lördag 6 november 2021

Portföljen upp > 1 MSEK i år!

När portföljen nådde 2,8 MSEK tidigare i veckan började jag på allvar fundera på något jag sett som helt osannolikt - att portföljen ska öka 1 MSEK samma kalenderår. Men idag är jag där!

Tidigare portföljutveckling

Inget inlägg utan en graf och idag lägger jag ut portföljvärden (netto) per 31/12 för tidigare år och per gårdagen för i år.
Alla år sedan jag började på spara på allvar har jag haft positiv total värdeutveckling, men drar man av insättningarna är utvecklingen svag eller t o m i något fall negativ 2017, 2018 och 2020. Stark utveckling har jag egentligen bara haft 2019 och hittills för 2021.

Årets portföljutveckling hittills

Min portföljutveckling hittills i år inklusive allt har varit:
2.838.863 - 1.819.053 = +1.019.810 kr

En siffra som +1.019.810 säger inte så mycket om den står själv. Ställs siffran mot årets startvärde fås en värdeökning på 56% på bara drygt 10 månader vilket är riktigt bra.

1.019.810 kr innebär också att ökningen är nästan exakt 100.000 kr/mån vilket motsvarar 3-4 normala nettolöner där jag finns.

Intressantaste frågan är dock kanske var kommer denna miljon ifrån och då ser det ut så här:
  • Nysparande: 186.500 kr
  • Utdelningar (brutto): 96.315 kr
  • Värdeutveckling*: 736.995 kr
*I värdeutveckling ingår även kapitalförsäkringsskatt, belåningsräntor, betald och återförd källskatt och kanske något jag glömt

I år har portföljen verkligen visat att den har fått en egen växtkraft som vida överstiger det jag själv kan tillföra.

Även om jag inte tävlar mot index så har jag hittills i år lyckats bra även mot det till skillnad från tidigare, inte minst sedan jag i juni började investera för bra totalavkastning snarare än än för utdelningar.

Portföljutveckling nästa år och framåt

Tanken är att jobba 3 år ytterligare (2022-2024) och sedan göra min FIRE. Att prognosticera en portföljutveckling för denna tid är alldeles för osäkert så jag bryr mig inte ens om det. Ett par saker vill jag dock dryfta:
  • Portföljen är större än någonsin och även en modest portföljutveckling i procent skulle ge många kronors värdeökning. Hoppas alltså på att få se lite ränta-på-ränta-effekt. Det gäller såklart även vid vid börsfall.
  • Det lutar åt deltidsarbete på nuvarande arbetsplats framöver vilket kommer att minska sparkvot och sparande avsevärt. Mitt övergripande mål är att äga min tid och ett deltidsarbete skulle tveklöst ge mig inflytande över mer av min tid. 
  • Att försöka byta till ett nytt heltidsjobb skulle kunna hålla nysparandet uppe men i realiteten skulle det inte korta tiden till FIRE mer än högst marginellt. Nej, ska jag byta jobb ska det vara för att jag inte trivs på nuvarande arbetsplats.

6 kommentarer:

  1. Ja, men det där ser ju bra ut. Känns som positiva tongångar från din del av bloggvärlden. Det gläder mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blandar positiva tongångar med inlägg som går helt i moll. Generellt kan man säga att jobbet inte funkar, men jobbet mot FIRE funkar och rycker allt närmare. Kanske det går fortare än jag tänkt och att FIRE uppnås innan 2025-01-01?

      Radera
    2. Även min taktik förefaller nu leda mig snabbare än beräknat mot mitt primära delmål. Vilket är 100% täckning av mina vardagliga normala kostnader via kontantudelningar in på kontot. Ligger runt bekräftade (pengar som redan kommit in) 80% just nu...och prognosticerade 89% i skrivande stund. Så det kommer troligtvis att vara ca 95% (alltså ganska nära 100%) redan vid årsskiftet.

      Radera
    3. Bra där! Då lär utdelningarna bli i alla fall +100% tills du tänkt leva på dem!

      Du funderar ju på FIRE i juni, men jag har snöat in på helår. Mest p g a att det är lättare med bokslut i portföljen. Men att sluta bara t ex en månad tidigare är ju som att få en hel extrasemester. När jag kommer närmare blir det nog till att räkna även månader.

      Radera
  2. Kul att det ser så pass bra ut för portföljen. Hälsan går ändå först och nåt jobb bara för att klara livhanken fram till 2025 ska väl gå att hitta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Portföljens utveckling funkar kanon, tack!

      Jag har tänkt och skrivit om deltid de sista åren innan FIRE länge, så även det kommer från arbetsgivaren nu och lite tidigt med 3 år så kan det vara perfekt: mer tid och ork för fritidsprojekt där hälsan är nr 1 och sidoinkomster nr 2.

      PS Jag är redan äldre än mamma var när hon blev sjuk och har snart levt längre än vad hon gjorde.

      Radera