För 3 månader sedan skrev jag om att jag landat ett nytt jobb vilket först och främst förvånade mig, sedan min far medan min bror inte blev så förvånad då han varit informerad under processen.
Bloggen är inte lagd på is och här kommer äntligen ett inlägg när jag idag har gjort min sista arbetsdag på Djurparken.
Uppsägningens inlämnande
När jag lämnade in min uppsägning till VD visste jag inte vad jag skulle vänta mig men han blev också förvånad. Hans förvåning bestod nog mest i att jag faktiskt tagit mig i kragen och sökt och fått jobb.
Vi satt i bortåt två timmar och pratade om ditten och datten och jag sa som många gånger tidigare att jag inte tyckte jag kunde göra jobbet tillfredsställande på en 70% deltid och inte heller leva på en deltidslön (leva kan jag ju på en deltidslön men inte spara så mycket som jag vill). Det är mycket jag redan glömt av detta möte men här är kommentaren på detta som fastnade i huvudet och det är att anställningsgraden som alltså gått ner från 100% till 70% var på ett "sluttande plan nedåt" och alltså skulle kunna ha blivit kicken om ett år p g a att tjänsten outsourcas. Detta fastnade och då kände jag mig mycket nöjd med att ha förekommit detta och själv kunde bestämma hur slutet skulle bli - OK kanske kunde jag fått några månaders avgångsvederlag men denna lösningen är så mycket bättre då jag ju ändå ska jobba minst ett par år till.
Uppsägningstiden
Direkt efter uppsägningen bokades mycket av min tid upp för överlämning till olika personer vilket blev ett mycket omfattande jobb.
Idag tänker jag berätta vad jag faktiskt arbetat med och jag vill nog använda det engelska uttrycket "business administration" snarare än det svenska företagsekonomi.
Min tjänst har varit på ett relativt litet ställe med några tiotal anställda hantverkare och en liten administration där jag tagit hand om det mesta själv:
- Ekonomiansvarig
- Controller
- Telefonist
- IT-ansvarig
- Inköpsansvarig
- Ledningsgruppen
- Lönehantering
- Personaladministration
- Kundkontrakt
- Innesälj (nästan "ordermottagare")
- Marknadsförare
- Redovisningskonsult som kommer kosta ett antal 100.000 kr/år
- Lönekonsult som kommer kosta 100.000 kr/år
- Kundreskontra, controlling och kundkontrakt får Produktionschefen
- IT-ansvarig blir Servicechefen
- Marknadsföring tar VD
- Personaladministration, inköpsansvar, innesälj och telefonist får Driftchefen
Nya jobbet
Jag skrev om nya jobbet i förra inlägget och det är alltså på en statlig myndighet där jag börjar redan på tisdag nästa vecka. Det gör inget att det inte blir mer ledigt emellan då jag är taggad och dessutom blivit lovad betald sommarsemester som ju inte är så långt borta.
- Staten är en mycket stor arbetsgivare och det kan finnas möjlighet att ta tjänstledigt för att provjobba på ett annat statligt jobb och varför då inte göra min sista tid i arbetslivet i Småland?
- Möjligheten att göra ett karriärshopp inom myndigheten innan jag kliver av då det inte fanns någon möjlighet till detta på Djurparken?
Roligt att höra av dig igen, och lycka till med allt det nya !!
SvaraRaderaTackar och kul höra av dig!
RaderaSpännande med nytt. Hoppas det blir en lagom stor kulturchock.
SvaraRaderaLite kulturchock får jag räkna med men jag har jobbat statligt ett par år tidigare samt även på gammal storbank som kändes statligt trög.
RaderaHelt sinnessjukt att du förväntades göra allt det på 70%. Jag tror inte du kommer ha lika brått till FIRE när du kommer till en mer human arbetsplats 😀
SvaraRadera//jobbat 14 år i staten
Ja, och det jobbigaste var kanske inte mängden arbete utan mer alla avbrott som generades av bredden av uppgifter och sedan skulle man börja med det man egentligen höll på med igen.
RaderaDet kan absolut bli så att jag bestämmer mig för att jobba längre än 2 år och då av 2 anledningar: a) mer human arbetsplats, b) för att skapa lite marginal i FIRE-portföljen
Grattis till det nya jobbet! Fint att du tog tag i det själv, särskilt när du i efterhand fick veta att det tagit slut ändå.
SvaraRaderaLycka till i starten på det nya jobbet!
Mvh
Egon
Tackar! VD är precis som samhället i övrigt och nu är det outsourcing som gäller. Även maskin- och bilservicebiten är idag intern men ryker nog nästa år även den.
RaderaStort grattis US och önskar dig lycka till. Inser hur underbar känslan måste ha varit att förekomma! Tror vi är många som mest anses vara lätt utbytbara av chefer, man är inget annat än en resurs... Mot FIRE alltså!
SvaraRaderaTackar och mot FIRE alltså! Efter 10 år på samma arbetsplats och med den bredden på arbetsuppgifter är jag lätt den som blir svårast att ersätta av de personer som slutat under hela företagets historia på ca 25 år.
RaderaJag ber att få gratulera, om än att det begreppet mer passar sig för sådant man själv ej kan påverka (såsom födelsedagar, eller lotterivinster). Likväl, men också således, "grattis" och "BRA jobbat"!
SvaraRaderaAllt gott och med hopp om fortsatt förbättrat välmående!
/Cristofer
Tackar! Känner mig redan bättre, bl a har återkommande hjärtklappningar försvunnit helt.
Radera