tisdag 28 maj 2024

6 månaders avstämning efter att hjärtproblemen uppdagades

Nu är det 6 månader sedan mina hjärtproblem uppdagades på akuten och som följdes av mitt livs första och hittills enda ambulansfärd och sedan inläggning på hjärtavdelning i 2 omgångar i december.

Hur har jag då skött mina ordinationer sedan jag kom hem?

På det stora hela riktigt bra och jag är lite stolt över mig själv. Mer detaljerat fick jag enligt journalanteckningarna order om att:

  1. Gå ner i vikt. Detta var enligt doktorn det allra viktigaste och faktum är att jag gått ner 15 kg under februari-maj och detta måste jag ge mig 5:a i betyg för. Målet för att få min operation godkänd är 10 kg ytterligare men eftersom varje kg blir svårare än det förra vill jag nog säga att jag bara är ungefär halvvägs vad gäller insats även om det är mer än hälften av kilona. 
  2. Skaffa goda träningsvanor. Jag har absolut ökat på min träning men vissa veckor har varit dåliga. Nästa steg är göra en träningsplan som är minst lika genomarbetad som min FIRE-plan. Jag ger mig själv en 3:a med ett litet plus efter.
  3. Skaffa goda kostvanor. Såklart har min kost med så stor viktminskning varit lite åt bantningshållet och inte åt träningshållet. Totalt sett ger jag mig en 4:a då jag haft lite fler återfall än jag hoppats på.

    De 3 första punkterna hänger såklart ihop och jag känner att jag rör mig lättare och har mer energi.

  4. Minska alkoholintaget till minimalt. För att vara på den säkra sidan har jag sedan incidenten haft nolltolerans och det har varit riktigt enkelt att efterleva. Nolltolerans är trots att jag inte har några problem så mycket enklare än att ta "en öl". En klar 5:a i betyg.
  5. Minska stressen hemma. Jag har ingen stress alls hemma och FIRE-möjligheten är så gott som klar. En klar 5:a till!
  6. Minska stressen på jobbet. Ett arbete är ju alltid lite stressigt men redan från sjukdomsstart fick jag bort de mest stressande arbetsuppgifterna. Därefter pressade chefen på om återgång och jag fick ett återfall. men det motade jag bort bra i senaste mötet med chefen när jag hade uppsägningen i pappmappen. Här ger jag mig just nu en 3:a vilket är acceptabelt men skulle det varaktigt försämras till en 2:a är det dags att ta fram pappmappen igen.

    Genom att säga upp mig skulle jobbstressen såklart försvinna helt och bli en 5:a men ett jobb ger ändå någon sorts stabilitet i livet och kanske att hemmastressen skulle öka och det betyget åtminstone tillfälligt sjunka till en 4:a - men det kommer troligen ske även om jag gör min FIRE enligt plan, bara lite senare.
Totalt sett 3 st 5:or, 1 st 4:a och 2 st 3:or ger ett genomsnitt på 4,17 vilket jag är helt klart nöjd med i detta sammanhang.

PS Såklart använder jag det gamla betygssystem jag känner mig hemma i.

12 kommentarer:

  1. Låter som du är på god väg 😀 Att fortsatt hålla rätt styr på detta måste givetvis vara viktigare än FIRE. Men jag kan misstänka ett de går lite hand i hand. FI ger bättre förutsättningar även för resten. Bra jobbat

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jo jag gör så gott jag kan. Och JA det är viktigare än FIRE men jag misstänker också att FIRE kan göra ge bättre förutsättningar.

      Radera
  2. Låter som att betygsnivån är helt OK, och så klart ska man använda sig av betygsskalan 1-5 och inget annat modernt påfund. :-)

    SvaraRadera
  3. Låter ju bra det här. Du verkar ha saker och ting under kontroll vilket är skönt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har tagit några månader att ta till sig detta och nu verkar jag ha fått ordning på det. Punkt 6 med jobbstressen är den jag är mest orolig för men om det skulle behövas gör jag en snabb exit.

      Radera
  4. Oj, 15kg är mycket på 6 månader. Å satsar på ytterligare 10kg, jag visste inte att du var en så pass tjockis med så mycket att ta av 👀.

    Själv har jag minskat 6 kg från Nyår och satsar mot -10kg ytterligare innan året är slut. Det känns tufft nog för mig, isåfall landar jag på 99kg kroppsvikt. Men jag är faktiskt inne i ett "bra flyt" just nu där jag tar det lite i sänder.

    Visst är det märkligt hur prioriteringar förändras om/när man råkar ut för sjukdom. Så var/är det för mig oxå där sjukdomen upptar en stor del av livet numera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, så här ser det ut, då 120kg, nu 105kg och doktorns krav 95kg.

      När jag väl är där finns det nog 10 kg till, men målet nu är att doktorn ska godkänna operation.

      Jag vägde sub 90kg år 2010 och då tränade jag löpning halvseriöst där examen var Kungsholmens Halvmara men fick vad jag trodde var "kramp" mitt i loppet men det var bristning. Men tog mig i mål och förvärrade skadan. Efter det har det egentligen gått utför varje år... Tills nu.

      Inte så dåligt av dig heller. Lycka till.

      Ja, ovanstående 6 punkter tar upp mycket av min tid. Har köpt egen blodtrycksmätare med EKG oxå.

      Radera
    2. Du förstår naturligtvis min skämtsamma ton hoppas jag, jag kan vara lite opolerad ibland. Speciellt mot kompisar, har följt dig länge nu och betraktar dig som en internetkompis. Tyvärr extra mkt nu när vi delar tråkiga erfarenheter.

      Visste inte att det fanns BP-mätare med EKG.

      Jag vägde in på 93kg år 2002, har ju kört en del styrka sedan dess såklart men väger just nu 109kg. Tänkte försöka ta mig under 100 innan året är slut.

      Fanns inget viktkrav på min operation, den var akut nödvändig. Leva eller dö helt enkelt.

      Radera
    3. Såklart jag fattar din skämtsamma ton även om jag egentligen inte uppskattar tjockisskämt. Ja vi är i samma båt och samma livsfas vilket gör det extra intressant att prata med dig på internet.

      Eftersom EKG är minst lika viktigt för mig ville jag köpa en BP-mätare med även EKG. Hade bevakning på prisjakt och klickade hem denna https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5937487 från Amazon när priset var rätt (1800kr).

      Övervikt är ju jobbigt i sig men vi med hjärtproblem ska ju verkligen jobba med den högprioriterat. Ja sub 100 är ju ett väldigt konkret mål.

      Jag vill helst nå mina 95kg redan i höst för att få operationen godkänd men årsskiftet vore även det ett OK resultat. Resultatet av operationen (heter ablation) dvs chansen att bli förmaksfladderfri ökar betydligt om man inte är för tjock.

      Radera
    4. Angående tjockisskämt så kör jag med devisen "är man tjock så går det alltid att banta, är man dum i huvet så är det för alltid".

      Radera
  5. Jag skulle rekommendera er att läsa mmm senaste inlägg. Kan nog ge lite ytterligare motivation:)

    SvaraRadera