lördag 15 maj 2021

IPOs - Ett lotteri med bättre odds än Trisslott?

Har funderat på det här med IPOs ett tag och skrev ett kort inlägg om när jag gjorde en snabb och lyckad affär med Hemnet.

Efter detta har jag tecknat några bolag till men inte fått någon tilldelning förrän jag fick JS Security Technologies Group och även här gjorde jag vinst. Två vinster av två möjliga har gjort att jag tycker mig ha fått lite kapital att riskera och ökar därför takten något.

Det är alltså ett lotteri i 2 steg:
  1. Först ska man bli tilldelad en post, vilket är långt ifrån självklart. 
  2. För att komma ur IPOn som en vinnare måste man såklart också sälja med vinst efter courtage.

Teckna

Strategin är teckna minimipost (ofta ca 6.000 kr) för alla IPOs som jag inte råkat läsa något väldigt negativt om på 3 st konton (1 KF på Avanza, 1 KF på Nordnet och 1 ISK på Nordnet) för att öka tilldelningschanserna. Alltså gör jag ingen egen analys vilket såklart beror på att jag vill spara tid. En risk med att teckna på 3 konton är att när en riktig citron har IPO så får jag väl tilldelning på alla 3 kontona och gör en stor förlust.

Detta går så klart att vidareutveckla med fler konton på fler banker men jag börjar så här. Nästa konto att öppna blir naturligt ett ISK på Avanza.

Man kan också jobba aktivt med att få förtur, alltså schyssta till oddsen. T ex nu med SaveLend-IPOn får man förtur om man har ett SaveLend-konto med tillräckligt mycket pengar vilket Smartsnål skrivit om.

Sälja

Om det blir tilldelning är ska jag sälja dag 1 oavsett om det går upp eller ner. Troligen passar dessa företag inte in i min långsiktiga strategi så det är lika bra att sälja direkt. Dessutom vill jag inte binda upp för mycket kapital i IPOs utan vill frigöra kapitalet för nästa. För mina 2 affärer hittills har jag sett att volatiliteten första dagen är hög och jag var inte i närheten av dagshögsta när jag sålde och måste försöka förbättra detta.

Vinst

Som ni ser är det småpengar jag tecknar med i förhållande till portföljen men vinsterna tror jag ändå kan bli ganska stora. Vågar man sätta ett mål på 10.000 kr/år?

Resultat hittills:

Datum:             Företag:                                         Köp:       Sälj:      Resultat:
2021-04-27        Hemnet Group AB                         5.950       7.929      2.179
2021-05-12        JS Security Technologies Group    4.800       6.154     1.354 
      
Tecknar ni IPOs? Hur tänker ni då? 

8 kommentarer:

  1. Jag har tagit del av dessa ständiga kursrusningar men tror nog att denna galna hausse tar slut snart. Att alla IPOer skulle vara felaktigt prissatta tror jag inte på. Hemnet rusningen var galen.

    Citronen lär bli bitter om de soår igen... Gamling är inte min strategi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kortsiktig handel eller spekulation oavsett typ är inte min melodi heller - egentligen.

      Ser det som att jag har tagit en 10.000 kr-sedel för att leka med och får se vart det tar vägen. Vi säger väl att jag kör året ut och sedan utvärderar.

      Har en känsla att företagen vill att det ska vara lite drag kring IPOn och att priset kanske i snitt är något under under rätt marknadspris.

      Radera
    2. Jo känns lite så. Det känns som sagt även att det köps bara för att köpa med dito kursstegring. Nu ligger dina affiliate annonser överallr så går snart inte att svara på kommentarer längre...

      Radera
    3. Hmm. Google Adsense annonser styr jag inte själv. Vad använder du för läsare? Läsar du i mobilen?

      Firefox, Chrome och Edge på dator ser bra ut hos mig.

      Radera
  2. Jag deltar gärna i IPOs, men är väldigt restriktiv med vilka jag går in i. Hellre delta en gång för lite än en för mycket. Jag har satt 20k kr/år som mål. Hittills i år har jag fått in lite över 10k.

    SvaraRadera
    Svar
    1. OK en pinne för restriktiv. 20.000/år vore något och redan gjort över 10.000 kr är ju jättebra.

      Tack för din kommentar!

      Radera
  3. Nej vågar inte köpa IPOs :) Ingår inte i min långsiktig strategi. Kommer det upp ett bolag som jag vill ha, då hade jag köpt direkt :) Till exempel IKEA eller där jag jobbar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att teckna sig för 5000-6000 kr tycker jag inte är så farligt. Riskar kanske 1000-1500 kr om man säljer direkt. Uppsidan är väl något liknande.

      IKEA lär vi ju få se på börsen snart :)

      Jag återkommer i juni när jag kanske gjort ett par IPOs till så får se vad jag säger då.... Blir det inget inlägg vet du hur det gick - Nä, skojar det blir inlägg oavsett.

      Radera