lördag 3 oktober 2020

Månadsuppdatering september 2020

En bra månad på jobbet har tagit mig ännu lite närmare den ekonomiska friheten. Just nu trivs jag bra på jobbet och är mitt i flera utvecklande projekt utöver mer rutinmässigt jobb vilket ger en behaglig mix.

En nyhet är att jag har skrivit ett inlägg om månadens investeringar som kommer att bli ett stående inslag precis som detta inlägg är.

Privat så har jag besökt släkten i Småland för första gången sedan jul, vilket såklart beror på att Coronan bröt ut i våras. Mycket trevligt! Åke bil ner med min bror med familj och vi hyrde ett hus samt genomförde framgångsrikt sociala utomhusaktiviteter såsom svampplockning, fiske och lingonplockning med säkerhetsavstånd. En liten extra utgift blev det, men en mycket trevlig och välkommen sådan.

Hösten är här och jag har varit tvungen att byta baklampan på elcykeln som länge varit sönder då det börjat bli mörkt på resan till jobbet. Köpte även lite andra delar, bland annat en elcykelanpassad toppkedja med extra rostskydd för vintern för ca 500 kr. Men då jag inte längre köper SL-kort för 930 kr/mån tillåter jag mig att köpa det bästa till min elcykel och om jag monterar själv blir det inte så blodigt. Både stora pålägg på material och arbetskostnad skulle göra cykelservice väldigt dyr annars och dessutom vill jag välja delar själv på nätet.


Portföljvärdet

Från och med denna månad gör jag om portföljvärdesgrafen. Jag har märkt jag har saknat uppgifter om historisk belåning i min portfölj så därför kommer jag från och med nu ha 2 olika portföljvärden i grafen: 
  • Portföljvärde netto, vilket är mina egna pengar efter att belåningen dragits av. Det är denna jag hittills har visat i grafen.
  • Portföljvärde brutto är portföljvärde inklusive belåning. Utdelningar och värdetillväxt kommer ju från hela portföljen, även den belånade delen så detta är en viktig siffra. Dessutom visar belåningen på vilken risknivå portföljen har i det avseendet för tillfället.
Men var är Portföljvärde brutto-grafen undrar ni kanske då? Jo, jag har tyvärr ingen historisk data över belåningen så denna månad består den av en enda orange liten prick längst upp till höger i grafen! Bruttovärdet var 30/9 1.954.792 kr. Nästa månad kommer det synas bättre. 

Månaden avslutas till 1.717.230 kr netto efter att ha tidigare i månaden legat betydligt högre. Att den faller innan månadsskiftet har jag skrivit ett antal månadsuppdateringar nu känns det som...

Portföljvärdet ökar ändå rejält från föregående månad med 66.524 kr (+4,03%) inklusive lönesparande eller ökar 55.324 kr (+3,35%) exklusive lönesparande. 

3 månader kvar av året och bara 4.000 kr kvar till portföljvärdet 31/12 förra året vilket inte blir några problem att slå om börsen åtminstone håller sig runt oförändrad resten av året.  


Frihetskvoten

Frihetskvoten är en kvot som kan förbättras genom att utdelningarna eller portföljvärdet (täljaren) ökar och/eller utgifterna (nämnaren) minskar.

Utgifter
Utgifterna ligger stabilt på runt 14.000 kr/mån och är väl någon tusenlapp för hög men jag tycker faktiskt att det är värt det för att kunna köpa det jag vill när jag vill.

Frihetskvot utdelningar
Fram till och med februari 2019 ser det bra ut men i mars gör jag ett uttag och köper en bil till pappa för 150.000 kr och frihetskvoten faller hårt. Efter detta nästan längtar jag till mars 2020 när denna utgift ska falla bort.

Den gör det och allt är frid och fröjd tills månaden efter när Coronan slår stenhårt mot utdelningarna vilket igen gör att frihetskvoten kraschar ner mot 25% och därefter har börjat vi kunna se en svag återhämtning. Men det blir alltså ingen frihetskvot på 50-60% innan utdelningarna tar fart igen, förhoppningsvis till våren 2021.

Frihetskvot 4%-regeln
Eftersom portföljvärdet klarat sig bättre än utdelningarna under Corona-krisen kommer jag från och med denna månad visa en frihetskvot som baseras på 4% av aktuellt portföljvärde.

Jag kommer att använda portföljvärdet brutto, dvs inklusive belåning, vilket jag gör för att värdet ska vara jämförbart med frihetskvoten från utdelningar som ju innehåller även utdelningar från belånat kapital. Tyvärr finns det som sagts ovan inga historiska värden på portföljvärde brutto, så jag startar denna månad med en frihetskvot på 47,4% som åskådliggörs med en liten orange prick långt upp till höger i diagrammet.

Innan Corona låg frihetskvoterna betydligt närmare varann och redan till våren tror jag de kommer ligga ganska nära varann igen.
Man kan tycka att jag överskattar mina frihetskvoter genom att inkludera belånat kapital, men en moderat belåning är en del av min långsiktiga strategi så jag väljer att presentera mina siffor så här.

Utdelningar

Efter alla inställda, oklara, uppskjutna eller sänkta utdelningar p g a Coronan kommer utdelningarna på rullande 12 månader troligen att stabiliseras kring knappt 4.000 kr/mån resten av året. 

Alla prognoser därefter är skrotade och för nästa år har jag ingen aning. Jag fick dock ett uppslag av bloggaren Kalkyl att göra en prognos för 2021 med pre-Coronasiffror för utdelningen vilket jag ska göra en regnig kväll.

Trots Corona har jag de högsta septemberutdelningarna någonsin med 5.915 kr vilket är en medveten satsning att jämna ut utdelningarna under året.

Utdelningarna kommer från Pfizer, Johnson & Johnson, AstraZeneca, K2A Pref, Axfood, Castellum,  SPYW och BP. Däremot inte Pepsi som inte kom in på kontot förrän 1/10, men detta är varken första eller sista gången det händer en utländsk utdelning.

Inkomster & Sparande

Denna månad blev det med 26.708 kr netto exakt en vanlig lön. Årets lönejustering är uppskjuten p g a Coronan, men jag hoppas inte på så mycket och är inte heller sugen på att leta nytt mer välbetalt jobb.

Därför har jag börjat jobba mer aktivt med sidoinkomsterna vilket denna månad ledde till 400 kr, hälften cashback och hälften från enkätifyllnad. Men det är naturligtvis en viss fördröjning på inkomsterna. Första målet är att nå i genomsnitt totalt 500 kr/månad från olika sidoinkomstkällor. Men målet på sikt är att skapa ett rejält tredje inkomstben som jag kan behålla och utveckla som pensionär.

Löneinkomst: 26.708 kr
Utdelningar: 5.915 kr
Sidoinkomst: 400 kr
Total inkomst: 33.023 kr

Lönesparande: 11.200 kr
Återinvesterade utdelningar: 5.915 kr
Sparande inkl utdelningar: 17.115 kr

Sparkvot inkl utdelningar: 51,8%
Sparkvot exkl utdelningar: 41,3%
I mars 2019 köpte jag en bil till pappa för 150.000 kr med ett uttag (= kraftigt negativ sparkvot). Denna ramlade ur Sparkvoten på rullande 12 månader i mars 2020 och sedan dess ligger sparkvoten på en normalhög nivå. 

Jag vill gärna att sparkvoten utan utdelning hålls kring 50% snarare än runt 40-45% på rullande 12 mån. Nu är sparkvoten 49,9% vilket är bra, men förra årets supersparande i kvartal 4 blir svårt att upprepa så den kommer troligen att falla till runt 45% i december.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar