onsdag 10 maj 2023

Ingen ekonomiblogg är utan SBB-inlägg i dessa tider

Gjorde i helgen min årsanalys av Large Caps historiska totalavkastning (4 månader försenad då den ska göras precis efter nyår - men bättre sent än aldrig) och bestämde bland annat mig för att göra mig av med mina SBB-aktier (400 D-aktier och 1000 B-aktier) som egentligen aldrig platsat på topplistan för historisk totalavkastning.

Jag nyttjar även belåning på ISK-kontot (mitt huvudkonto) där jag har alla svenska stamaktier och igår sänktes SBBs B-akties belåningsvärde från 70 till 50% på Nordnet (en varning tycker jag). Detta betyder egentligen att aktien inte är belåningsbar alls då bara aktier med minst 70% belåningsvärde räknas in i belåningsvärdet för Nordnets bästa ränta (Portföljbelåning plus). Portföljbelåning plus är därför ett av mina urvalkriterium. 

SBBs historik är dålig nu på slutet men alla jävla skriverier var det som fick mig att sälja i måndags - tyvärr lite för sent, men det är som det är och nu är jag i alla fall glad att jag är rejält diversifierad.

Bilden representerar väl vad jag känner för SBB i dagsläget.

5 kommentarer:

  1. Bra städning! Jag har tänkt göra samma men samtidigt är kurserna så låga att jag typ struntar i vilket och hoppas på det bästa. Jävla Riskbank. .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! SBB skulle aldrig ha köpts men jag drogs med av populariten hos denna aktie samt dess höga utdelning.

      Radera
  2. Ja det är antagligen många som har åkt på en snyting av denna aktie. Jag sällar mig till skaran med ca 10000 kr mindre utdelning i år pga uppskjuten utdelning. Börsvärdet har väl minskat ca 100000 kr, men just nu är värdet löjligt lågt sett till substansvärdet och driftnettot. I min värld är det ENBART skuldsättningen som spökar. Tänker inte sälja på dessa nivåer, men köper inte heller mer förrän det kommer ett antal goda nyheter från bolaget. En Ilja som stoppat huvudet i sanden och en CFO som dumpar aktier är det totalt motsatta. Det är lite obegripligt att ett bolag som har en tråkig affärside och ett tråkigt namn kan bli så fel. Köp samhällsnyttiga bostäder billigt, snåla in på underhåll, ta betalt för allt och höj hyror när du kan. Borde inte gå att misslyckas. Gick in runt 21 kr vilket jag tyckte var en ok värdering.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Frågan är om man ska hoppas att nån storägare kliver in o reder ut eländet. Gör exakt som du Snålgrisen med mina 10000 o ligger kvar av samma skäl.

      Radera
    2. Om någon går in med kontanter så kommer de nuvarande aktieägarna bli rejält utspädda men det är det värt. Just nu trycks priset ner rejält av risken för konkurs. Om den risken försvinner så kommer priset gå upp trots utspädning. Kan bli en bra affär för en Joakim von Anka med mycket kontanter och vilja att städa upp. Existerar det någon sådan i Sverige?

      Radera