onsdag 9 september 2020

Jobba heltid ändå in i kaklet eller deltid lite längre (2020)?

Tänk att det redan gått ett år sedan jag skrev ett inlägg med samma titel och knappt två år sedan jag skrev om deltid första gången.

Men detta känns som ett ämne som jag kan plocka upp en gång om året för att se om något har förändrats.


Bakgrund

Under slutet av 90-talet och en bit in på 2000-talet jobbade jag långt mer än 100%.

När jag tog nuvarande jobb 2013 kändes en 100%-tjänst nästan som deltid för mig som jobbat så mycket tidigare. Men sedan något år tillbaka känner jag att heltid börjar bli jobbigt och jag är alldeles för trött på kvällarna och att helgen möjligen är för kort.

Arbetet har förändrats en del sedan förra året och en deltid är troligen möjligt numera. Vi har 2 andra anställda idag som jobbar deltid, en jobbar 7,5h/dag (93,75%) och en 6,4h/dag (80%). De jobbar varje dag men utnyttjar flextid så det är inte alltid de jobbar exakt så.

93,75% deltid känns knappt lönt utan man måste ner mot åtminstone 87,5% (7h/dag) för att det ska vara lönt. Även 75 och 80% känns möjligt.

Mina utgifter på rullande 12 månaders genomsnitt är just nu runt 14.000 kr/mån och det går att pressa nedåt 13.000 kr/mån eller t o m 12.000 kr/mån om jag verkligen vill. Det är verkligen så att den sista sparade tusenlappen är den tyngsta och svåraste och kanske inte värd besväret då den "kostar" för mycket i form av minskat välbefinnande. 


Idag: 100%, mån-fre, 8h/dag

Heltidslön:                  34.610 kr
- Skatt:                         -7.902 kr
Heltidslön efter skatt: 26.708 kr

Jag tycker inte längre att det fungerar att arbeta heltid mån-fre då jag helt enkelt är för trött på kvällarna och bara sjunker ner framför datorn eller TV:n och t o m sover bort delar av kvällen.


Deltidsalternativ 1: 80%, mån-tors, 8h/dag

Deltidslön:                    27.688 kr
- Skatt                            -5.895 kr
Deltidslön efter skatt:   21.793 kr   

Min far jobbade sina sista arbetsår så här (mån-tors 8h/dag) och uppskattade att ha långhelg varje vecka. Själv tillbringar jag ganska mycket tid själv hemma så jag tror faktiskt inte detta är alternativet för mig. Dessutom bör jag vara tillgänglig på arbetstelefonen och fysiskt under kontorstid mån-fre.

Troligen hjälper det inte heller så mycket mot att jag blir så trött på vardagskvällarna.


Deltidsalternativ 2: 80%, mån-fre, 6,4h/dag

Deltidslön:                     27.688 kr (-20,0%)
- Skatt                            -5.895 kr (-25,4%)
Deltidslön efter skatt:   21.793 kr (-18,4%)  

Detta är modellen för att bli mer pigg på vardagskvällarna vilket skulle ge en bra skjuts uppåt för livskvaliteten i vardagen.

Idag har vi som sagt en anställd som jobbar 6,4h/dag mån-fre. Det fungerar väl OK, men ganska ofta jobbar han med någon heltidsanställd och stannar hela arbetsdagens 8 timmar, vilket leder till plusflex som varit svår att ta ut, så han har fått pengar i stället.

Min roll är dock mer fri än hans och jag jobbar oftast själv och skulle därför kunna hantera flexen bättre och t o m lägga in en ledig fredag ibland.

Minskningen i nettolön jämfört med heltid blir alltså ca 5.000 kr/mån.

Idag är min arbetstid 07:00-15:30 (30 min lunch) och jag cyklar till och från jobbet och är hemma kl 15:45. Genom att jobba 80% skulle arbetstiderna bli 07:00-13:54 (30 min lunch) och jag skulle vara hemma 14:10 och en stor del av dagen skulle vara kvar.

Vad skulle jag göra med denna tid?
  1. Eftersom lönen skulle gå ner kraftigt skulle jag försöka sänka matkostnaderna kraftigt genom att laga mer mat. Uppskattningsvis finns 1.500 kr/mån att hämta då just matkontot är sorgebarnet på mina kontoutdrag.
  2. På ett mer ordnat sätt än hittills jobba upp mina sidoinkomster. Rätt skött skulle detta kunna ge åtminstone 1.000 kr/mån. Sidoinkomsterna ämnar jag rampa upp som pensionär och det vore perfekt att sätta detta redan nu. 
  3. Träna. Det skulle bli lättare att träna med mer fritid.
  4. Söka nytt jobb. Just nu trivs inte jag på jobbet, men det har gått fram och tillbaka genom åren så det är kanske inte varaktigt. Men blir det varaktigt skulle jag kunna söka mig ett nytt jobb.
Om punkt 1 och 2 från ovan genomförs skulle sparutrymmet bara minska med 2.500 kr/mån, mot 5.000 kr/mån om de inte genomförs.


Diskussion

Det som talar för heltid är att för varje heltidslön jag får utbetald kan jag spara ca 13.000 kr vilket tar mig mot friheten mycket snabbare än vad deltid gör.

Ett annat problem är att inkomstbaserade ersättningar såsom A-kassa och pension kommer att beräknas på den lägre inkomsten.

Portföljen är bara värd knappt 1,7 MSEK nu. Precis innan Corona var den värd 1,95 MSEK och med utdelningar, nyinvesteringar och kanske värdetillväxt hade den kunnat vara en bit över 2 MSEK nu utan Corona.

I det läget med en portfölj på drygt 2 MSEK kanske jag hade begärt en deltid nu i höst, men nu tycker jag att portföljen är för liten och att jag därför måste hårdspara ett tag till.

Det finns dock som jag skrivit tidigare en viss risk att jag blir tvingad till en deltid på 80% av arbetsgivaren ("arbetsbrist") och det måste jag ju såklart på åtminstone kort sikt acceptera. På kort sikt (60 veckor) går också det vid en sådan händelse att stämpla A-kassa upp till 100%.

Slutsatsen blir alltså att jag inte kommer att begära någon deltid just nu. Varje heltidslön med 13.000 kr i nysparande behövs alldeles för mycket i portföljen.

Jag vet att en del av er redan jobbar deltid. Hur tänkte ni angående 

  • helt fri så fort som möjligt eller
  • delvis fri redan idag men helt fri senare

7 kommentarer:

  1. Det är inte så att du är trött för att du är uttråkad på jobbet ? I så fall så hjälper kanske inte deltid heller så mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte det. Inlägget skrevs delvis i somras innan semestern när jag var trött på jobbet men jag väntade in att det skulle gå ungefär 1 år sedan förra inlägget. Kanske också att året medarbetarsamtal skulle vara genomfört men det har inte hänt.

      Just nu är det faktiskt ganska bra på jobbet. Tröttheten hänger möjligen ihop med att jag har rekorddåligt flås just nu.

      Radera
    2. Ett svar till: Jag kom till precis nu till insikt om att rätt åtgärd i detta läget är helt säkert att börja träna för att se om det är tillräckligt för att få tillbaka orken.

      Radera
  2. Jag jobbar 85% och börjar varje måndag 13:00. Har två kortare dagar och tre längre. För mig var det hälsan som gjorde att jag gick från heltid till deltid. Jobbade heltid och pluggade sedan några år 75% och jobbade 75%. Något senare gick jag in i väggen och var långtidssjukskriven. För mig var det tidigare inga problem att jobba konstant övertid upp till 50 timmar i månaden och jag har troligen nött ner mina reserver under lång tid samtidigt som jag blivit äldre och fått sämre återhämtning. (Kan vara onödig info, men kan också vara en varning om åldersrelaterad minskning av orken för dig). I dagsläget är min prioritet att hälsan går före det extra sparandet. Det ger tid för träning och återhämtning vilket gör att jag uppskattar jobbet mer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket bra svar och stor igenkänningsfaktor. 85% låter bra, men jag "måste" börja 07:00 med de andra vilket dock passar mig bra då jag är morgonpigg och eftermiddagstrött. 85% för mig skulle kunna vara 7h mån-tors och lite kortare fredag med 6h. 85% skulle ge mig 22.718 kr och nästan en tusenlapp mer än 80%.

      1. Väggade för snart 20 år sedan och kommer aldrig helt tillbaka.
      2. Fyllt 50 i år och börjar funderar på vad åldern gör med orken.

      Radera
  3. Hej, det låter som att du behöver utesluta att det finns en medicinsk orsak till din trötthet. Ett besök hos husläkaren rekommenderas. /Babette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för omtanken. Har funderat på om det kan vara något annat än uttråkad på jobbet, dåligt flås eller ålder. Diabetes typ 2 kom tyvärr upp i tanken när jag funderat en stund.

      Radera