fredag 27 januari 2023

Kaboom! Jag landar ett nytt jobb!

Detta är ett inlägg som jag velat skriva ett tag och som jag nu äntligen kan publicera då allt är helt klart!

Så sent som i höstas trodde jag nog att jag skulle vara kvar hos nuvarande arbetsgivare (kallad Djurparken i en serie tidigare inlägg) fram till FIRE 2025 eller något senare. Problemen med detta var dock 4:

  • Ekonomiskt avbräck. I februari 2022 blev jag påtvingad en deltid på 70% där jag dock kunde stämpla A-kassa upp till heltid i 60 veckor (semester oräknad) så ekonomiskt skulle det inte drabba mig så hårt förrän i juni 2023. Detta gjorde mig mig rejält besviken och upprörd. Det ekonomiska avbräcket från juni och cirka 2 år framåt till planerad FIRE 2025 skulle totalt bli runt 240.000 kr vilket är rejält med kapital att lägga på material till renoveringar av FIRE-huset. Om jag vill eller behöver jobba ännu längre skulle det såklart blivit ännu mer pengar. Alternativt skulle det ge 1.000 kr/mån extra vid 5,0% uttag.
  • Vantrivsel. Jag trivs inte längre på Djurparken och det hade blivit för länge att härda ut minst 2 år till. Det är inte bara jag utan det är fler på företaget som funderar på att ge sig av eller redan har gjort det. Något är ruttet på Djurparken (Hamlet ungefär...). Ledningen har märkt detta och har genomfört ett par personalvårdande punktinsatser i panik som kanske kan fungera kortsiktigt men i det i långa perspektivet kommer det inte hjälpa utan något fundamentalt behöver göras.
  • Osäkerhet. Sedan deltiden blev en realitet i februari förra året har jag hört rykten om att min tjänst skulle kunna komma att outsourcas. Dessutom är VD inte nöjd med min insats så risken att få sparken har funnits där. Jag har nyligen haft medarbetarsamtal med VD och fick veta att det faktiskt fanns en reell risk att min tjänst skulle outsourcas 2024. Det ryktas om fler personer som kan antas ligga illa till så det är inte bara jag.
  • Ökade levnadskostnader. Inflation och speciellt räntehöjningar har gjort att mina levnadskostnader ökat och jag behöver verkligen en heltidslön för att kunna spara nämnvärt.
Hade det "bara" varit det ekonomiska avbräcket från ovan hade jag nog bitit ihop och stannat. Men när osäkerhetsfaktorn från ovan förstärktes i höstas så rann det över i bägaren och jag bestämde mig för att rejält höja kvalitet och kvantitet på mina jobbansökningar. Även om jag troligen skulle kunnat få en sockrad deal vid en eventuell uppsägning är det så mycket svårare att få jobb när man inte har något jobb - det är bättre att förekomma än att förekommas. När medarbetarsamtalet med outsourcinghotet nyligen genomfördes var jag väldigt nära att få det nya jobbet så jag var ovanligt passiv och lät VD hålla igång samtalet.

De förbättrade ansökningarna ledde till några intervjuer och nu har jag alltså till slut fått ett jobberbjudande som jag accepterat. Efter långa handläggningstider är nu nya kontraktet äntligen påskrivet. Uppsägningen är inte ännu inlämnad utan görs nästa vecka då jag är ledig idag och VD kommer nog att bli väldigt förvånad trots allt som hänt. Det är så befriande att äntligen kunna skriva detta inlägg!

På bloggen har jag luftat missnöjet med livet på Djurparken ofta och under lång tid och någon kanske undrar varför jag dröjt med att sluta? Dels är är det inte så lätt att hitta nytt jobb vid 53 års ålder, dels är mitt CV inte superbra, dels är min energinivå inte den högsta. Att sluta utan att ha ett nytt jobb klart var såklart aldrig ett alternativ då det hade försenat min FIRE.
 
Vad kan jag säga om nya jobbet? 
  • Karriärsmässigt är det ett steg i sidled och ett litet steg nedåt men vad gör det när jag är 53 år och inte tänker jobba så länge till. Men det kan också bli en fot in med en nytändning som kan leda vidare.
  • Statlig myndighet. Jobbet är på en myndighet vilket innebär 7 veckors semester och ändå övertid, friskvårdstimmar på arbetstid och halvdagar dag före röd dag. Detta gör att det nästan känns som en deltid för en privatanställd som tidigare bara haft det lagstadgade. En myndighet är en stabilare och större arbetsgivare vilket är precis vad jag ville ha - säkert också trögare men det får man ta.
  • Lönemässigt blir det ungefär tillbaka till den heltid jag hade på Djurparken. Jag är nöjd med det då min tillvaro på Djurparken är osäker och jag inte trivs där längre. Statens kaka är liten men säker.
  • Kollegor. Eftersom nya arbetsgivaren är stor finns det kollegor med samma arbetsuppgifter vilket gör att man kan få backup vid semester eller sjukdom. Detta har jag saknat och det var ett starkt önskemål. Likaså att jobba i team där man kan få bidra och lära nytt.
  • Timing. Underbar timing då jag börjar nya jobbet i maj vilket är samma månad som A-kassans deltidsstämpling upphör och därefter skulle jag annars haft bara min deltidslön på 70%. Dessutom kom det positiva beskedet bara ett par veckor efter medarbetarsamtalet där det meddelades att jag riskerade bli av med hela jobbet i januari nästa år på grund av outsourcing/omorganisation.
Kort sagt ser jag fram emot att börja på ett nytt jobb. Hurra för mig!

PS Jag skrev för ett tag sedan om mina funderingar om när den äkta champagnen skulle fram och den är det nya jobbet kanske inte riktigt värd men jag har fin Cremant* som åker fram ikväll fredag. 

*Cremant är franskt mousserande vin som görs på samma sätt som Champagne men från andra distrikt. Inte alls lika känt som Cava (Spanien), Prosecco (Italien) eller Sekt (Österrike, Tyskland). Cremanten kostar en slant, runt 150 kr, med det kan den vara värd som ett mellanalternativ mellan billigare mousserande och Champagne.

27 kommentarer:

  1. Grattis till nya jobbet!

    SvaraRadera
  2. Låter nice!!
    //Jojje

    SvaraRadera
  3. Grattis !! Jag förstod att det var något liknande på gång. Bra fördelar som du tar upp med nya jobbet !!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stort tack! Jo, jag vet att jag hintat ett par gånger - kanske t o m riskerat att jinxa då varit lite uppspelt.

      Radera
  4. Väldigt roligt att få läsa detta inlägg US! Stort grattis till dig! Måste kännas helt fantastiskt för dig nu. Ser framemot inlägget om när du meddelar chefen på djurparken. Ja vi får kämpa på vad vi kan och orkar, det är inte alltid lätt inte och väldigt kul när det går ens väg! Skål!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mvh Kalkyl - med ny mobil

      Radera
    2. Tackar. Jag borde det fattat det var du som skrev Kalkyl då du brukar kalla mig US...

      Sista glaset på Cremanten i glaset nu (i småländskt glas, Kosta Boda Chateau, såklart) och den var riktigt bra, så skål!

      Får väl skriva ett inlägg efter jag meddelat chefen också man han är ganska bra på att mörka känslor så får se vad det kan bli.

      Radera
  5. Stort grattis Utdelningsmålänningen. Hoppas du kommer trivas på nya jobbet :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket. Jag hoppas också jag kommer trivas. Det kommer troligen inte hinna bli långtråkigt eftersom jag bara har ca 2 år till FIRE när jag börjar.

      Radera
  6. Det var trevliga nyheter! Grattis! Roligt att ha något att se fram emot och få lite "revansch" hos nuvarande arbetsgivare.

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Det ska bli roligt att göra att något nytt och visst blir det en revansch mot nuvarande AG då han kommer att få svårt att hinna ersätta mig på 3 månader.

      Radera
  7. Fan va skönt, grattis =)

    /Arbetsplanen

    SvaraRadera
  8. Riktigt glad för din skull, känns skönt att din plan kan fortsätta som tänkt!

    Mvh // PP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Det värmer. Nu kan planen fortsätta som tänkt och utan att tappa fart.

      Radera
  9. Stort grattis och låter perfekt att "mellanlanda" där innan du kliver av för gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tror det blir en bra mellanlandning och mindre stressande än nuvarande jobb.

      Radera
  10. Grattis, det låter toppen med nytt jobb, myndigheter brukar vara fyrkantiga och så men stabilt som betong. Gällande löner hör man blandade budskap, vissa systemutvecklare som jobbar på olika myndigheter rapporterar om löner som vida överstiger vad jag själv har som privatanställd konsult. Andra gnäller över att de inte får något lönepåslag alls... märkligt. Ja, bara du är nöjd i alla fall :D Slutet gott

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Stabilt men fyrkantigt är precis vad jag vill ha. Jobbet är väl inget drömjobb utan som framgår av detta och tidigare inlägg till största delen en chans att komma iväg från nuvarande jobb - men funkar det inte får jag söka mig vidare då jag nu är ganska uppvärmd vad gäller jobbsökeri.

      Lönen är väl egentligen dålig men med förhoppningsvis ca 24 månaders jobbhorisont till FIRE spelar några tusen per månad mer eller mindre inte någon större roll - så länge det är en lön jag kan leva på och spara i alla fall några tusen.

      Radera
  11. Jätteroligt att höra och önskar dig lycka till på det nya jobbet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar. Har varit mycket jobb med överlämning sedan jag fick besked om jobbet och snart blir det nog ett inlägg om det.

      Radera
  12. Är bloggen nedlagd?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, men det har varit jobb med överlämning sedan jag lämnade in uppsägningen. Ska försöka skriva om det - kanske redan i helgen?

      Radera
  13. Väntar med spänning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och igår fick jag äntligen upp det där uppföljningsinlägget!

      Radera