måndag 17 juli 2017

Önskelista för villaboende som pensionär


Exemplet från bilden: 125 m2 boyta, 5000 m2 tomt, uthus, pris 875.000 kr.

I Småland blir ofta slutpriset en bit under det begärda priset. Inga lockpriser här :-)

Jag har tidigare skrivit om att jag som pensionär och singel kommer att byta min Stockholmslägenhet mot en Smålandsvilla eller kanske snarare ett Smålandstorp (rött trähus med vita knutar?).

Motiven är två, oklart vilket som är viktigast:
  1. Lägenhetsförsäljningen kommer att generera tillräckligt med kapital för att betala banklånen, betala reavinstskatt, köpa en villa samt kanske allra viktigast blir det en rejäl slant över som kan investeras i nya utdelningsaktier om jag inte köper för dyrt hus.
  2. Jag räknar även med att höja livskvaliteten i och med flytten till villa.

Önskelistan för boende i skogen

  • En stor tomt, minst 2.000 m2 och gärna bortåt 5.000-10.000 m2. Dock vill jag inte ha en liten gård med flertalet hektar att ta hand om. Några enstaka hektar kan dock fungera.
  • Behörigt avstånd till grannar.
  • Högtrafikerad väg får inte ligga för nära.
  • Huset bör vara minst 75 m2 + biarea.
  • Jag behöver åtminstone 4 rum (sovrum, vardagsrum, gästrum och kontor), ett bra badrum med tvättmöjligheter, kök och ett hobbyrum (eventuellt i uthus/garage) för små projekt, skidvård mm.
  • Uppvärmningssystemet bör inte vara kamin/vedspis och direktverkande el. Lite bättre får det gärna vara t ex bergvärme, luftvärmepump. Det ska gå att lämna huset ett tag utan att det blir utkylt. Min fars hus har pelletspanna kompletterad med elpatron, men magasinet räcker bara ca 10 dagar vid sträng kyla. Ett undermåligt uppvärmningssystem går såklart att åtgärda men kostar en slant. Ett vattenburet system är såklart överlägset och att föredra oavsett värmekälla (denna går alltid att byta).
  • Garage är nästan ett måste och ett dubbelgarage vore ett rejält plus. Om det är i form av en lada/uthus gör inget.
  • Fiberbredband är ett krav. Har svårt att se att 4G/5G räcker till.
  • Bra lösning för vatten/avlopp. Behöver inte ha kommunalt VA, men en bra brunn med bra avlopp (är inte påläst här, men kanske trekammarbrunn).
  • Uppvuxen trädgårdstomt och skogstomt. Det tar tid för en trädgård att bli en trädgård, så här vill jag vinna lite tid.
  • Enplansvilla eller åtminstone inte för branta trappor för en blivande gamling.
  • Ett trevligt uterum gärna med öppningsbara alufönster från golv till tak är önskvärt, men går att ju att bygga själv.
  • Det får inte vara för mycket gammalt fritidsboende över huset, ett modernt fritidsboende känns däremot som en möjlighet även som permanentboende. Boendet ska vara bekvämt.
  • Ett växthus och möjlighet till ett stort trädgårdsland då räknar jag med att bli nästan självförsörjande på frukt och grönt.
  • Prisnivån jag tänkt mig är 750.000-1.500.000 kr. Billigare finns men är då är det för dåligt. Dyrare finns också men har då ofta "för mycket" mark eller är relativt nybyggt eller är för stort eller ligger för centralt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar