söndag 3 november 2019

Månadsuppdatering oktober 2019

En höstmånad som inte kommer gå till historien som en av de mer minnesvärda. Detta gör mig dock bara mer motiverad att spara för att kunna gå i pension relativt tidigt och kunna tillbringa mina senhöstar utanför Sverige.

Utdelningar

För denna månads utdelningar blev det med 5.668 kr en riktigt bra ökning med 4.158 kr (+275%) jämfört med förra årets 1.510 kr.

För kalenderåret 2019 kommer är utdelningsökningen att bli ca 25% (66 till 83 KSEK) vilket är riktigt bra om man betänker att nettosparandet (inklusive uttag 150.000 kr för bilgåvan) kommer att vara riktigt svagt i år.

Mina utdelningar mellan månaderna är ojämna men jag har startat ett litet projekt där varje månad ska ha en direktavkastning på i alla fall 1.000 kr. Detta är egentligen ingen stor fråga men sammanfaller med min andra önskan att minska andelen svenska utdelningar till förmån för främst amerikanska.

Utdelningen på rullande 12 ökar rejält från 6.580 till 6.926 kr/mån och är nu så nära nästa mål 7.000 kr/mån att jag blir osäker när det nås, men senast i mars.

Portföljvärdet

Månaden avslutas till starka 1.575.058 kr. Några dagar innan månadsslutet var jag mycket nära 1,6 MSEK, men sedan föll värdet tillbaka något.
Portföljvärdet ökar från förra månaden med 39.631 kr (+2,6%) inklusive lönesparande eller ökar 11.631 kr (+0,8%) exklusive lönesparande. 

Jag använder mig av belåning vilket gör min portfölj mer volatil än för de som kör utan belåning. I grafen visas bara mina egna pengar.

Inkomster & Sparande

Denna månad blev det igen en helt "ren" månadslön, dvs inga avdrag eller tillägg, 26.668 kr netto. Möjligen är det så att jag betalar lite för mycket skatt i år, men det justeras ju på deklarationen.

Inga sidoinkomster denna månad men jag har ju skaffat nytt kreditkort från Komplett som jag ska använda till dagliga inköp och kapitalvaror. Därifrån kommer det komma cashback varje månad framöver och detta kommer jag räkna som sidoinkomst även om det kanske är en rabatt.

Löneinkomst: 26.668 kr
Utdelningar: 5.668 kr
Sidoinkomst: 0 kr
Total inkomst: 32.336 kr

Lönesparande: 28.000 kr
Återinvesterade utdelningar: 5.668 kr
Sparande inkl utdelningar: 32.668 kr

Sparkvot inkl utdelningar: 104,1 %
Sparkvot exkl utdelningar: 105,0 %

Det enorma lönesparandet på 28.000 kr gjordes en vecka innan månadens sista dag när jag hoppades på att nå 1,6 MSEK genom detta. Detta kommer naturligtvis straffa sparkvoten nästa månad.

Sparkvoten på rullande 12 månader ligger relativt stilla och känns måttligt intressant innan bilköpet försvinner ur siffrorna i mars.

Frihetskvoten & Arbetsfridagen

Arbetsfridagen och frihetskvoten ligger ganska stilla. Även dessa kommer inte tillbaka till tidigare nivåer (ca juni resp +50%) förrän i mars nästa år p g a bilgåvan. Det är nästan så att jag längtar till mars för att se "riktiga" siffror igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar