onsdag 19 augusti 2020

Arbetsgivaren omorganiserar: har jag min plats kvar?

Bakgrund

Företaget med ca 30 anställda planerar en omorganisation i kulisserna och jag tror att sopkvasten kommer att gå på företaget i höst.

Bara för att jag har 8 års anställningstid så sitter jag inte säkert på arbetsplatsen. I vintras fick en med 10 års anställning kicken och för 2 år sedan en med 12 års anställningstid. Gemensamt för dessa är att det var av "personliga skäl".

Nu pratas det om att en ytterligare en med 12 års anställningstid sitter löst samt en med 5 års anställningstid. Angående mig så är det tyst (lite för tyst?) men jag fruktar att även jag kan sitta löst. 

Jag känner inte att jag har orken att leverera helt enligt chefens nya krav, vilket åtminstone delvis beror på att min arbetskapacitet sedan jag var utbränd inte är på topp. Mer troligt än en uppsägning är att jag blir erbjuden (tvingad till...) en deltid på kanske 80% vilket jag faktiskt kan leverera mina kärnuppgifter på, men inget extra. En deltidstjänst behöver inte vara fel utan kan faktiskt vara precis vad jag behöver för att få ökad energinivå och det kommer snart ett inlägg om det. Dessutom kan jag stämpla A-kassa upp till heltid under 60 veckor.

Troligen kommer jag att försöka klamra mig fast vid företaget och heltidstjänst så länge som möjligt. Varje månad med sparande från en heltidslön tar mig ett bra steg mot ekonomiskt fri när jag nu bara har 52 månader kvar till min planerade exit 2025-01-01. En deltidsmånad eller en A-kassemånad tar mig också mot ekonomiskt fri, men steget blir så mycket mindre och exit 2025-01-01 blir troligen inte att tänka på om de månaderna blir för många. Det är heller aldrig ett bra läge att som 50-åring bli arbetslös, särskilt nu i Corona-tider.


Worst-case-scenario

Worst-case-scenariot är att jag blir uppsagd på grund av personliga skäl med 4 månaders uppsägningstid. Efter en period (14 månader) med A-kassa och inkomstförsäkring del av perioden kan jag välja att gå med i Arbetsförmedlingens jobb- och utvecklingsgaranti om jag inte har hittat något nytt jobb.

Senare delen av A-kasseperioden och jobb- och utvecklingsgarantin skulle ge mig 561 kr om dagen netto (mån-fre, 760 kr brutto). Om vi räknar med 22 ersättningsdagar per månad blir det 12.342 kr/mån netto vilket jag absolut skulle kunna klara mig på, men det skulle inte bli några överföringar till aktieportföljen. Men det skulle inte (och detta är intressant) heller bli några uttag från portföljen utan utdelningarna skulle fortsatt kunna växa med ökade aktieutdelningar via återinvesterade utdelningar och utdelningstillväxt. Jag skulle alltså komma i mål som ekonomiskt fri, men det skulle ta avsevärt längre tid.

Faktum är att jag även med en 50%-deltidstjänst hos nuvarande arbetsgivare skulle tjäna 14.053 kr/mån netto vilket jag skulle klara mig på och antagligen kunna spara runt 2.000 kr/mån av. Även utan att stämpla A-kassa upp till heltid. Med bara en halvtidstjänst skulle man verkligen få tid och ork att starta upp något eget, träna, eller söka jobb.


Slutkommentar

Var uppmärksam på att även om jag inte vill bli uppsagd eller tvingas till deltid just nu, så finns det faktiskt positiva effekter som skulle kunna komma ut av åtminstone en deltid.

På frågan om jag har min plats kvar kommer svaret troligtvis att ges i höst - och jag kan inget annat göra än jobba på under tiden. 52 månader till planerad exit nu "and counting". 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar