måndag 24 juli 2023

Tillbaka på jobbet efter den näst sista (?) semestern!

 

Det ÄR kronan på bilden som avses i texten nedan

Tillbaka på jobbet idag efter 4 veckors semester. Det betyder att jag nästa vecka varit anställd på nya jobbet i 3 månader, varav jag haft semester drygt en månad med först en långhelg i Dublin i maj och nu alltså 4 veckors semester. Redan 3 månader avklarade av totalt planerade 23 månader alltså om min sista arbetsmånad blir april 2025. Låter överkomligt men framöver blir det många 5-dagarsveckor. Jag känner att jag lätt hade kunnat stanna kvar i semestermode i Småland tills vidare men semesterdagarna i Stockholm var faktiskt ganska tråkiga och jag hade nästan lika väl kunnat jobba så planen att flytta till Småland i FIRE känns helt rätt. Om planen om FIRE maj 2025 infrias var semestern 2023 alltså min näst sista semester någonsin vilket känns både bra och en smula overkligt men inte det minsta skrämmande.

Angående kronan på bilden så låg den på tunnelbanesätet på väg hem från jobbet idag och den kunde jag inte lämna kvar där som den FIRE-törstande smålänning jag är.

Semestern tillbringades alltså till övervägande del i Småland där jag hjälpte min far med hus och trädgård. Vi jobbade inte direkt hårt utan det blev kanske 3 timmar/dag när vädret tillät (inte för varmt och inte för blött). Min 84-årige far börjar helt klart bli tröttare vilket visade sig i att hans bil inte var fräsch i lacken direkt vilket hans lillebror också noterat och det tog min far som en rejäl pik. Tidigare vaxade han bilen både vår och höst men nu är det inte gjort på 2-3 år så detta förvånade mig. I vilket fall jobbade vi ihop med att avfetta, tvätta, polera och vaxa bil och vinterhjul och det var ganska kämpigt då bilen inte var fräsch i lacken som sagt. Frågan är hur länge han orkar med villalivet? Med lite lägre ambitionsnivå orkar han om inget händer nog ett par år till och det skulle i så fall sammanfalla ganska väl med mitt FIRE-mål 2025.

Tråkigare var att en före detta kollega hos min förra arbetsgivare (Djurparken) har gått bort i sommar och dessutom en av de få jag hade god kontakt med. Han hade brutit benet på jobbet och hade under natten fått blodpropp vilket man tydligen kan få av benbrott och helt enkelt avlidit i sängen under natten. Hade jag varit i Stockholm hade jag gått på begravningen. Han blev bara 58 år och detta har fått mig att fundera en del på att det gäller att leva även nu i den FIRE-förberedande fasen. Min exkollega levde väl inte jättesunt utan var rökare och drack lite mer än man bör men ändå så har det fått mig att prioritera upp kost & träning rejält framöver för att öka mina egna chanser till först och främst ett FIRE-liv över huvud taget och då helst ett friskt och bra FIRE-liv följt av en åtminstone genomsnittlig tid som folkpensionär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar