onsdag 20 januari 2021

Fyra år kvar till FIRE enligt planen


När jag fyllde 50 år förra året fick jag bland annat denna flaska champagne av arbetsgivaren som jag inte ämnar öppna förrän något riktigt bra händer. Det enda jag kan tänka mig i dagsläget som är så bra är att sluta jobba, vilket känns en aning ironiskt då flaskan ju kommer från arbetsgivaren. Så troligen får den stå kvar i spritskåpet till dess.

Planerad tidpunkt är 2025-01-01 men då jag fyller inte 55 år förrän senare under året behövs en buffert för att klara sig fram tills att tjänste- och privatpension kan tas ut som komplement till portföljens avkastning.  Är aktieportföljen på gränsen till otillräcklig kan det därför vara idé att jobba ända fram till 55-årsdagen då bara några månaders arbete samt slutlön kan försörja mig hela året och jag kan låta portföljen vara i fred hela 2025. Låt vara utan insättningar men med återinvesterade utdelningar.

Detta hoppas jag inte är ett fall av extremt tidig "one more year syndrome" utan en livlina om jag inte når riktigt ända fram inom planerad tid.

6 kommentarer:

  1. Skönt att ha något så stort att se fram emot. ;) Är det några andra livsförändringar du tänkt göra utöver att sluta arbeta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag är själv i hushållet och det största blir nog att jag ska flytta från BR i Sthlm till hus i Småland. All tid som blir över ihop med miljöutbyte gör det lättare att göra saker som alltför sällan blir av idag: fiske, svamp & bär, kurser, resor, hemprojekt, motionsklubb etc.

      Efter en tid kanske det blir roligt att igen göra något inkomstbringande, men då ska det vara lustfyllt och deltid eller begränsad tid.

      Radera
  2. Alltid skönt att ha valen att göra vad man vill och det låter som att du gör det som är rätt för din själ.

    Har själv ingen plan för FIRE men planen är att fortsätta kunna ha valen att inte förlita sig för mycket på yttre omständligheter. Det är en frihetskänsla om något så önskar dig fyra smidiga år (det går snabbt) så du får även njuta av skumpaflaskan. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det vore kanske skönt att jobba åtminstone en liten tid där man går och tänker på att nu jobbar jag för att jag vill och inte för att jag behöver. På sista jobbets sista månader kanske man inte behöver jobba ihjäl sig heller. Behöver ju ingen referens ens...

      Det "enda" som behövs för att jag ska kunna gå i mål om ca 4 år:
      - hålla mig frisk
      - behålla jobbet
      För båda dessa är oddsen på min sida, men visst kan det skita sig. Har faktiskt fått sparken 3 gånger tidigare: En gång lades företaget ner, en gång ombads jag säga upp mot bra vederlag och en gång har jag fått sparken av personliga skäl.

      Radera
  3. Låter härligt. Bra arbetsgivare du har, fyllde 40 år förra året och fick inte ett skit. Har för mig att man tidigare har delat ut en flaska vin/wisky men antingen har man slutat med det eller har man glömt bort mig.

    Ja den stora fördelen med att bo själv är att man kan bestämma vad man vill göra, som småbarnsförälder och make är livet fullpackat med en massa måsten och allt ska förhandlas och kommas överens. Kan ibland sakna livet som singel, speciellt då jag är en enstöring i min natur, gillar inte att ha för mycket folk omkring mig. Hade varit skönt att slippa förklara sig varje gång man tar i dörrhandtaget och ska gå ut en sväng i garaget eller bara gå en promenad själv. Min farsa har det dock ännu värre han får inte gå iväg själv utan att ta med sig telefonen och han måste ringa typ en gång i timmen och berätta var han är, ibland även mer ofta. Hemskt om du frågar mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi är bra på att fira på jobbet. Varje födelsedag ger tårta och de jämna betydligt mer. Själv önskade mig och fick jag förutom tårta och skumpa även ett 10-pack Personlig-Tränare-pass, men pga Corona (alltid detta Corona!) har jag inte köpt lektionerna ännu, men hoppas till hösten.

      Att vara singel utan barn är tve-eggat. Har under ett par omgångar varit särbo vilket var en bra lösning för mig.

      Radera