tisdag 28 november 2023

Hemma från jobbet sjuk - en underbar känsla (?)

Är sedan i måndags hemma från jobbet med influensaliknande symptom. 

I maj började jag ett nytt jobb med kollegor som kan göra mina arbetsuppgifter när jag är borta för semester eller sjukdom. Detta kan låta självklart för en del av er andra men på mitt gamla jobb var jag den enda som kunde lösa mina uppgifter vilket fick till följd att jag gått till jobbet sjuk och har förkortat eller till och med ställt in semester.

OK, jag ska inte sticka under stol med att gamla jobbet var mer tillfredsställande då jag själv kunde lägga upp och styra arbetet på ett helt annat sätt då jag var ensamt ansvarig. Men nu när jag är relativt nära FIRE är det helt andra jobbegenskaper jag vill ha.

Såklart är det jobbigt att vara sjuk även nu men jag vet i alla fall att mina kollegor håller fortet medan jag är borta. Detta gör att jag inte upplever någon stress när jag är hemma sjuk - underbart! Jag kommer också att låta sjukdomen verka ut innan jag återgår till arbetet. Allt detta är nytt för mig.

Det är saker som detta som gör att jag skulle kunna orka jobba lite längre än planerad FIRE vid 55 år om det ekonomiskt skulle behövas eller om det till och med är något jag skulle vilja göra.

2 kommentarer:

  1. Ja man borde sjukskriva sig vid sjukdom... 10 år sedan sist. Ingen håller fortet för mig heller, jobbar oavsett egen status. Krya på dig US!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det. Det är många som har ett tomt fort har jag förstått.

      Förutom efter mina 2 cykelolyckor som jag inte minns om jag skrivit om eller ej har inte heller jag varit sjukskriven på väldigt länge (15-20 år säkert).

      PS Efter senaste cykelolyckan tycker inte familjen att jag ska cykla till jobbet genom Stockholmstrafiken mer...och det gör jag inte heller.

      Radera