäller mat och kanske el. Detta kommer att kräva både arbete och kapital, men något ska man ju lägga tid och pengar på.

Ett alternativ som jag tänkt på för ett maximalt bekvämt boende är ett modernt enplanshus av sommarstugemodell i skogen. Inga trappor och inte för stort (kanske bara 3 rum + verkstad i en friggebod). Luftvärmepump. Kanske ett riktigt fint inglasat uterum direkt från köket och ett växthus.Garage.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar