lördag 25 september 2021

Ännu en lön på kontot...

Igår ramlade det in en lön på kontot igen. Standardlön men med 1 dags semester - detta då jag provar att känna på hur det vore att jobba "bara" 4 dagar/vecka. Ganska skönt visar det sig och jag tar faktiskt ledigt på måndag också. 

Som vanligt vid lön sätter jag snabbt in 10.000 kr på Nordnet via Swish (10.000 kr är maxbeloppet per dag om man inte aktivt ändrar på Banken). Efter helgen när räkningarna gått iväg och jag har fått amortering  på det lån jag har mot en släkting sätter jag över resten av månadens sparande. Det brukar bli ca 5.000 kr i eget sparande ytterligare samt runt 10.000 kr från lånet.

I vanliga fall brukar jag investera pengarna, men nu har jag bestämt mig för att minska belåningen vilket går fint att göra i kronor men i procent kommer det inte direkt hända något då portföljen tagit en del stryk senaste veckorna.

Vad gäller nivån på den långsiktigt önskvärda belåningen är jag mer än lovligt obestämd, men det ligger någonstans emellan "ingen belåning alls" till att "utnyttja hela belåningsutrymmet till lägsta Nordnet-ränta 0,89%". Som vanligt ligger det troliga svaret någonstans där emellan - kanske halva belåningsutrymmet vilket ger portföljen en hygglig fallhöjd innan en högre räntesats kickar in. 

Sparandet går på automatik och jag märker att jag i stället funderar mer och mer på ett liv efter detta och då menar jag med "detta" inte efter döden utan livet efter att jag lämnat den inrutade arbetsveckan måndag-fredag kl 7-16.

Jag har spekulerat i allt från att bli uppsagd nästa vecka och jobba uppsägningstid 5 månader och sedan inte jobba mer, till att jobba till den månad jag fyller 55 år under 2025 (för uttag av tjänstepension direkt) men troligen blir det någonstans däremellan. Oavsett vilket så är det inte så himla många arbetsmånader kvar och för varje månad som går kommer jag avsevärt närmare.

Vi får se vart den nuvarande börsoron tar vägen, men innan denna tyckte jag att nysparandet utgjorde så liten del av portföljens värdeutveckling att jag har funderat på att nästa år minska sparkvoten en hel del för att öva på att konsumera igen. Jag har läst att flera bloggkollegor har haft problem med detta när de nått sina mål.

4 kommentarer:

  1. Man skall ju gilla att konsumera och inte göra det för sakens skull. Kanske där många ekonomibloggare faller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar att konsumera men har legat av mig en del senaste decenniet och behöver därför öva, men tror att jag kommer tänka efter mer än tidigare om jag verkligen vill ha prylen innan jag drar upp kortet framöver.

      Bilar, resor och teknik är 3 poster jag skulle kunna lägga väldigt mycket pengar på.

      Radera
  2. Vad gäller konsumtion så är det inget jag gillar. Tvärtom faktiskt, jag gillar att leva sk frugalt. Laga min egen mat, baka mitt eget bröd osv. Som du beskriver så är jag osäker på om jag öht nånsin kommer att bli en storkonsumerande människa igen. Dock vill jag nog resa till sol/värme ibland vintertid framöver. Så då åker ju konsumtionen upp en hel del.

    Genom åren har jag (på olika sätt) konsumerat via de renoveringar som jag genomfört i mitt boende. Men det har jag både nytta av (lägre energikostnader) och glädje av (bättre livskvalitet) under alla årstider.

    För mig utan barn/arvingar så vore det naturligtvis lite tragiskt att lämna stora summor kontanter efter mig.

    Det är nog helt naturligt med din (och min) arbetssituation att det pendlar känslomässigt kring uppsägning etc. Även jag kan ofta känna på fredag em att "nä fy fan nu säger jag upp mig på måndag och skiter i det här jävla tramsandet". Ibland känns det dock något bättre :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Resor vill jag ha pengar till, men om det förr var för uppleva nytt, äventyr mm så är det nu som du skriver sol/värme på vintern som främst gäller. Övrig tid duger ett hus i Sverige långt.

      Gillar att du fått till ett hus med renoveringar och de förbättringar du vill ha innan FIRE - så skulle jag vilja haft det men det är omöjligt. Det näst bästa är att ta över föräldrahemmet som har det mesta jag vill ha.

      Lämna pengar efter sig utan arvingar vore skit. Se i alla fall till att den mycket tveksamma Allmänna Arvsfonden inte får något. Jag har i alla fall en bror med barn som kan få dela på huset med mer hoppas jag inte lämna efter mig.

      Ja, det pendlar känslomässigt om uppsägning - senaste veckorna har det varit riktigt bra känslomässigt och jag har dessutom presterat bra och fått lite lite beröm.

      Radera