måndag 18 januari 2021

Utbetalning från Nordnets Aktielåneprogram

Jag älskar när det kommer in pengar på mina kapitalkonton och det har blivit värre sedan jag började spara på allvar för 4,5 år sedan.

Nordnet har ett Aktielåneprogram där man lånar ut de nordiska aktier man har i en kapitalförsäkring. Eftersom jag har haft huvuddelen av mina svenska aktier i en ISK har jag inte kunnat vara med i aktielåneprogrammet.

Så sent som augusti 2020 startade jag en ny KF för Preferensaktier som nu är värd den blygsamma summan 8.000 kr. Det är detta konto som nu fått sin första utbetalning på 3,19 + 1,66 = 4,85 kr. Jag har ingen aning om vilka aktier som lånats ut, till vilken ränta eller hur länge.

Det är nästan så jag blir lite ledsen att jag inte har mina svenska aktier i en KF. Översätter man mitt 200 gånger större ISK till vad jag fick från den lilla kapitalförsäkringen handlar det om i storleksordningen 1.000 kr. Men det finns många variabler så det är ingen direkt säker uppskattning. 

5 kommentarer:

  1. Frågan är ju om det är värt det. Nordnet lånar ut aktierna till blankare som profiterar på att trycka ner kursen i dina aktier.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra och tänkvärd kommentar Myntaren! Är det värt det? Och varför egentligen.

      Radera
    2. Det var en intressant synvinkel.

      Mina 8.000 kr gör såklart ingen skillnad men eftersom alla Nordnet KF är med om man inte aktivt avsäger sig programmet kan det kanske göra skillnad i mindre bolag.

      Radera
    3. Jag var tvungen att skriva ett inlägg då det inte verkar förekomma så många bloggare som täckt ämnet trots att programmet funnits ett par år.

      PS Var inte riktigt beredd på att saldot skulle fela 5kr idag och hade inte alls tänkt på saken innan.

      Radera
    4. Avanza har också fått till samma sak. Jag tror inte det blir några pengar att prata om och då är Myntarens kommentar tänkvärd. Varför ställa upp på det för mindre än kaffepengar? Det är ju blankare som ges fler möjligheter och nätmäklare som tjänar pengar på att "dina" andelar lånas ut. Skriver andelar för det är egentligen vad en kf innebär... Du är inte direktägare i pappren vilket du är med en isk.

      Radera