onsdag 10 november 2021

Ovanlig dag idag: både arbitragevinst och IPO-vinst


Mestadels köper jag värdepapper för att behålla, men framöver med trolig deltid och ännu längre fram i FIRE vill jag hitta fler sätt att tjäna en slant - allra helst hemifrån.

Idag har jag använt mig av två sätt som framöver ska systematiseras:

1. Arbitrage på Investor

Aktiekemisten påminde mig idag om att köra arbitrage i Investor. Tack för det!

Arbitrage betyder att du byter ett företags A-aktie mot B-aktie (eller tvärtom) när prisförhållandet dem emellan är gynnsamt för dig. 

Antagligen borde jag ha bevakning på aktiekursen i mitt kalkylark men det får ligga på todo-listan.

Det finns ett par andra företag där det detta kan fungera men jag har bäst erfarenhet av Investor.

Idag har jag alltså bytt 1800 st Investor A mot 1800 st Investor B med en vinst efter courtage på 3.582 kr. Jag kunde ha köpt några extra B-aktier men valde att sänka min aktiebelåning i stället.


2. Norditek IPO

Börsintroduktioner/IPOer ska verkligen byggas en modell för inför nästa år. Alltså för utvärdering, ansökningar, resultat.

Jag blev besviken när jag bara fick Norditek för 2.200 kr men när jag sålt dem idag för över 3.000 kr och gjort en vinst +800 kr blev jag nöjd. Lite pengar riskade och bra utfall. 

3 kommentarer:

  1. Åh, bra tips! Jag vet inte om du menade det som ett tips, men jag hade också Investor A som nu är Investor B och fler kronor över. Och om det växlar tillbaka till att A är billigare än B igen så kanske det kan bli fler kronor.

    Om inte annat så är bankerna säkert glada för courtaget som äter upp en bra bit av kakan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, åjo det här får nog räknas som tips.

      Med fel courtage och litet innehav tar banken stor del av kakan. Tycker jag OK denna gången - 3582 kr till mig och 2 x 99 kr till banken.

      Det är ju tur att bästa arbitrageaktien Investor även utgör största innehavet hos mig. Men jag hade haft mycket Inv även utan arbitrage.

      Radera
    2. Jag har mina Investoraktier utspridda på flera banker vilket aldrig varit ett problem förut eftersom jag aldrig planerat att sälja, men nu innebar det flera uppsättningar courtage. Fortfarande en klar vinst, men inte så bra som för dig.

      Radera