lördag 13 november 2021

Börjar med IPOer igen!

 

I våras gjorde jag ett försök att tjäna lite extra på IPOer vilket jag skrev om här.

Jag körde cirka 2 månader men sedan rann det ut i sanden då det körde ihop sig på jobbet och för att det finns många fler IPOer än jag hade tänkt mig.

Nu har jag snyggat till modellen så att jag har full koll och kan ta snabbare beslut. Därför har jag kört igång igen. Dessutom blir det troligen deltidsarbete nästa år vilket ger mig mer tid samt behov av sidoinkomster för att upprätthålla en någorlunda sparkvot.

Jag har full förståelse för att detta inte är för alla, men med en portfölj på idag nästan 2,9 MSEK tycker jag att det är OK att använda 1 eller 2 % till IPOer som därmed blir en ganska marginell företeelse. Trots detta tror och hoppas jag att det ska ge en stadig slant varje år med begränsad risk och arbetsinsats.


Strategi

Strategin är enkel:

  1. Läsa på om kommande IPOer och besluta om jag ska teckna eller ej. Detta är den svåraste punkten.
  2. Om jag tecknar blir det alltid minimipost (ofta ca 6.000 kr) på 1-4 konton (KF och ISK på både Avanza och Nordnet) för att öka chansen att få tilldelning.
  3. Jag säljer första dagen oavsett om det går upp eller ner, 3 anledningar till detta: a) Detta är företag som inte passar in i min långsiktiga strategi, b) Jag vill frigöra kapital för nästa IPO, c) Jag antar att momentum för aktien ligger redan i första handelsdagen.

Resultat 2021 och mål 2022

Track record för 2021 hittills ser inte lysande ut med -63 kr sammanlagt inklusive courtage på 19 affärer. Men då gick jag emot den allmänna opinionen och egen analys ett par gånger och det straffade sig rejält så med i princip ett nollresultat under lärperioden ska jag nog vara nöjd. Framöver blir jag betydligt mer restriktiv. 

Det kommer bli ganska många affärer så jag kommer att börja om från noll varje år med en tom tabell enligt nedan och som under året fylls på. Sista raden (summeringen) är dock intressant att följa mellan åren.

Här är årets affärer hittills (i bokstavsordning):
Målet för 2022 sätter jag till ganska defensiva 12.000 kr, alltså 1.000 kr/månad. Detta borde kunna nås med 2-3 affärer/månad. I realiteten tror jag att 2.000 kr/mån är möjligt. Jag väljer dock 1.000 kr/månad för att jag tycker att det är en OK nivå för en sidoinkomst men på den nivån vill jag nog ha ett par sidoinkomster till. 

Informationskällor

Jag vill inte lägga för mycket tid på varje IPO-case utan kommer att se vad andra skriver och väga ihop detta till ett beslut. Mina informationskällor, som dock överlappar en del, är just nu:
Är det någon läsare som har synpunkter eller tips tas dessa tacksamt emot. 

6 kommentarer:

  1. Om du valt att behålla samtliga. Vad hade avkastningen (%) isåfall varit idag ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen aning vad avkastningen hade blivit och jag finner det faktiskt helt ointressant.

      Dels sker handeln på mina vanliga konton så pengarna är inte sysslolösa annars heller, dels är min långa strategi att köpa företag som bevisat sig starka på börsen under lång tid och där platsar per definition inte NY-introduktioner.

      Till sist är inte mängden kapital oändlig och genom att sälja frigör jag pengar till nästa IPO.

      Jag antar även att momentum i IPOn ligger i första dagen på börsen.

      Radera
    2. OK, jag kollade lite själv tidigare (dock inte alla) och såg att utvecklingen varit utökat negativ i flertalet.

      Men som du säger så kan trackrecord nog gå bättre om man "inte går emot den allmänna opinionen" eftersom det väl i ett så här pass tidigt skede för dessa purfärska case väl rör sig mestadels om psykologi.

      Radera
  2. Nu har jag uppdaterat inlägget "Kantarell 1" med foto på polska champinjoner nytaget igår ;) Har Ni dyrare champinjoner i Stockholm ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Maten är klart dyrare här då jag 1) handlar på lilla Coop av bekvämlighetsskäl, 2) Stockholm är dyrare, 3) utan bil kommer jag aldrig till stormarknaderna typ stora Willys (dock omöjligt räkna hem bil för att kunna köra till stormarknader...).

      PS Vet ej vad champinjoner kostar då jag tills nu haft fri tillgång till frysta förvällda kantareller. Nu är det dock slut med det då pappa blivit trött men även försiktig och inte vågar springa i skogarna själv.

      Radera
    2. Det var så länge sedan jag handlade i en storstad nu så jag har glömt bort hur det var :)

      Om jag åker till en lite större stad i närområdet av den småstad där jag bor nu så är utbudet både större och till lägre pris.

      Men det Willys där jag oftast gör mina hushållsinköp är faktiskt väldigt bra på låga priser och -50% produkter pga kort datum. Det kanske skiljer från butik till butik.

      Radera