onsdag 26 juli 2023

Nu har jag en nedräkningsburk för FIRE

Hög aktivitet från min sida på bloggen just nu och det är tydligt att jag skriver efter humör och inte stadigt kan lägga ut inlägg med fasta intervall.

Jag började alltså ett nytt jobb 2:a maj och ett par veckor senare upptäckte jag att om jag gör min FIRE enligt plan 1:a april 2025 så kommer min nya anställning att ha varat i exakt 100 veckor (jag har kontrollräknat nu) vilket jag skrev om här. Nu har jag i 2 månader funderat på Kalkyls kommentar i sagda inlägg om att ha en burk med 100 st objekt där jag varje fredag plockar ur ett - när burken är tom är det dags för FIRE. 

Sagt och gjort och ikväll fyllde jag en glasburk med 100 st småstenar (gångsingel) i liknande storlek (sorterade!) från min lägenhetsentré, se bild nedan. 

Bild 1 - Ursprungsläge 2023-05-02 med 100 stenar i burken och inga i glaset

För att se att det verkligen händer något då det här är lite som att titta på målarfärg som torkar tar jag varje fredag kväll upp en sten och lägger i whiskyglaset. Min avsikt är att emellanåt lägga in en ny bild med nuläget i kommande blogginlägg.

Bild 2 - Läge 2023-07-21 med 88 stenar i burken och 12 i glaset

Jag tycker redan att man kan ana att det minskat i glasburken ovan men tittar man i whiskyglaset så är det ingen tvekan om att jag har kommit en bit på väg trots att jag känner mig väldigt ny på jobbet fortfarande.

Edit: Det visar sig att jag i vissa inlägg skriver att planen för FIRE är i april och i vissa maj 2025. Skillnaden är liten men kan vara betydande:
- Jobbar jag även i april blir det mycket enklare att leva hela 2025 utan att nalla på kapitalet i Portföljen vilket jag funderar på för att öka marginalerna något.
- Jag vill jobba vintern och bli fri till våren, men är april en vinter- eller en vårmånad? Det varierar skulle jag säga.
PS Blir det maj i stället för april får jag också lägga i 5 extra stenar i burken...

Den vanliga brasklappen om att FIRE 1:a april 2025 är bara just en plan får väl läggas in och planer kan ju behöva revideras. Men det är just nu ganska mycket som tyder på planen kan komma att hålla.

7 kommentarer:

  1. Haha underbart US! Tycker definitivt att det hänt mycket i whiskyglaset. Om jag får ihop ett lika fixt datum ska jag göra likadant. Funderat en del på ett sådant här grepp i andra situationer men inte hänt praktiskt. Mot FIRE!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det! Kul idé du hade som jag var tvungen att göra något av.

      En sak som jag funderar på ibland är om jag ska göra FI och RE samtidigt vilket jag så länge jag var på Djurparken alltid tänkt då jag i mitt mål skriver "så tidigt som möjligt" eller låta det gå en tid emellan.

      Jag tror det kommer att bero på främst på 2 saker 1) Finns det möjlighet att flytta in i föräldrahemmet i Småland eller är det upptaget? FIRE i Sthlm är inget som intresserar mig alls förutom att vara turist i Sthlm en kortare tid för att få med mig alla sevärdheter innan jag lämnar. 2) Hur det är med trivseln på jobbet.

      Mot FIRE!

      Radera
    2. Det är helt klart en mycket vettig och intressant fråga att fundera kring och sen ta ställning till. Det är så enkelt där i början att bestämma at göra si och så när det har hänt men... För egen del kunde FIRE i år men allt beror samtidigt på hur man önskar att framtiden ser ut samt med vilken marginal och säkerhet man önskar. Får nog skriva ett inlägg om detta då jag känner hur texten fort springer iväg.

      Radera
  2. Hoppas det blir som du vill, önskar och hoppas på !! För mig är FIRE nu försenat med 13 månader. Du vet, händelser utom min kontroll. Å jag hade då ändå tagit mig så pass långt som att ta upp det med arbetsgivaren och få ett påskrivet dokument om varsel pga arbetsbrist. Enligt mitt eget önskemål. Återstod bara min egen underskrift och offentliggörande.

    Nästa gång bättre lycka ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utdelningssmålänningen27 juli 2023 kl. 13:23

      Jag vet att du var oerhört nära FiRE när pumpen strulade för dig Men för varje dag som går nu kommer du närmare FIRE. Jag kollar varje vecka för att se om du skrivit just DET DÄR inlägget.

      För egen del är jag medveten om att jag är tidigt ute och att mycket kan gå fel på de 18 månader det är kvar tills jag ska lämna in min uppsägning 1/2 2025 med 2 mån uppsägningstid. Slår man ihop sannolikheterna för sjukdom, arbetslöhet, börskrash, pappa piggnar till och vill bo kvar, plötsligt uppkommen arbetslust, världsdepression, hitta partner i Sthlm mm så är sannolikheten för FIRE klart mindre än 100% men fortfarande långt över 50% enligt min bedömning

      Radera
    2. Jag tror på dig Småland !! Någon gång, om jag lever då, ska jag göra mig en resa neråt Sverige och säga "Hej" över en kaffekopp till en del människor jag följt nu under några år på en resa i bloggvärlden.

      Du är en av dessa människor.

      Radera
    3. Tack för det! Jag tror på dig också Du är så välkommen till Södern när det blir möjligt.

      Radera