fredag 19 maj 2023

3 veckor på nya jobbet!

Livet rusar på och nu har jag varit 3 veckor på nya jobbet. Första veckan var det total förvirring men nu börjar jag fatta vad det handlar om något så när och allt känns bra. 3 veckor förresten, första veckan var 4 dagar (1a maj), andra veckan var också 4 (semester på fredagen) och tredje veckan 3 dagar (semester på måndagen och Kristi Himmelsfärd igår).

Min förhoppning är fortsatt att göra min FIRE 2025 och då helst från och med april då jag då dels hunnit fylla 55 år och tjänstepensionen därmed blivit tillgänglig och dels då jag tycker vårmånaden april blir en perfekt start på min FIRE - vintermånaderna kan jag lika väl jobba.

Uppsägningstiden får jag kolla upp men kan i staten vara 2 månader vid mer än 1 års arbete.

Detta betyder att jag i så fall skulle jobba 23 månader på mitt nya jobb. Om vi räknar med 52 veckor per år och drar av 1 månad från 2 år (för att få 23 månader) betyder detta att jag siktar på så gott som exakt 100 veckors anställning på nya jobbet. Detta betyder att varje vecka motsvarar 1% och att jag alltså redan avverkat 3%  (3 veckor). 5 veckor till midsommar och sedan 4 veckors semester och 12% är snart avklarat.

Lönen blir i maj rekordfet med slutlön från gamla arbetsgivaren (53 semesterdagar, halv månadslön, flextid) samt nästan hel lön från nya arbetsgivaren (30/31). Allt överskott går som vanligt in i aktieportföljen men denna gång blir det rejält med pengar.

7 kommentarer:

  1. Nice! Eller grattis kanske bättre!
    Det råkar nu inte vara så att du redan är i deltidsFIRE och skrivit på anställningskontrakt för säg 60%:ig tjänst?!

    Det är riktigt trevligt att ha målet definierat, 100 veckor att marschera av alltså. Har du valt en konservburk eller dito av av glas att lägga ärtorna i, en för varje vecka eller fyller du lämpligt kärl med 100 st av lämplig typ och tar bort EN VARJE FREDAG?! Det hade nog jag siktat på, är inte riktigt där än med fast definierat mål vilket beror på familjesituationen samt förändrade ekonomiska villkor i allmänhet, d.v.s läs att jag jobbar mot fortsatt odefinierat mål. Inte ens en maxstorlek på P-värdet är satt och det har överträffat alla tidigare satta "mål" för längesedan...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Nej, deltid var en av anledningarna att jag slutade förra jobbet (om än inte den största) så heltid jobbar jag nu. Detta för att kunna fortsätta spara.

      Det övergripande målet är att äga min tid genom passiva inkomster på tillräcklig nivå (ca 25.000 kr/mån netto) och detta är helt klart överordnat målet om april 2025. Därför funkar det inte med ditt burkförslag även om det är bra. Så är jag inte framme april 2025 får vi se vad jag gör: a) pruta på budgeten och ta FIRE, b) jobba lite längre innan FIRE eller c) göra min FIRE men försöka få till en liten sidoinkomst, är det som känns möjligt just nu.

      Radera
    2. Jag förstår US även om jag hellre läst att du lagt in t.ex. 100 ärtor i en burk och redan nu tagit ur 3 st. Fasta mål i FIRE arbetet är i stort sett omöjliga för mig att klara av tyvärr, alla "mål" och föresatser skjuts eller ökas. Det enda positiva är att de oftast ökas (och negativt därmed att de samtidigt skjuts) men och andra sidan är det mycket, ja oändligt mycket, bättre än att sänkas tycker jag.

      Radera
    3. Tittade tillbaka på mina gamla inlägg med kommentarer ikväll. Med min nya uttagsmodell från dagens inlägg + lite portföljutveckling fram till 2025 tror jag faktiskt att de där 100 veckorna kan fungera med hög sannolikhet. Därför ska jag faktiskt fixa en burk med 100 st av något beständigt (puttekulor hade varit bra men de ligger i Småland). Gula ärtor tror jag blir billigt och bra. Tror det behövs 2 burkar - en som töms och som fylls och när alla ärtor bytt plats är det klart. Behöver kontrollräkna ibland så 2 burkar är bra.

      Radera
    4. Tillägg: Jag tror alltså på goda möjligheter till FI i april 2025 vilket ju är ett tillstånd man kan uppnå med idogt sparande, god portföljutveckling och kontroll över kostnader.

      Men sedan för att bli RE så krävs ju även ett aktivt beslut som innebär bland annat innebär att säga upp sig, sälja lägenhet, flytta till Småland. Se bara på NLI som är FI men drar sig för att bli RE.

      Men jag tycker faktiskt att även "bara" FI är tillräckligt för köra med ärtor i burkar.

      Radera
  2. Det viktigaste är väl att det känns bra på nya jobbet. Kändes ohållbart och stressande med din dåvarande situation på gamla stället. Jag hoppas den positiva känslan ska fortsätta växa nu framöver.

    Min erfarenhet av planering är att planer är bra att ha men att de ofta förändras med tiden. Inte sällan eftersom förutsättningarna ändras och planer därför blir inaktuella.

    Däremot tror jag att det, när man väl accepterat den där föränderligheten, är väldigt bra att planera. Så många människor som bara flyter på utan att reflektera över nuläge och önskat läge om 5-10 år framåt i tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, viktigt att det känns bra. Har inte tyckt det varit jobbigt att gå till jobbet eller fått hjärtklappning en enda gång - förutom dag 1 som var lite jobbig när man ska hälsa på alla och vara glad.

      Planer kan så klart behöva revideras, men genom att ha en plan och ett mål så får jag i alla fall ett hum vilken riktning jag ska ta.

      Radera