lördag 31 augusti 2019

Månadsuppdatering augusti 2019

Ännu en månad har rullat på. Är tillbaka på jobbet och har kommit in i jobblunken igen.

Utdelningar

För denna månads utdelningar blev det med 908 kr en rejäl ökning med 308 kr (+51%) jämfört med förra årets 600 kr, dock från låga nivåer. Mina utdelningar mellan månaderna är ojämna men får så vara så länge jag har starkt svenskt fokus på innehavet.

Utdelningen på rullande 12 ökar något från 6.484 till 6.510 kr/mån. Nu kommer kurvan dock att ligga plant fram till mars nästa år när jag troligen når 7.000 kr/mån vilket är nästa stora mål tillsammans med 200.000 kr i ackumulerad utdelning.
Det är osäkert hur mycket utdelningarna blir nästa år, då flera stora innehav hintat om sänkningar, men jag hoppas kunna nå 90.000 kr (7.500 kr/mån).

Portföljvärdet

Månaden avslutas till starka 1.464.397 kr efter att i slutet av månaden tagit igen en mycket svag tidigare del av månaden. Förra månaden var portföljen värd 1.408.455 kr.

Nästan så jag börjar snegla på delmålet 1,5 MSEK, men det bestämmer marknaden mer än jag. 1,5 MSEK är mer än bara en jämn siffra då det även är halvvägs till den siffra om 3,0 MSEK som jag uppskattar är det jag behöver för att kunna gå i pension.

Portföljvärdet ökar från förra månaden med 55.942 kr (+4,0%) inklusive lönesparande eller ökar 33.942 kr (+2,4%) exklusive lönesparande. Stora siffror igen, men mest intressant är trendlinjen.

På ett sätt var det lugnare fram till juni 2018 när jag bara la in portföljvärdessiffror var 6e månad. Detta då det då är hyggligt säkert med en uppgång med 6 månaders värdeutveckling, sparande och utdelningar i ryggen. Nu med bara 1 månad känns det nästan som 50/50 om värdet ska gå upp eller ner. Därför har jag som jämförelse lagt in en andra portföljvärdesgraf med bara 6-månadersdata (tom juni 2019), som ju verkar ha en stabilare utveckling. Tyvärr tittar jag ju på portföljvärdet varje gång jag öppnar min portfölj i Google Sheets, vilket ju är nästan varje dag.

Jag använder mig av belåning vilket gör min portfölj mer volatil än för de som kör utan belåning. I grafen visas såklart bara mina egna pengar.

Inkomster & Sparande

Denna månad blev det p g a semester något mer än en normal månadslön med 28.440 kr netto.

Löneinkomst: 28.440 kr
Utdelningar: 908 kr
Sidoinkomst: 0 kr
Total inkomst: 29.348 kr

Lönesparande: 22.000 kr
Återinvesterade utdelningar: 908 kr
Sparande inkl utdelningar: 22.908 kr

Sparkvot inkl utdelningar: 78,1 %
Sparkvot exkl utdelningar: 77,4 %

Det enorma sparandet gjordes i mitten av månaden när jag trodde börsen var på ned och jag inte ville att belåningen skulle dra iväg och komma för nära nästa räntesteg. Därför blir det knappast något sparande alls nästa månad, utan då måste bufferten fyllas på.

Sparkvoten på rullande 12 månader ligger relativt stilla och känns måttligt intressant innan bilköpet försvinner ur siffrorna i mars.

Frihetskvoten & Arbetsfridagen

Arbetsfridagen och frihetskvoten ligger ganska stilla. Även dessa kommer inte tillbaka till tidigare nivåer (ca juni resp +50%) förrän i mars nästa år p g a bilgåvan. Det är nästan så att jag längtar till mars för att se "riktiga" siffror igen.

2 kommentarer:

  1. Hejsan, jag har själv märkt av hur strävan efter att öka portföljen för att nå ekonomisk frihet i en allt högre grad resulterar i längtan mot olika saker. Själv bygger jag cashbuffert för att sänka belåningen och då augustis lön oavkortat gick till bufferten längtar jag till septemberlönen. Mycket räkningar då så längtar egentligen till oktoberlöben... 3v+4v kvar alltså...!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sedan länge ligger pengar till sparande ständigt högre prioriterat än konsumtion, men ibland skulle man vilja köpa något.

      Vad gäller cashbuffert försöker ligga med så att jag har en månadslön på lönekontot i buffert.

      Min belåning ska ner, frågan är hur mycket och hur fort. Vill ju inte helt strypa investeringarna.

      Radera