tisdag 18 november 2025

Hjulbyte gör man själv i FIRE!


Vintern kom med raketfart. -8° C och glashalt härom dagen men vi hade några plus igår och idag under dagtid.


I FIRE bör man väl byta till vinterhjul själv om man kan?

Till den Kia Niro PHEV 2023 jag köpte i somras skickades varken med fälgkors eller domkraft. Dåligt tycker jag och inget användbart fanns i FIRE-huset förutom en liten 1,5 ton pelardomkraft som såg lite ynklig ut.

Däremot fick jag vid köpet utan extra kostnad välja en omgång begagnade vinterdäck på aluminiumfälgar. Jag funderade på om jag ville ha dubbat eller odubbat men valde dubbat. Inte för att de var dubbade dock utan för att de var av toppmärket Goodyear och nästan helt nya. De odubbade var av sämre märke och lite mer slitna. Ett litet problem är att min släpvagn inte har några dubbdäck så det gäller att om möjligt göra nästa flyttresa med släp en dag när det inte råder vinterväglag. Annars får det bli bara småsaker inne i bilen.

Därför inhandlades för ett bra tag sedan en garagedomkraft på 2,5 ton och en hjulmutternyckel för att vara beredd när vintern kom. Pallbockar och kompressor fanns redan.

Igår tänkte jag förbereda hjulbytet genom att plocka i ordning lite i garaget så jag får plats med bilen och se så att jag hade allt. Det tog några minuter att plocka upp garagedomkraften och fatta hur den funkade då det var första gången jag använde något annat än bilens saxdomkraft. Sedan plockade jag fram hjulmutternyckeln och RIDÅ! Jag hade köpt 17/19 mm och det behövdes 21 mm. 

Därför blev det en resa till närmaste Biltema där jag köpte in både en hjulmutternyckel och ett klassiskt fälgkors med hylsa 21 mm. Passade på att veckohandla också. Jag körde (försiktigt!) mitt på dagen när vädret tillät mig att köra hyggligt säkert med sommardäck men helt nöjd var jag inte.

Nu är investeringarna (ca 1.700 kr) för många års hjulbyten framöver tagna. Detta tyckte jag var en stor investering. Idag bytte jag hjulen utan överraskningar och är redo för att köra upp till Stockholm nästa vecka.

Varför byter jag själv?

  • För att spara pengar. I FIRE har jag mer tid än pengar.
  • För att säkerställa att det inte dras åt för hårt. Stressade verkstadsklåpare som drar åt med maskin så att de inte går att lossa tycker jag inte om.
  • För att jag har gott om plats för däck och verktyg samt ett garage där jag kan byta i lugn och ro i alla väder. På våren är det i bra väder att föredra att göra det på min asfalterade helt plana garageinfart. Kan även ta fika halvvägs.
  • För att faktiskt spara tid. Det går fortare att göra det hemma än att lyfta in och ut hjul och däremellan köra till verkstad, eventuellt med kö. Kan man boka tid och har däckhotell går det nog ganska fort ändå.
  • För att få en titt på hur det står till i hjulhuset. Kanske inget problem med nästan ny bil nu men senare.
  • För att det är ännu en del av mitt självhushållningsmål.
  • Blir det lite varmare igen rengör jag de avtagna hjulen och vaxar fälgarna, annars får det vänta till våren.
  • För att det är tekniskt enkla moment.
Nackdelar då:
  • Det är absolut tyngre att göra det själv, så när man blir äldre så kanske det blir verkstad och kanske t o m däckhotell ändå. Men man kan ju göra ett hjul i taget och ta rast om det behövs.
  • Hjul till SUVar med 20-22"-hjul tror jag redan nu skulle kännas jobbiga att hantera. Jag har bara små 16"-hjul. Men så stor bil kommer jag inte att köpa.
  • Det finns vissa risker med att göra det själv.
Byter ni hjul själva? Vad betalar man för enbart hjulbyte nuförtiden? Vad betalar ni för däckhotell per säsong? Jag googlade och jag fattade det som att Mekonomen ligger på ca 1.500 kr/säsong vilket blir 3.000 kr/år (möjligt att det finns rabatterad första säsong). Inte utan att jag fortfarande blir chockad när jag ser vad vissa saker kostar. Däckhotell ser jag därför så länge man är tillräckligt stark som en onödig prenumeration.

PS Nu i FIRE räknar jag inte med någon arbetskostnad när jag gör saker själv vilket innebär att jag jämfört med däckhotell har haft en paybacktime för investeringen på 1.700 kr på endast en säsong. Hade jag däremot fortfarande arbetat hade det varit enklare för mig att acceptera att lämna in bilen för hjulbyte.

2 kommentarer:

  1. Jag betalade 400 för hjulbyte. Använder inte däckhotell utan har däcken hemma, mest för att kunna köpa nya däck var jag vill typ Däckonline.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 400 kr är ganska rimligt. Bytte dock hos en källarverkstad en gång och fick inte loss hjulen själv. Denna gång var första gången med hjulbyte till denna bil och hjul satt precis lagom hårt.

      Bästa sättet att köpa däck är väl just att köpa på typ Däckonline med leverans direkt till en ansluten lokal verkstad och köra sina hjul dit.

      Radera