tisdag 21 december 2021

Engagera barn i aktiesparandet

Jag har inte blivit helt tokig, jag har ju inte ens barn. Dock får jag ta visst ansvar för mina 2 yngre brorsbarn (yngre tonåren för båda).

Nu har min bror (barnens far) fått höra av det äldre barnet att det pratas investeringar i skolan - inte konstigt det är ju Lidingö vi pratar om...Men det är inget jag känner igen från min skolgång på småländska landsbygden.

Har inga detaljer, men troligen pratas det om krypto, daytrading, snabba klipp, femöresaktier, förhoppningsbolag mm. Det vill jag ta ur dem innan det ens startat! Bli rik på aktier är ett maratonlopp.

Vi vill starta upp varsitt konto och börja handla lite, men jag tycker det är snårigt. I vilket fall vill vi inte ha konton i barnets namn som automatiskt överförs till barnet vid 18 års ålder och bränns på "vin, kvinnor och sång". Och att resten slösas upp...

Vi tänker oss att ha varsitt KF-konto för barnen på Avanza i min brors namn så att han behåller kontrollen. Jag gillar KF för att allt (inklusive skatten) sköts inom kontot. Nackdelen är att det inte går skriva över kontot till barnet med innehåll när man tycker det är tillräckligt moget - vilket går med ISK-kontot.

Hur har ni löst detta? Det handlar alltså inte om att passivt spara till barnen utan det viktigaste är att få barnen engagerade i sparandet. Finns det någon som skrivit bra om detta?

Min idé är att ge dem medlemskap i Unga Aktiesparare i julklapp där det bl a finns 3 st endagsutbildningar i grunderna. Då slipper jag att ge dem den absoluta grunden utan det finns något att bygga på.

Jag tänker försöka mig på att förklara ränta-på-ränta, utdelningsinvestering, preferensaktier, utdelningstillväxt mm. IPOer tror jag kan vara ett spännande inslag. Men detta är alltså ett flerårigt projekt (minst 5?).

4 kommentarer:

  1. Ähhh...vad är det där för chicken förfarande. Gå direkt på OPTIONER istället ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja precis! När man ska SPELA på aktier är optioner nog det bästa (finns väl andra hävstångsprodukter som jag inte begriper oxå).

      Fast för egen del tror jag nästa års optionshandel (som jag ju tjuvstartat) är det mest spännande på flera år i portföljen.

      Fast utvecklingen på Djurparken där nästa avsnitt sänds i vecka 2 efter uppehåll i jul/nyår blir också spännande. En annan av de gamla vargarna hade möte med VD igår och ville prata av sig med mig i över en timme idag. Där snackar vi inte om möjlig deltid utan snarare avsked efter runt 12 år...

      Radera
    2. Blir intressant att höra fortsättningen på allt det där. Arbetsbrist efter 12 år måhända...

      Radera
    3. Ja Arbetsbrist. Eller kanske Omorganisation har också nämnts men det blir i så fall ett svepskäl då det är helt klart personligt så Personliga skäl är även det möjligt.

      Radera