lördag 4 juni 2022

Ännu en arbetsvecka närmare FIRE 2025

På jobbet

Missnöjet på jobbet sprider sig bland de som har varit anställda några år och jag tror inte ledningen fattar något alls. Eller så bryr de sig bara inte. De anställda ses bara som vilken maskin som helst.

För egen del blev det en rutinvecka förutom att jag fick gå hem i regnet efter jobbet i torsdags p g a klimatmötet i Stockholm.


Jobbsökandet

Eftersom jag sedan februari bara arbetar 70% och stämplar A-kassa upp till 100% måste jag söka minst 3 jobb per månad enligt handlingsplanen från Arbetsförmedlingen.

På grund av slöhet sökte jag maj månads jobb först i tisdags kväll på majs sista dag, men alltså inom rätt tid! Jag har inte sökt jobb sedan 2010 och jag måste säga att det blivit lättare. 2010 var man tvungen att fylla i massor av uppgifter på rekryteringssidorna men nu är det mycket lättare och jobben hittades och söktes på en dryg timme.

De 9 sökta jobben från februari t o m april har lett till hela 2 intervjuer men där tog det stopp. Detta är  över förväntan då mina ansökningshandlingar varit ganska risiga med ett dåligt uppdaterat CV samt inget personligt brev alls.. 

Om jag menar allvar med att söka jobb måste jag såklart snygga till CV och skriva personliga brev, men jag ska inte sticka under stol med att det är skönt att jobba 70% och få 96% betalt (se här) så lite kan det gärna dröja innan jag hittar nytt jobb.

Det är lite för långt kvar till FIRE 2025 för att jag ska våga säga upp min tillsvidaretjänst med 6 månaders uppsägningstid för en provanställning som kan avslutas på studs. Såklart är en tillsvidareanställning direkt vid nytt jobb en förhandlingsfråga särskilt om man har bra referenser.

En sak som slog mig var att det fanns en hel del intressanta tidsbestämda uppdrag på 6-12 månader att söka. Detta är inte aktuellt nu men nästa sommar när jag börjar närma mig FIRE 2025 blir dessa intressanta. Min hypotes är att konkurrensen om dessa är lägre då tillsvidareanställda inte söker dessa utan att jag då främst konkurrerar med arbetslösa vilket gör mig förhållandevis mer attraktiv.


Portföljförvaltningen

Jag vet att jag inte skrivit vad som hänt med portföljen i år, men det har inte hänt så mycket intressant förutom att den gått ner några hundratusen under året. 
  1. Eftersom deltidslönen inklusive A-kassa och inkomstförsäkring ligger nära gamla heltidslönen kan jag fortsatt spara och investera ett flertal tusenlappar per månad fram t o m maj nästa år när A-kassa och inkomstförsäkring försvinner p g a 60-veckorsregeln. Efter detta blir det svårare och om jag vill upprätthålla ett rejält sparande måste jag då byta jobb.

  2. Jag genomförde förra veckan äntligen en IPO igen och med gott resultat dessutom, vilket fick mig att uppdatera IPO-fliken. Tanken är jag ska bedöma alla kommande IPOer resten av året, vilket borde bli lätt då de är väldigt mycket färre än förra året.

  3. Optionshandeln som skulle bli årets stora nyhet och som skulle hårdtestas har tyvärr inte blivit av. Jag skyller på börshumöret samt mitt egna humör p g a den osäkra jobbsituationen i början av året. Nu är jag dock igång igen och ställde i veckan ut köpoptioner för gamla innehav som jag haft på optionskontot sedan december-januari. Premier på ca 2.200 kr erhölls ur en portfölj på ca 230.000 kr. Knappt 1% denna månad i premier alltså, men då var jag sen på bollen också, då lösen bara är 2 veckor efter utställandet (= lågt tidsvärde).

Idag

Vädret verkar bli OK och i så fall tar jag nog en promenad för att titta på Stockholm Marathon i eftermiddag. Det finns ganska många gratisnöjen som är väl i klass med de som kostar stora pengar.

2 kommentarer:

  1. Gott och se att du är igång med optionerna igen.
    Ha en god Maratonspaning idag
    /Glenn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är kul att vara tillbaka med optionerna. Ska bli intressant att se hur din nya optionsstrategi fungerar.

      Blev kanonväder för Maratonspaning idag!

      Radera