onsdag 19 juli 2023

Arbitrage på Investor

Arbitrage på Investor, dvs byta mellan A-aktien och B-aktien beroende på vad som är gynnsamt har jag gjort tidigare men det var ett tag sedan nu.

Investor är ankaret i min portfölj så jag ligger väldigt tungt där - därav antalet.

Det har varit läge ett tag nu tror jag men idag slog jag till - inte så mycket för att det var extra bra idag utan mer för att jag tog mig tid idag nu i slutet på semestern.

Över till de kalla sifforna:

(Säljpris - Köppris) * Antal aktier - 2 * Courtage =

(211,15 - 209,70) * 1.906 - 2 * 99 = 2.565 kr

Alltså, mer än 2.500 kr för en minuts jobb är riktigt bra. Jag valde att köpa tillbaka samma antal men kunde likväl ha köpt 12 st extra A-aktier och dessutom fått en bra glass ikväll.

PS 2 nackdelar åtminstone för mig:

  1. Jag brukar ha 1kr-courtage på Nordnet men det hade blivit alldeles för dyrt idag. Nordnet tillåter bara att man ändrar courtage en gång i månaden vilket gör att jag inte kan handla på en månad nu. Deras förlust! Så nu sitter jag med Fastpris-courtage 99 kr i en månad. Avanza är tydligen mycket mer flexibla och där kan man byta klass varje dag.
  2. Min ISK är belånad och det är lite sämre belåning på Investors A-aktie jämfört med B-aktien. Detta är inget problem idag då min belåning inte är maximalt utnyttjad men hade den varit det hade jag kunnat ramla över till en högre belåningsränta.

6 kommentarer:

  1. Bra jobbat där US! Har aldrig hittills själv tagit itu med arbitrageaffärer, tyvärr.

    Ja detta eviga trams med courtageklasser, rena rama lurendrejeriet och det borde upphöra. Avanza slår Nordnet med hästlängder här, 1 gång/dag kan du ändra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Det var flera år sedan för oxå men såg att ngn skrev att det var läge igen för några veckor sedan.

      Ja, courtageklasserna börjar bli omoderna och det är definitivt dags för bankerna att se över dessa. Såklart handlade jag med 1kr-courtage för att göra månadens köp innan jag gjorde bytte courtageklass för arbitraget.

      Radera
  2. Slimis nämner i sin blogpost om Levler (en uppstickare som vill konkurrera med Avanza ocn Nordnet) att de åtminstone funderar på en modell där man får det bästa courtaget automatiskt.

    Det är långt från "fundera" till "genomförande" men det visar åtminstone på insikt om att det nuvarande systemet upplevs som trasigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, det är ett automatiskt courtage jag vill ha. Småköper jag mitt månadssparande som idag 5-600 kr/bolag i många bolag kan jag betala 1 kr/st. Gör jag en omplacering av hel post á kanske 50.000 kr vill jag ha ett rimligt courtage för det (10 kr?).

      Radera
  3. Morgon!
    Ja, courtageklasser är en gammal kvarleva som borde försvinna snarast. Finns banker som har en bättre struktur för courtage än just Nordnet.

    Hos Avanza har Investor A & B samma belåningsvärde, 80%, det är vettigt.

    Gjorde själv arbitraget i måndags och kunde köpa 4 nya Investor efter bytet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, du valde att få några extra aktier.

      Jo, det finns säker de som är bättre. Jag gillar Nordnets "nya" (är några år nu) plattform bättre än Avanza dock (jag har några mindre konton på Avanza oxå). Idag har jag mitt bolån på Nordnet vilket kräver att jag har kapital där men i FIRE utan bolån är jag fri att välja bank och får se vad jag gör.

      Radera