måndag 31 augusti 2020

Månadsuppdatering augusti 2020

Månadsuppdateringen är inte det mest intressanta för andra att läsa och många andra bloggare har den inte ens med. För mig är det dock en viktig dagboksanteckning som jag tänker fortsätta skriva.

Nu är man tillbaka i den vanliga jobblunken igen efter semestern. Faktiskt känns det som jag har lite mer energi än vanligt just nu vilket bland annat lett till 9 blogginlägg förutom de vanliga månadsuppdateringarna. Även jobbet har fått sitt av denna energin som jag är lite oklar över var den kommer ifrån. Kanske att jag börjar se min ekonomiska frihet närma sig?


Portföljvärdet

Månaden avslutas till 1.650.706 efter att ha fallit sista veckan. Att den faller innan månadsskiftet har jag skrivit ett antal månadsuppdateringar nu känns det som...
Portföljvärdet ökar ändå från föregående månad med 52.493 kr (+3,28%) inklusive lönesparande eller ökar 29.693 kr (+1,86%) exklusive lönesparande. 

4 månader kvar av året och ca 70.000 kvar till portföljvärdet 31/12. Det kan gå, men jag behöver lite hjälp av börsen då sparandet "bara" blir ca 40.000 kr. 

Jag använder mig av belåning vilket gör min portfölj mer volatil än för de som kör utan belåning. I grafen visas bara mina egna pengar.

Frihetskvoten & Arbetsfridagen

Frihetskvoten är en kvot som kan förbättras genom att utdelningarna (täljaren) ökar och/eller utgifterna (nämnaren) minskar.

Fram till och med februari 2019 ser det bra ut men i mars gör jag ett uttag och köper en bil till pappa för 150.000 kr och frihetskvoten faller hårt. Efter detta nästan längtar jag till mars 2020 när denna utgift ska falla bort.

Den gör det och allt är frid och fröjd tills månaden efter när Coronan slår stenhårt mot utdelningarna vilket igen gör att frihetskvoten kraschar. 
Utgifterna ligger stabilt på runt 14.000 kr/mån och är väl någon tusenlapp för hög, men den avgörande anledningen till den svaga frihetskvoten är så klart att utdelningarna är i det närmaste halverade. Det blir alltså ingen frihetskvot på 50-60% innan utdelningarna tar fart igen, förhoppningsvis till våren.

Utdelningar

Efter alla inställda, oklara, uppskjutna eller sänkta utdelningar p g a Coronan kommer utdelningarna på rullande 12 månader troligen att stabiliseras kring knappt 4.000 kr/mån resten av året.

Bland annat eftersom svenska bolag var de som i störst grad ställt in utdelningarna har jag bestämt mig för att nyinvestera mest utomlands i fortsättningen, vilket jag skrev ett uppmärksammat inlägg om denna månad. Idag är de svenska företagen 84% av portöljen men på sikt ska jag ner till kanske 50%. För att göra det enkelt för mig köper jag europeiska utdelande ETF:er medan jag i USA även i fortsättningen köper enskilda aktier.

Alla prognoser därefter är skrotade och för nästa år har jag ingen aning.

Precis som förra månaden blev utdelningarna (1.443 kr) högre än motsvarande månad förra året (908 kr). Detta beror på en medveten satsning att jämna ut utdelningarna under året.

Inkomster & Sparande

Denna månad blev det med 27.142 kr netto lite mer än en vanlig lön vilket beror någon enstaka semesterdag. Årets lönejustering är uppskjuten p g a Coronan, men jag hoppas inte på så mycket. Faktiskt är jag mer orolig för att bli påtvingad en deltid om ca 80% och medföljande lönesänkning eller t o m bli uppsagd, vilket jag skrev om här.

Löneinkomst: 27.142 kr
Utdelningar: 1.443 kr
Sidoinkomst: 102 kr
Total inkomst: 28.687 kr

Lönesparande: 22.800 kr
Återinvesterade utdelningar: 1.443 kr
Sparande inkl utdelningar: 24.243 kr

Sparkvot inkl utdelningar: 84,5 %
Sparkvot exkl utdelningar: 83,7 %

Min bror är skyldig mig pengar och skulle betalt mig denna månad men det blev inte av. Medan jag trodde jag skulle få pengar satte jag över 22.800 kr vilket tog hårt på min lönekontobuffert. Följdaktligen blir nästa månads sparande mycket begränsat och månadens supersparkvot blir tyvärr  helt irrelevant (fast korrekt beräknad).
I mars 2019 köpte jag en bil till pappa för 150.000 kr med ett uttag (= kraftigt negativ sparkvot). Denna ramlade ur Sparkvoten på rullande 12 månader i mars och sedan dess ligger sparkvoten på en normalhög, men något låg nivå. Jag vill gärna att sparkvoten utan utdelning håller sig över 50% på rullande 12 mån. Nu är den 48,4% vilket är OK men det fattas lite till 50%.

2 kommentarer:

  1. Månadsrapporter är mina favoriter så fortsätt med det (ej ironisk) :) Ser stabilt ut för övrigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah men tack! Då fortsätter jag (vilket jag ändå hade gjort...)

      Japp, just nu är det stabilt och tycker det varit så faktiskt i flera år vilket passar mig bra.

      Radera