lördag 27 april 2024

Ett kort, glädjande men kryptiskt brev från Sjukvården!

Jag går ju på täta besök hos Sjukvården för mina hjärtproblem men det är många läkare, sjuksköterskor och sjukhustekniker inblandade och jag får inte riktigt någon överblick.

Tidigare denna veckan gjorde jag datortomografi av hjärtat och igår fick jag ett mycket kort fysiskt och pennundertecknat brev från min hjärtöverläkare bara med texten:

"Dina kranskärl såg helt bra ut på datortomografin!"

Detta är alltså allt det står. Men ändå väcker det så många frågor. Vad innebär detta? Att det är goda nyheter är jag helt säker på. Läkaren har ju ändå bemödat sig med att skicka ett brev. Kanske var hans mål med detta att sänka min stressnivå över hjärtats kondition men det vete tusan om han lyckades med det då det väcker fler frågor än det besvarar?

Formuleringen med "helt bra ut" och avslutningen med utropstecken väcker ju onekligen en del hopp. Men vad betyder det? Knappast att hjärtproblemen är över för de är ju kroniska och jag känner ju att allt inte är OK.

Svaren lär dröja tills nästa återbesök vilket troligen blir i maj även om jag inte blivit kallad ännu. Så "to be continued" på den...

Detta ställer också på ett positivt sätt till det för mina uppsägningsplaner då jag ju sagt till mig själv att jobba ända in i FIRE med lön om jag anser att jag kan göra det utan att riskera hälsan. Nu i närtid betyder det att om jag säger upp mig 2024-05-14 som jag skrivit om så gör jag det utan full information om mina hjärtproblem.

10 kommentarer:

  1. Kranskärl i dålig form, reducerat flöde, skulle väl betyda en ökad risk för ytterligare komplikationer (infarkt) med din typ av problematik. Det motsatta är en betydligt reducerad riskfaktor. Så tolkar jag det hela.

    /Amatörkardiolog 😂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan det vara.

      Brevet var ju positivt och jag ville balansera upp de andra negativa hälsoinläggen nu när det gavs tillfälle.

      Radera
  2. Låter ju bra att kranskärlen är i sin ordning, det hälsar Fru Snålgris som jobbat 4 år inom thoraxkirurgi.
    För egen del är man ju sjukskriven tills nästa läkarbesök andra veckan i maj. Jag motionerar efter förmåga, mediterar och tänkte vara med på lite yoga i grannkommunen. I övrigt verkar det som om sjukvården inte jobbar speciellt snabbt, men det är väl ingen nyhet. Bemötandet är det dock inget fel på alla verkar jättemån om att ta hand om mig... men det känns lite som att alla snälla släktingar som kommer med paket på julafton, men paketen är tomma.

    Önskar dej lycka till och att din hälsa förbättras!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att det var ett positivt besked förstod jag. Samtidigt har jag googlat lite på hjärtsjukdomar och det låter inte så bra....

      Du kommer alltså vara sjukskriven under arbetslöshet snart - detta sträcker ju ut en A-kasseperiod då man inte kan vara sjukskriven och arbetssökande samma dag. Kan nog drabba mig också om jag säger upp mig och hjärtat skulle få för sig att strula. Där har jag inte riktigt koll på vad som gäller administrativt eller ekonomiskt.

      Tycker också det går lite långsamt och då är jag ändå på något slags besök varje vecka i snitt (förra veckan hela 3 besök: datortomografi, ultraljud och provtagning).

      Tack för lyckönskningen och detsamma till dig säger jag.

      Radera
  3. Tolkar beskedet som att det kunde varit betydligt värre US och det blir ju då en bra och glädjande nyhet om hälsan din.

    Hoppas och tror att din hälsa förbättras!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket. Jo, det behövdes verkligen en positiv hälsonyhet nu.

      Radera
  4. Det bästa hade väl varit anställning ända in i planket med maximal inkomst i åtanke. Sjukskrivning eller A-kassa reducerar ju inkomsten en hel del. MEN, att få vara frisk är det viktigaste av allt! Allt annat blir obetydligt i det perspektivet. Så först o främst ditt eget välbefinnande, sedan får det gå som det vill med Jobb och FIRE.

    Mvh // PP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det blir ju helt ointressant att räkna på om det drabbar hälsan att arbeta. I MOT- att-arbeta-vågskålen har vi hälsan samt viljan att göra vad jag vill på dagarna och i FÖR-att-arbeta-vågskålen har vi andras förväntningar, ekonomi, struktur på dagarna, socialt mm. Och ändå vinner MOT om jag tror att det är bäst för hälsan...

      Radera
  5. Hej, jag tycker verkligen inte att du ska säga upp dig- arbetsgivaren, och särskilt en statlig sådan - har långtgående skyldigheter att hjälpa dig om du är sjuk osv. Men om du säger upp dig upphör alla skyldigheter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra inlägg i debatten. Att säga upp sig för att man blivit sjuk är verkligen ingen bra anledning. Jag vet att arbetsgivaren är skyldig att arbetsanpassa och chef, HR, fack och sjukvården är inkopplade i fallet. Men ändå känns det ibland som att det bästa vore att bara ge upp och säga upp sig.

      Radera