måndag 4 januari 2021

Månadsuppdatering december 2020

Är lite sen med månadsuppdateringen denna gång, men det har sina orsaker.

Jag vet att jag i förra månadens månadsrapport kallade november årets sämsta månad men i år blev december ännu sämre där månadens bottennapp blev att jag föll av cykeln p g a att det var halka en stund på morgonen. Då det annars varit +10 grader mestadels hade jag inte fått på dubbdäcken vilket gjorde att jag föll och slog sönder axeln. Operation, dålig sömn, morfin, sjukskrivning och en fortfarande oanvändbar arm (även om det mycket långsamt blir bättre).

Jul- och nyårsfirande blev p g a Corona och axelskada även det skit.

Portföljvärdet

4 månader med 2 olika portföljvärdesgrafer och nu ser man även bruttografen: 
  • Portföljvärde netto, vilket är mina egna pengar efter att belåningen dragits av. Det är denna jag hittills har visat i grafen.
  • Portföljvärde brutto är portföljvärde inklusive belåning. Utdelningar kommer ju från hela portföljen, även den belånade delen så detta är en viktig siffra. Dessutom visar belåningen på vilken risknivå portföljen har i det avseendet för tillfället.

Månaden och året avslutas med portföljvärdet netto 1.819.053 kr vilket är en minskning från föregående månad med -1,4% inklusive lönesparande eller -2,1% exklusive lönesparande. Med tanke på allt som hänt 2020 får jag vara nöjd med att portföljvärdet är nästan 100.000 kr mer än vid utgången av 2019.

Frihetskvoten

Frihetskvoten är en kvot som kan förbättras genom att utdelningarna eller portföljvärdet (täljaren) ökar och/eller utgifterna (nämnaren) minskar. Alla siffror är beräknade enligt R12.

Utgifter
Utgifterna ligger denna månad kvar under 13.000 kr/mån vilket är mycket starkt. Långsiktigt tror jag 14.000 kr är en lagom nivå.

Frihetskvot utdelningar
Fram till och med februari 2019 ser det bra ut men i mars gör jag ett uttag och köper en bil till pappa för 150.000 kr och frihetskvoten faller hårt. Därefter slog Corona till.

Frihetskvoten stiger nu sakta och om den svenska utdelningssäsongen mar-maj kommer tillbaka till normala nivåer räknar jag med en stor ökning då.

Frihetskvot 4%-regeln
Eftersom portföljvärdet klarat sig bättre än utdelningarna under Corona-krisen har jag valt att från och med september 2020 även visa en frihetskvot som baseras på 4% av aktuellt portföljvärde.

Innan Corona låg frihetskvoterna betydligt närmare varann och till våren tror jag de kommer ligga ganska nära varann igen. Denna månad tog kvoten ett litet steg tillbaka p g a det minskade portföljvärdet.

Utdelningar

Efter alla inställda, oklara, uppskjutna eller sänkta utdelningar p g a Coronan blev utdelningarna för 2020 4.221 kr/mån (50.657 kr för helåret) vilket är minskning med 38,7% mot 2019.

Under november har jag vågat mig på att skriva en första utdelningsprognos som ger 8.000 kr eller t o m 9.000 kr/mån för 2021 men då måste allt klaffa och när gjorde något det senast?

Månadens utdelningar blev 3.075 kr vilket är den klart bästa december någonsin. 

Det har lönat sig att satsa på svaga utdelningsmånader och jag har lyckats att nå ett delmål på målsidan "att ha minst 1.000 kr/mån i utdelningar varje månad under året". För 2021 ska jag försöka nå 2.000 kr/mån som minst. Långsiktigt siktar jag troligen på minst 5.000 kr/mån varje månad då fullständig jämnhet är omöjligt om man ska ha kvar en betydande del svenska storföretag.
Utdelningarna under månaden var många och små: Pfizer, Atlas Copco, Aros Pref, Enbridge, Telia, Johson & Johnson, Chevron, K2A Pref, 3M, Coca-Cola, Stora Enso och USA-ETF:en IUSA


Inkomster & Sparande

Denna månad blev det med 25.536 kr netto vilket är skulle varit mycket mindre p g a sjukskrivning men jag tog ut någon semesterdag i pengar för att kompensera.

Sidoinkomsten har jag inte orkat jobba med och blev bara 43 kr. Men målet på sikt är att skapa ett rejält tredje inkomstben som jag kan behålla och utveckla som pensionär.

Löneinkomst: 25.536 kr
Utdelningar: 3.075 kr
Sidoinkomst: 43 kr
Total inkomst: 28.654 kr

Lönesparande: 12.000 kr
Återinvesterade utdelningar: 3.075 kr
Sparande inkl utdelningar: 15.075 kr

Sparkvot inkl utdelningar: 52,6%
Sparkvot exkl utdelningar: 46,9%

Sparkvoten blev lite lägre än normalt men jag behövde stärka upp lönekontot något.
I mars 2019 köpte jag en bil till pappa för 150.000 kr med ett uttag (= kraftigt negativ sparkvot). Denna ramlade ur Sparkvoten på rullande 12 månader i mars 2020 och sedan dess ligger sparkvoten på en normalhög nivå. 

Jag vill gärna att sparkvoten utan utdelning hålls strax över 50% på R12. Nu blev den för 2020 53,6% vilket är mycket bra. Inklusive utdelning blev den 59,6%.

2 kommentarer:

  1. Vilken otur! Hoppas axeln blir bättre snart och att 2021 blir ett riktigt bra år för dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Till viss del känner jag att jag var lite osmart den där morgonen då jag ju såg att bilarna var frostiga och kände kylan.

      Radera