söndag 1 september 2019

Del 4 pensionsplanen fördjupning: Pension

Jag har släppt årets version av min stora Pensionsplan, men för att den inte skulle bli alldeles för stor är detaljnivån i många fall låg. Därför kommer jag att skriva en serie mer djuplodande inlägg om utvalda delar från pensionsplanen.

Tidigare delar ur inläggsserien:
Del 1 "One more year syndrome"
Del 2 Val av tidpunkt
Del 3 Konsumtion som pensionär

Fjärde delen behandlar pensionsplanens avsnitt 3 Pension.

1. Pensionssystemet

Kunskapen om pensionssystemet är förvånansvärt låg och därför inleder jag med en sammanfattning.

Jag tror att mina läsare är lite yngre så jag avgränsar mig till nuvarande regler för personer födda 1963 eller senare och som antagligen vill sluta jobba tidigare än de flesta.

Men regler ändras, speciellt är det åldersgränser gällande den statliga allmänna pensionen som har flyttats upp och troligen kommer att ändras ytterligare.

Siten minPension är ett samarbete mellan staten och pensionsbolagen som visar hela din pension. Detta gör det orangea kuvertet som bara visar den statliga pensionen överflödigt. Siten finns i 2 versioner, den klassiska minpension och den nya minPension. Sist jag var inne hade den klassiska versionen bättre simuleringsfunktioner för oss som vill ta tidig pension.

1.1 Allmän pension: inkomstpension och premiepension

Den totala pensionen består av tre eller kanske fyra delar. I botten ligger den allmänna pensionen som består av två delar:
  • Inkomstpension beräknas på inkomsten upp till en viss nivå och är den större biten i pyramidens botten. Denna kan du inte placera själv.
  • Premiepension beräknas också på inkomsten och är den mindre biten i pyramidens botten, men denna kan du välja hur den ska placeras. Jag rekommenderar en billig bred aktiefond till de som tror på aktiemarknaden och är långsiktiga.
Om man går i pension väldigt tidigt eller har tjänat dåligt har man såklart inte betalat in så mycket till det allmänna pensionssystemet och skulle få en väldigt låg pension om inte garantipension fanns. Garantipensionen fyller upp pensionen till en viss miniminivå från året du fyller 66 år och är inte beroende av förmögenhet, men kan komma att flyttas upp ännu längre.

Allmän pension kan tidigast tas ut vid 64 års ålder.

1.2 Tjänstepension

De allra flesta har förutom allmän pension även tjänstepension som är mittenbiten i pyramiden. Tjänstepension finns i fler varianter än jag kan beskriva här. Arbetare och tjänstemän med kollektivavtal har alltid tjänstepension och oftast även de utan kollektivavtal.

Jag rekommenderar att välja en förvaltare som har en billig bred aktiefond om man tror på aktiemarknaden. Dessutom är det viktigt att välja återbetalning (vid dödsfall) eller ej återbetalning beroende på familjesituation, detta då man inte bör betala för återbetalning om man är själv och ännu viktigare är att ha återbetalning om man har familj.

Viktigt för oss som tänker gå i tidig pension är att tjänstepensionen kan tas ut redan vid 55 års ålder under minst 5 års tid.

1.3 Privat pension

Sista och översta biten i pyramiden är privat pension. Det känns dock som att den privata pensionen totaldog när avdragsrätten för sparande till denna först minskades och sedan helt försvann för ett antal år sedan.

Den "nya" privata pensionen är istället ofta sparande i kapitalförsäkring (KF) eller på investeringssparkonto (ISK) som ju är betydligt mer öppna konton med redan skattade pengar.

Gamla IPS (Individuellt pensionssparande) är det dock många i min generation som har och den kan tas ut under minst 5 år från 55 års ålder, precis som tjänstepensionen.

1.4 Spara uttag av pension till 66 år?

Något som gäller alla uttag av pensioner är att skatten är väsentligt högre vid uttag innan året man fyller 66 år. Detta är såklart ett försök att hålla folk i arbete längre, men skillnaden i skatt på en så låg inkomst som 10.000 kr/mån är så mycket som 900 kr/mån (se skattetabell och jämför kolumn 2 och 6). I media och politik diskuteras skillnaden i skatt mellan pensionärer och löntagare, men detta gäller alltså bara från 66 år. Ingen verkar vilja ge skattelättnader för tidigt uttag av pension.

Detta gör att jag funderar på att räkna på att skjuta pensionsuttagen till 66 år och istället göra större uttag från min Utdelningsmaskin fram till dess. Troligen kommer detta dock att ge för stora skador på Utdelningsmaskinens kapitalstock.

2. Min plan för uttag av pension

Det förvånar mig att många bloggare inte räknar med pensionsinkomster, utan anser att det blir en sorts bonus, om det ens blir något alls. Jag har något större tilltro till pensionssystemet och tycker det är elakt mot den stora massan som inte har något eget sparande att tala om. En annan anledning kan vara att många tänkt hoppa av arbetslivet långt innan de kan ta ut någon som helst pension, medan jag inte tänkt hoppa av innan jag kan ta ut tjänste- och privatpension.

Jag tänker att pensionsinkomsten är grunden och att utdelningsinkomsten är det som möjliggör tidigare pension och/eller sätter guldkant.

Nästa steg blir därför att göra en pensionsprognos på den klassiska versionen av Min Pension då den nya verkar ha begränsningar fortfarande. Målet är att genom hela pensionärslivet få en så jämn betalström efter skatt som möjligt från pensioner, detta då de ju ska kompletteras med ävenledes jämna utdelningar.

Jag går direkt till "Pensionsprognos" och fyller i "Arbetar som: Privatanställd arbetare (SAF-LO)", "Månadslön/underlag för pension: 34.610". Jag lämnar "Förväntad genomsnittlig löneutveckling i Sverige" och "Förväntad värdeutveckling på ditt pensionssparande" på sina standardvärden.

Sedan går jag in på "Tänker du arbeta deltid, vara föräldraledig eller studera?" för att ange att jag tänker jobba deltid 0% från 55 års ålder och inte tänker börja jobba heltid igen, dvs sluta jobba vid 55 års ålder (Den nya Min Pension lyckades jag inte få att ta emot deltid som inte började omedelbart och detta är anledningen till att jag använder den gamla versionen). Detta gör att inbetalningarna till pensionssystemet helt uteblir redan från 55 års ålder.
Till sist väljer jag "Jag vill ta ut mina pensioner vid olika åldrar och/eller uttagstider". Jag tar ut alla tjänstepensioner och privatpension från 55 till 64 års ålder. Från 64 års ålder tar jag ut hel allmän pension, vilket kommer att vara tidigast möjliga uttag för mitt födelseår när Riksdagen har klubbat beslutet.

Tyvärr går det inte på Min Pension ta ut mina tjänstemannapensioner från Alecta förrän vid 62 års ålder, men på Alectas hemsida går det redan vid 55 års ålder om man "lovar" att lämna arbetsmarknaden, vilket ju är tanken. Därför får jag bygga min egen pensionsprognos som jag dessutom kompletterar med skatt.
Kommentarer till pensionsprognosen ovan:
  • Vid 65 (i framtiden 66 år eller ännu högre) års ålder tillkommer i mitt fall just nu garantipension på 1.900 kr som inte är beroende av förmögenhet, utan den får alla med låg pension.
  • Skatten blir avsevärt lägre från det året man fyller 66 år (byter från skattetabellens kolumn 6 till kolumn 2). 
  • Skattetabell 33 har använts då det är ungefär vad som används i mina tänkta kommande hemkommuner i Småland och högre än jag har i Stockholm idag.
  • Bostadstillägg kommer trots låg pension aldrig vara aktuellt p g a ett relativt stort kapital.
  • Jag använder alltid de senaste uppgifterna som finns tillgängliga.
Mina pensionsutbetalningar varierar mellan 5.092 och 8.564 kr/mån netto vilket dels är en större spridning än jag skulle vilja se, dels är betydligt mindre än många andra. Min förhållandevis låga pension beror på många saker: sent inträde på arbetsmarknaden, periodvis arbetslös, jobb utan tjänstepension ibland, ibland låg lön, dålig förvaltning, ojämn inkomstutveckling och tidigt planerat utträde från arbetsmarknaden. Om den låga pensionen är den ursprungliga anledningen till att jag började spara i utdelande aktier, är det nog nu snarare för att kunna sluta jobba tidigare.

T ex min bror har endast råkat ut för dålig förvaltning av ovanstående punkter och kommer att få avsevärt högre pension och är dessutom sambo. Detta ger helt andra förutsättningar.

9 kommentarer:

  1. Det var ett rejält jobb i att försöka få ordning i pensionsdjungeln. Det som förvånar mig mest är hur pass dålig pension du verkar få ut i slutändan. Jämför med min morsa som slutade jobba runt 1980, för att bli hemmafru, vilket var väldigt vanligt på den tiden. Hon får ut runt 6000 kr i pension efter skatt. Det är inte stor skillnad mot vad du räknar med att få ut, och då har du antagligen jobbat och slitit hos en arbetsgivare i betydligt fler år än vad hon har gjort. Det verkar väldigt märkligt. Du borde ändå fått ut betydligt mer då du ändå har för avsikt att jobba fram till 55.

    Jag tillhör den kategori bloggare som ser det nuvarande pensionssystemet som ett korthus redo att falla. Sverige har ökat med 1 miljon människor på väldigt kort tid, många av dessa kommer förmodligen aldrig att få sig ett vettigt jobb och kommer därmed inte heller att betala någon skatt (det är ju skatt på bidrag, men det blir ju inget externt inflöde av skattepengar direkt) och vi dras med en åldrande befolkning. Pengarna kommer helt enkelt inte att räcka till för en dräglig levnadsstandard, med tanke på att väldigt många redan idag förväntas leva på ca 10000 kr. Har du inget eget sparande, kommer du att vara körd, är min spådom. Jag ser helt enkelt inte att den demografiska/socioekonomiska utveckling som har accelererat på senare tid kommer att vändas, då det totalt saknas politisk vilja. Det bästa (och enda?) förslaget på bordet verkar som vanligt vara höjda skatter.

    Vi får vänta och se helt enkelt, men symptomen hos patient Sverige är för många, och läkaren är för orkeslös.

    Man lyckades ju tuta i 40-talisterna att "pappa staten tar hand om dig på ålderns höst, du har inget att oroa dig för", vilket verkade leda till att väldigt många helt enkelt struntade i att spara utan konsumerade upp pengarna/körde på som hemmafruar, för det skulle ju ordna sig. Vilken chock det måste har blivit när den första utbetalningen kom... jag tänker inte hamna i samma sits när den dagen kommer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj. Rejält svar.

      Japp, så dålig blir pensionen enligt minPension. Detta förvånade även mig men med så många minusfaktorer som jag nämner "sent inträde på arbetsmarknaden, periodvis arbetslös, jobb utan tjänstepension ibland, ibland låg lön, dålig förvaltning, ojämn inkomstutveckling och tidigt planerat utträde från arbetsmarknaden" blir det så. Har verkligen inte haft någon spikrak karriär. Allra mest för pensionen gör nog det tidiga utträdet vid 55 år.

      Tror som du att många sociala system kommer att bli överbelastade och kommer behöva förändras, när inte skattehöjningar räcker till. Läste om socialbidragen i Hässleholm och Filipstad nu senast. Mest kostnadseffektivt ska vara att strunta i våra hundratusentals analfabeter och lågutbildade och satsa på nästa generation. Fruktansvärt.

      40-talisterna fick inte vad vad de blev lovade men 60-talister och senare har väl blivit förvarnade, men tror många har strutsmentalitet ändå. De som gör som vi och sparar hårt till vår egen pension, jag undrar hur många vi är? Jag tror jag känner en...10% är nog högt räknat.

      Radera
    2. Läs här hur många har det som redan är pensionärer, https://www.aftonbladet.se/debatt/a/b5o1Kd/lasarna-ingen-trygg-alderdom-har-inte. Många med riktigt dålig pension och nu verkar min pension rimligare. Ingen tror väl att det blir bättre de närmaste årtiondena heller.

      Väldigt glad jag tog tag i detta i tid.

      Radera
  2. Usch, blir mer o mer orolig över framtiden. Det är miljön, samhället och pengarna som oroar. Vad gäller pengarna så går oron i banor kring hur staten kommer att ta från de som varit framsynta. I Sverige är det ju så att de grupper som oftast gynnas är de som är svinrika och de som har ingenting. De som ingenting har får ju av staten o svinrika, ja se har mer än tillräckligt. Sen drygt 30 år har en sak stört mig mycket och det var att 30% skatt drogs på sparränta från skattade pengar eller från aktieutdelning på aktier i AF. ISK/kf har gjort det lite bättre men redan har beskattningen ändrats ett antal gånger.

    Vad blir nästa drag tro? Oroande är det när än fler som varken har eller kommer att bidra ett smack, eller förlåt de bidrar ju fast på sitt sätt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pensionssystemet är pinsamt. Inte minst skillnaden mellan de som jobbat hela livet i låglöneyrken och de som inte jobbat alls där premien är väldigt nära 0.

      ISK/KF blir nog hårdare beskattat med tiden. Ränteavdragen kommer nog trappas ner, men där hoppas jag kunna flytta till kontant betalt boende innan det sker så den drabbar inte mig. Fastighetsskatt, förmögenhetsskatt kanske kommer tillbaka. Högre moms är en "bred" skattebas. Högre miljö- och energiskatter. Mm mm...

      Radera
  3. Är det kanske inte lite väl defensivt att räkna med endast standardvärde på "Förväntad värdeutveckling på ditt pensionssparande"? Den innebär väl endast cirka 2% i värdeutveckling. 4-5% borde väl vara mer realistiskt. Sedan om det förändrar din summa drastiskt till det bättre vet jag inte?
    När man tänker total pension bör man inte då räkna in TP-summan också? Det är ju en "naturlig" del av pensionen för de flesta.

    Mvh
    Tobbe

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har faktiskt inte reflekterat över att standardutvecklingen på pensionssparandet bara är 2,1% (inflationsjusterat). Rimligtvis borde det var som du säger, men jag gjorde det lätt för mig och bara tog standardvärdet. Men ju närmare pension jag kommer desto mer ointressant blir den siffran.

      Radera
  4. Sorry...ser nu att du tänker in TP-uttag i tidigare tidsperiod än övrig pension.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis: tar först ut tjänstepension och sedan allmän pension.

      Radera