söndag 30 maj 2021

En söndagsfundering...

Ger ni det en extra tanke när ni handlar något av ett företag där ni har aktier?

Vad jag menar är att när jag går in på Willys och handlar känns det lite som "min" butik eftersom jag har Axfood-aktier. Troligen gör det också att jag undviker Coop och ICA som jag inte är medlem i eller äger aktier i.

Dessutom får jag utdelning från Axfood på 4.000 kr vilket gör att jag kan handla "gratis" på Willys i 2 månader om jag handlar all mat där. Att handla all mat "gratis" skulle kräva en orimligt stor post då maten är min näst största utgift efter boendet.

Man kan dra det längre och köper jag Coca Cola (som jag också har aktier i) på Willys blir det dubbelräknat på något sätt. Coca Cola och Pepsi ger mig utdelningar på nästan 2.000 kr/år vilket är långt över vad jag handlar för av deras produkter.

Det finns många företag till i Willysbutiken man kan skulle kunna köpa: Kopparbergs, Colgate-Palmolive, Proctor & Gamble, Carlsberg (kanske hellre på Systemet där) etc.

Till detta har jag fått min första dos vaccin mot Covid-19 och det blev "mitt" Pfizer som jag alltså har aktier i.

För att återknyta till första meningen: eller är ni stenhårda kapitalister som inte bryr er om produkten och stannar kvar så länge företaget levererar bra avkastning?

4 kommentarer:

  1. Jag uppmärksammar definitivt sådant. Tidigare på morgonen såg jag tex att det står P&G bakom YES flaskan. Orkla står det på Seltin och Anamma vegetarisk färs. PEP eller KO spelar ingen roll då jag äger båda osv osv...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja precis. Man har börjat vrida på produkter för att se vilken multinationell jätte som äger denna.

      Radera
  2. Det blir roligare att handla när man gynnar sig själv. Även om det är en droppe i havet. Har också fått första dosen pfizer men äger inte aktier där (för tillfället). Jag bryr mig definitivt om bolaget och dess produkter. Ett aktieägande är mer än lite siffror i ett kalkylark

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, lite roligare blir det att gynna sig själv. På ett sätt är våra pengar en droppe i havet men jag behöver inte så många Colgate-Palmolive-aktier för att deras utdelning ska täcka mitt tandkräms- och schampokonto. Vi kan ju titta i alla andras kundvagnar också för att glädjas över att de köper "våra" produkter.

      Radera