söndag 21 april 2024

Optionslösen 19 april

 

Andra månaden med optionshandel efter det ofrivilliga uppehållet som jag inte nämner mer om än så i detta inlägg utöver att det är skönt att skriva ett ekonomiskt inlägg som omväxling.
 

Lösenmånadens kassaflöde

Ett löseninlägg som detta ska publiceras en gång per månad helgen efter lösen 3:e fredagen i varje månad och ska innehålla åtminstone nedanstående fasta avsnitt.

Optionspremier

Portföljen var helt tom vid ingången av denna lösenmånad vilket gjort att jag endast utfärdat säljoptioner.

19/3 utfärdade jag säljoptioner och fick in optionspremier för de 3 rader nedan som har lösendatum 5apr. Efter att alla dessa förfallit utfärdade jag 9/4 för de 2 rader som har lösendatum 26apr.

Under lösenmånaden har följande premier erhållits:

1 st SP ABB 480kr 5apr: 380kr. Förfallen
2 st SP ABB 480kr 26apr: 1240kr. Fortfarande giltig
1 st SP AstraZeneca 1365kr 5apr: 1600kr. Förfallen
2 st SP AstraZeneca 1410kr 26apr: 3700kr. Fortfarande giltig
3 st SP Boliden 275kr 5apr. 1440kr. Förfallen 
Summa premier: 8.360kr

ABB har gått som tåget (!) på sistone och ligger i skrivande stund  på 535kr och mina optioner kommer högst sannolikt förfalla på fredag. Även AstraZeneca har gått bra (nu 1.494kr) och troligen kommer mina optioner förfalla..

Kursvinster

Under lösenmånaden har inga kursvinster erhållits.

Utdelningar

Under lösenmånaden har inga utdelningar erhållits.

Totalt kassaflöde under lösenmånaden

Totalt kassaflöde under lösenmånaden april 2024 (mån 18/3 - fre 19/4):

Optionspremier: 8.360kr
Kursvinster: 0kr
Utdelningar: 0kr
Totalt kassaflöde: 8.360kr

Lösenmånadens kassaflöde har förts in i min tabell under fliken Optioner ovan.

Årets kassaflöde vid lösen varje månad (inom parentes siffror för 2023): 

januari: -.---kr (-.---kr)
februari: -.---kr (-.---kr)
mars: 2.420kr (-.---kr)
april: 8.360kr (-.---kr)
maj: (-.---kr)
juni: (-.---kr)
juli: (-.---kr)
augusti: (3.440kr)
september: (4.593kr)
oktober: (4.755kr)
november: (4.220kr)
december: (5.890kr)
Totalt kassaflöde helåret: 10.780kr (22.898kr)

2024 års månadssnitt för aktiva månader: 5.390kr (4.580kr)

Om jag i mars bara småhandlade lite för att komma igång igen så är över 8.000kr i april mycket bra och över vad jag vågar hoppas på i längden med nuvarande portföljstorlek.

8.360kr i kassaflöde är faktiskt till och med ett personrekord där det gamla från december 2023 på 5.890kr slogs med 42%!

Ovanstående kassaflöde är såklart möjligt att skala upp för att kunna ge en betydande inkomst och därför är det viktigt att ange att kassaflödet skapats med en portfölj som i januari 2024 var värd 372.000kr.

Nästa lösenmånad

Nästa lösenmånad börjar redan 22/4 men då jag ligger med kontrakt t o m 26/4 får jag lugna mig till 29/4. 

Troligen blir det igen att utfärda säljoptioner på OMXS-aktier för hela kapitalet. Detta då jag inte längre köper aktier "frivilligt" för att direkt utfärda köpoptioner utan väntar tills jag blir tvungen att köpa aktier på grund av lösta säljoptioner. Helst vill jag dock ha en mix av utfärdade sälj- och köpoptioner för att minska marknadsrisken

4 kommentarer:

  1. Ciao,

    Snygg optionsmånad som du fick till i comebacken. Jag känner igen innehaven som du ställt ut i. Jag älskar att ställa ut i dessa aktier då man också kan ställa ut dem veckovis. Över 8.000kr är väl nytt PB gällande premier eller? I vilket fall som helst bra jobbat :)

    Ha d gott
    Glenn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja just det. Ett PB ska man glädjas över. Eller 2: både PB för premier och kassaflöde.

      Yes, det var pga det veckovisa jag valde ut dessa denna gång.

      Radera
  2. Ser ju onekligen väldigt intressant ut med optionshandel. Ser du detta som något ihållande och långsiktigt stabilt eller är det mer som "en kul grej"?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ÄR väldigt intressant. Läser du inte DividendGlenn ska du göra det om du vill läsa om en bloggare som kör optioner.

      Optioner är absolut något som jag tänkt hålla på med tills vidare. T o m mer aktivt och med mer pengar i FIRE än nu. Dock fortfarande som en sidogrej till de långa innehaven. Men när månadsintäkten passerar 10.000 kr/mån blir det för mig mycket mer än en kul grej.

      Med mitt nuvarande jobb kan jag inte gå ut på internet och optioner kräver om inte daglig tillsyn så i alla fall ett par gånger i veckan. Om jag tränar efter jobbet hinner jag inte heller hem till 17:25. Dessutom orkar jag inte läsa på om optioner innan jag får mer ledig tid.

      Träning + Brist på internettillgång ställer alltså till det. Men i FIRE (eller som Arbetssökande) blir det inga problem med den saken.

      Radera