Vintern kom med raketfart. -8° C och glashalt härom dagen men vi hade några plus igår och idag under dagtid.
I FIRE bör man väl byta till vinterhjul själv om man kan?
Till den Kia Niro PHEV 2023 jag köpte i somras skickades varken med fälgkors eller domkraft. Dåligt tycker jag och inget användbart fanns i FIRE-huset förutom en liten 1,5 ton pelardomkraft som såg lite ynklig ut.
Däremot fick jag vid köpet utan extra kostnad välja en omgång begagnade vinterdäck på aluminiumfälgar. Jag funderade på om jag ville ha dubbat eller odubbat men valde dubbat. Inte för att de var dubbade dock utan för att de var av toppmärket Goodyear och nästan helt nya. De odubbade var av sämre märke och lite mer slitna. Ett litet problem är att min släpvagn inte har några dubbdäck så det gäller att om möjligt göra nästa flyttresa med släp en dag när det inte råder vinterväglag. Annars får det bli bara småsaker inne i bilen.
Därför inhandlades för ett bra tag sedan en garagedomkraft på 2,5 ton och en hjulmutternyckel för att vara beredd när vintern kom. Pallbockar och kompressor fanns redan.
Igår tänkte jag förbereda hjulbytet genom att plocka i ordning lite i garaget så jag får plats med bilen och se så att jag hade allt. Det tog några minuter att plocka upp garagedomkraften och fatta hur den funkade då det var första gången jag använde något annat än bilens saxdomkraft. Sedan plockade jag fram hjulmutternyckeln och RIDÅ! Jag hade köpt 17/19 mm och det behövdes 21 mm.
Därför blev det en resa till närmaste Biltema där jag köpte in både en hjulmutternyckel och ett klassiskt fälgkors med hylsa 21 mm. Jag föredrar hjulmutternyckel för att lossa första varvet med och för att efterdra med. Klassiskt fälgkors är bäst däremellan då man kan slå till det så att det snurrar många varv snabbt. Passade på att veckohandla också. Jag körde (försiktigt!) mitt på dagen när vädret tillät mig att köra hyggligt säkert med sommardäck men helt nöjd var jag inte.
Nu är investeringarna (ca 1.700 kr) för många års hjulbyten framöver tagna. Detta tyckte jag var en stor investering. Idag bytte jag hjulen utan överraskningar och är redo för att köra upp till Stockholm nästa vecka.
Varför byter jag själv?
- För att spara pengar. I FIRE har jag mer tid än pengar. Och även mer energi över.
- För att säkerställa att det inte dras åt för hårt. Stressade verkstadsklåpare som drar åt med maskin så att de inte går att lossa tycker jag inte om.
- För att jag har gott om plats för däck och verktyg samt ett garage där jag kan byta i lugn och ro i alla väder. På våren är det i bra väder att föredra att göra det på min asfalterade helt plana garageinfart. Kan även ta fika halvvägs.
- För att faktiskt spara tid. Det går fortare att göra det hemma än att lyfta in och ut hjul och däremellan köra till verkstad, eventuellt med kö. Kan man boka tid och har däckhotell går det nog ganska fort ändå.
- För att få en titt på hur det står till i hjulhuset. Kanske inget problem med nästan ny bil nu men senare.
- För att det är ännu en del av mitt självhushållningsmål.
- Blir det lite varmare igen rengör jag de avtagna hjulen och vaxar fälgarna, annars får det vänta till våren.
- För att det är tekniskt enkla moment.
- Det är absolut tyngre och skitigare att göra det själv, så när man blir äldre så kanske det blir verkstad och kanske t o m däckhotell ändå. Men man kan ju göra ett hjul i taget och ta rast om det behövs.
- Hjul till SUVar med 20-22"-hjul tror jag redan nu skulle kännas jobbiga att hantera. Jag har bara små 16"-hjul. Men så stor bil kommer jag inte att köpa.
- Det finns vissa risker med att göra det själv.

Jag betalade 400 för hjulbyte. Använder inte däckhotell utan har däcken hemma, mest för att kunna köpa nya däck var jag vill typ Däckonline.
SvaraRadera400 kr är ganska rimligt. Bytte dock hos en källarverkstad en gång och fick inte loss hjulen själv. Denna gång var första gången med hjulbyte till denna bil och hjul satt precis lagom hårt.
RaderaBästa sättet att köpa däck är väl just att köpa på typ Däckonline med leverans direkt till en ansluten lokal verkstad och köra sina hjul dit.
Här tar verkstäderna 350:- för hjulskifte, om man inte vill ha däckhotell. Då springer notan iväg rejält. För bara några år sedan tog de 200:-, här kan vi snacka inflation...
SvaraRadera400 kr i första svaret och nu 350. Kanske att man kan få det lite billigare om det är hemma i en amatörs verkstad i garaget och utan kvitto men annars är det kanske där det ligger.. Vet en som gör så i en villa på Lidingö men han är inte billig och drar in otroliga pengar nu.
RaderaDäckhotell tycker jag borde vara mest för äldre och tjänstebilsförare vilket i och för sig är två stora grupper.
7-800 kr/år är pengar det med och mitt mål nu är att jaga kostnader som inte är prisvärda (som du med mobilabb och antivirus) eller som jag kan göra själv.
Nu var det många år sedan jag hade bil men då förr i tiden så vill jag minnas att efter hjulbyte behövde däcken "balanseras" eller nåt. Vill minnas att det var pga det som jag då anlitade verkstad.
SvaraRaderaDetta kanske inte behövs längre?
Har aldrig behövts.
RaderaBalansering (snurrar hjulet och klistrar på balansvikter på fälgen för att det ska snurra jämnt) gör däckverkstaden när man köper nya däck (däckbyte), alltså kränger av gamla och sätter på nya på samma fälg. Idag pratar vi om att byta mellan sommar- och vinterdäck.
Hjulskifte är det tekniskt enklaste biljobbet man kan göra själv - men lite skitigt och tungt och det är det som skrämmer folk.
Jajjemen....hjulbyte gör jag fortfarande alltid själv. En av få saker som fortfarande går att göra själv. Fick göra avbrott 2022 när jag var nyopererad och inte fick lyfta mer än 5kg under flera månader....
SvaraRaderaMen nu är jag igång igen.
Väntade mig inte något annat av dig. Bra där. När min handled gått av fick jag lyfta 1 kg. Detta är mycket mindre än att dra på byxorna eller öppna kylskåpsdörren...
RaderaDet går som sagt inte göra mycket själv längre. Även om jag inte gjorde mycket själv förr i tiden så bytte jag i a f filter/olja, avgassystem och lampor samt installerade sterero/slutsteg/högtalare i mina gamla Saabar.
Idag: snart dags att gå ut för säsongens första snöröjning så hygglig timing även om det var halt redan förra helgen.
Byter givetvis vinterhjul själv, har gjort så under många år nu. Hade ont i ryggen i år så frugan fick hjälpa mig, men det gick som en dans. Fick även slipa och lacka om den gamla volvons vinterfälgar då de var så rostiga att jag inte fick på navkapslarna. Det blev några dammiga kvällar med vinkelslip och sen lite svart Biltema Fälgfärg på det. Ingen verkade sälja nya plåtfälgar längre, och det billigaste alternativet var ca 1000 kr/hjul.
SvaraRaderaHar även passat på att renovera sommarfälgarna. De var +20 år gamla Volvo alu-fälgar lackade i silvermetallic. De hade mycket skrapmärken, stenskott etc så de såg helt enkelt fördjävliga ut. Fram med flap disc, och sen efterslipa med en slipmus och 240-papper. Sen Biltemas "spackelspray", vilket är deras filler-primer. FUngerade helt okej, sen biltemas metallic fälgfärg och till sist 2K klarlack från spraymax. Kostade väl 600 spänn med allt. Tog några kvällar, men elverktygen gjorde jobbet lekande lätt. Nu ser fälgarna väldigt fina ut och lär hålla minst 10 år till.
Har man kunskap, tid och ork är allt möjligt. Kunskap finns på youtube, hur mycket som helst, speciellt för volvobilar. Jag har säkert sparat 50000 kr enbart på att göra saker på bilar istället för att låta en verkstad göra jobbet, och då har jag lärt mig hur mycket som helst. Kan numera plocka isär en B23-motor, tack vare Mackans Garage. Innan kunde jag inte mycket om vare sig bilar och motorer, nu byter jag kamremmar som ingenting.
När jag var som svagast i hjärtat fick brorsbarnen göra det som en del av deras körkortsträning - under övervakning såklart.
RaderaRenovera plåtfälg är tufft och otacksamt. Lånade blästerskåpet på pappas jobb runt 1990 och snyggade till fälgarna. Blev väl OK men jag kommer aldrig att ha plåtfälg igen.
Renovera alufälg däremot skulle kunna bli aktuellt i framtiden och det tar jag med mig.
50.000 kr är mycket. Ett knep som min bror använder är att serva på märkesverkstad för stämpeln och garantin men om något behöver göras som t e x bromsar blir det en mindre verkstad.
Cykelservice är verkligen inte gratis heller. Är inte på din nivå men skulle vilja ge mig på trampor, bromsskivor, kassett och nav till min cykel. Jag är inte helt dum i tummarna utan har tidigare klarat kedja, bromsbelägg, framdrev samt såklart däck och slang.
750:- för hjulskifte och däckhotell. Skifta däck orkar jag helt enkelt inte fysiskt, men däckhotell är av bekvämlighet för än orkar jag lyfta ett däck i taget. Jag skyller på ålder, 70 och kön, kvinna.
SvaraRaderaJag provade hjulskifte med min 16-åriga brorsdotter i våras och hon orkade inte riktigt heller - momentet med att lyfta upp däcket på rätt ställe så att man kan skruva i bultarna (VW) var det problem med. Min nya bil (Kia) har muttrar som är mycket enklare att få att ta gänga.
RaderaSom ny i FIRE (55,5 år) orkar jag med det än så länge men det är viktigt för mig att när jag blir äldre ha råd att ta hjälp med jobbiga saker: fönsterputs, däckskifte, städ, takrengöring, trädgård etc. Jag tror det ska gå då många andra utgiftskonton blir mindre när aktivitetsnivån går ner med åldern.