måndag 28 oktober 2019

Min egen pensionspyramid

Pensionsmyndigheten har länge tutat i oss att pensionspyramiden ser ut så här:

I botten ligger den allmänna pensionen som en rejäl grund. Ovanpå denna ligger tjänstepension som de flesta har och till sist kan de som vill och kan sätta guldkant på tillvaron möjlighet genom att spara själva.

Jag är så himla glad att jag i tid förstod att det inte ser ut som ovan utan att ansvaret för din egna pension är mycket större än så.

Det finns tre anledningar till att jag sparar så hårt som jag gör till min egen pension:
  1. Jag vill ha en OK tilltagen pension när jag går i pension.
  2. Jag vill kunna gå i pension ett flertal år innan 65 år.
  3. Jag litar inte på den allmänna pensionen.
Därför har jag också vänt på pensionspyramiden:
I botten har vi eget sparande som består av ett gammalt avsomnat individuellt pensionssparande (IPS) vars avdragsrätt först begränsades och sedan helt togs bort. Men framför allt har vi mina aktieutdelningar som kommer att utgöra basen i min pension.

I mitten har vi tjänstepensionen som jag tror att regeringen har svårt att röra då det är en överenskommelse mellan fack och arbetsgivare.

I toppen har vi den allmänna pensionen som jag räknar som en liten krydda på toppen.

10 kommentarer:

  1. Haha en omvänd pensionspyramid. Ett utomordentligt visuellt hjälpmedel till den upp och nervända värld vi lever i. Helt legendariskt. Detta borde läras ut i skolan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Kul den uppskattas. Inte utan att man tänker på dem som inte har något eget sparande att tala om. Några hundra sparat per månad är alldeles för lite.

      Radera
  2. Troligen ligger du närmare sanningen än vad pensionsmyndigheten gör. Det lär bli värre med tiden. Den brandgula och röda delen är det läckage i.

    mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ju lägre den allmänna pensionen desto större kommer garantipension, försörjningsstöd och bostadstillägg bli. Tror de flesta kommer hamna där till slut.

      Men pengar som pengar.

      Radera
  3. Fyndig invertering av innehållet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Detta är ett tydligt statement att den allmänna pensionen inte är något att se fram emot.

      Samtidigt är det en påminnelse till alla FIRE-bloggare att det trots allt finns lite pengar att hämta när man blir pensionärsgammal.

      Många verkar ju inte räkna med något alls från tjänstepension eller allmän pension och skulle jag göra så skulle det försena min pensionering med flera år.

      Radera
  4. Jag minns inte var jag såg det (någon ekonomiblogg var det) där många som går i pension i "ordinarie" åldersspann snarast ska se pyramiden som en kvadrat där statens insats ligger på ca 40%, tjänstepensionen på ca 20% och eget sparande följdaktligen låg på 40%. För de av oss som vill gå tidigare tror jag att din pyramid stämmer väl av just dina tre skäl som du listar. Tack för dina tankar, följer dig ofta men kommenterar väldigt sällan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att kommentar och att du följer mig.

      Jag såg den kvadraten också och funderade på att först göra den i stället. Exaktheten i min pyramid är inte 100%-ig men jag gjorde det egna sparandet medvetet väldigt stort.

      Radera
  5. Fin visualisering även om den inte stämmer till 100%. Man borde ju kunna få den hyfsat exakt genom att ta uppgifterna från minpension.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bilden är illustrativ. Jag har andra diagram som visar min egen pensionsprognos mer korrekt. Och den prognosen blir mer och mer ett utfall för varje år som går.

      Radera