tisdag 27 april 2021

Blivit av med IPO-oskulden med Hemnet!

Fick ett ryck att teckna 250 st Hemnet-aktier för 95-115 kr/st igår.

Tilldelningen blev dock bara 50 st á 115 kr. Redan idag sålde jag dem för 165 kr då de inte passar in i min portfölj. 2.500 kr i fickan för några minuters jobb är dock helt OK.

Jag förstår att det inte går lika bra varje gång - ibland kanske det blir förlust och ofta kanske man inte får några tilldelade.

Men jag fick blodad tand och kommer definitivt göra om det. Det är dock inget jag vill lägga väldigt mycket tid på. 

Har förstått att man som vanligt innan köp måste analysera bolaget men en ytterligare faktor är att det tydligen går att öka sannolikheten att få tilldelning om man ansöker på flera konton - på samma eller olika banker. Samtidigt vill man inte ha för många...

Är det någon av mina läsare som håller på med IPO:er eller vet någon annan som gör bra sammanställningar av kommande IPO:er får ni gärna meddela mig i kommentatorsfältet.

4 kommentarer:

  1. Hej Utdelningssmålänningen!
    Lyckades lägga vantarna på 50 st aktier, dock tecknade jag betydligt fler också. Själv brukar jag hålla koll på Affärsvärldens IPO-guiden samt Nyemissioner.se - de har en flik just för börsnoteringar. Andra bloggare som brukar skriva om noteringar är Aktiekemisten och Smartsnål, men det kanske du redan känner till?
    //Sparpatrullen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grattis till din lilla tilldelning! Perfekta tips, noterar alla utom Affärsvärlden som kostar lite mycket.

      En fråga är om man ska teckna för IPOs sig enligt avsågat hagelgevärsmetoden (skjut på allt) eller med prickskyttegevär (väldigt selektivt?

      Så länge det är småpengar med 5-10.000 kr/post kan man kanske leka med hagelgevärsmetoden?

      Tack för din kommentar!

      Radera
  2. Avanza hade inte denna vad jag vet annars hade jag nog testat jag med. Grattis till vinsten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stämmer att Avanza inte hade denna. Ska man göra en "seriös" satsning behöver man konton på flera banker och fler konto per bank.

      Jag nöjer mig med Avanza och Nordnet men kommer pröva att teckna mig för mer framöver.

      Tackar! En lotterivinst (dock med hyggliga odds) var precis vad det var.

      Radera