lördag 12 september 2020

Ny lön på kontot = kung i baren?

Missförstå mig rätt! Det handlar INTE om att vara kung i baren. Om man inte räknar Nordnet som baren och köpknappen som det som ger ruset/yrseln alltså.

Har sett att vissa bloggkollegor har uppesittarkväll vid lön för att kunna handla mer "frihet" och att det verkar vara en högtidsstund eller rent av festligt.

Jag har inte gjort så utan en överföring från lön har kunnat ske när som helst i månaden. Även aktieinköp har kunnat ske skvättvis närsomhelst.

Mina många köp har oftast varit för knappa 600 kr (1kr-courtage) i mina redan godkända befintliga innehav egentligen utan någon plan. Nu ska jag under hela månaden ha utformat en kortsiktig plan för vad ska jag ska köpa för nästa månads pengar. Det ska även finnas en mer långsiktig plan vad gäller portföljens sammansättning.

Framöver ska jag handla en dag i månaden och skriva ett inlägg om varför jag köpte och sålde det jag gjorde och vad det får för betydelse för mina utdelningar framöver. Genom att bara handla en gång i månaden blir det ett ganska bra belopp som ska placeras vilket gör att jag känner att det gör skillnad på portföljen till skillnad från när jag köper för 600 kr då och då.

Den summa jag kommer att placera bestäms av följande:

  • Nysparande (från lön och sidoinkomster)
  • Utdelningar (netto)
  • Amortering (min bror har lånat 290.000 kr i maj 2020 som han betalar tillbaka med 10-20.000 kr/mån)
  • Värdeförändring på portfölj (positiv värdeförändring ger ökat belåningsutrymme (och köputrymme) och tvärtom då jag ska hålla belåningen i procent konstant i fortsättningen)

Jag har som sagt belåning i portföljen och i värsta fall måste alla utdelningar, amorteringar och allt nysparande täcka upp för portföljens värdefall och det blir inga nyinköp. Detta hände under Coronafallet våren 2020. Men det kan lika väl vara tvärtom, så om portföljen har positiv värdeförändring så blir det mycket stora summor att placera.

Min avsikt är alltså att försöka få månadens investeringar till en happening där jag känner att jag varit duktig under månaden som fått loss ett antal tusenlappar till investeringar (Pavlov positiv förstärkning).

Första avsnittet av "Månadens investeringar" kommer någon dag in i oktober, dvs när allt investeringskapital kommit på plats och jag har kunnat göra mina investeringar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar