fredag 4 september 2020

"Nytt" sätt att beräkna frihetskvot

 

Jag älskar att vrida på mina siffror!

Frihetskvot definierar jag som hur stor del av mitt nuvarande liv som finansieras av mitt kapital.

Till nu har jag räknat frihetskvot (blå linje) som
  • Erhållna utdelningar / Utgifter
Såväl utdelningar som utgifter är beräknade som ett 12 månaders rullande genomsnitt.

I och med att portföljvärdet har klarat Corona-krisen (just nu och hittills, ta i trä...) bättre än utdelningarna tänkte jag att 4%-regeln skulle ge en annan bild av frihetskvoten, alltså
  • 4% av aktuellt portföljvärde / Utgifter
Och se jag hade rätt! Som ni kan se ovan är den orangea linjen nu inte så långt från sin topp kring årsskiftet 2018/2019 och i stigande. Faktum är att Corona-krisen inte ens syns på orangea linjen!

När utdelningarna kommer igång igen kommer den blå linjen snabbt att passera den orangea linjen igen. Eftersom jag har en belånad portfölj ligger normalt mina utdelningar på Eget Kapital på runt 6%, även om utdelningar på hela portföljen kanske bara ligger på 4,5% (Siffrorna tagna ur minnet men ungefär rätt).

Edit 2020-09-08: Eftersom utdelningarna är inklusive utdelningar från belånat kapital medan 4%-regeln beräknas på bara eget kapital är inte siffrorna helt jämförbara. Men jag har inga historiska portföljvärden inklusive belåning sparade. Frågan är om jag ska använda dem här?

Repetition: Våren 2019 köpte jag en bil till pappa för 150.000 kr som bokfördes som utgift och slaktade frihetskvoten ett år framåt. Annars hade frihetskvoten varit högre 2019 än 2018. Men om inte om fanns...

2 kommentarer:

  1. ja det har varit ett märkligt år, uteblivna utdelningar och ett tech-draglok som dragit på som bara den. "Gamla" värdeaktier som t.ex energi, shipping, reits, banker&finans, telecom har varit stendöda, där har mycket liten återhämtning skett. Jämför AT&T med t.ex. Apple... :)

    Jag ser det lite som att utdelningarna är över tid stabilare och att tech fick en riktig skjuts nu när folk skulle jobba hemma och stanna hemma. Huruvida det finns substans eller inte i värderingarna låter jag vara osagt. I fallet Tesla är jag ytterst tveksam. Tesla värderas högre än alla oljejättar tillsammans.... nja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, stor skillnad i återhämtning i olika branscher. Själv har jag drabbats hårt då jag legat helt fel. Men jag kommer tillbaka.

      Jag har redan från början sett utdelningarna som stabilare men jag har delvis tänkt om och fokuserar nu även på portföljvärdet.

      Tack för att du kommenterar!

      Radera