tisdag 25 september 2018

Varför jag har aktier i ställer för fonder

Till att börja med vill jag säga att jag inte har några större illusioner att jag kan prestera bättre än index på lång sikt.

Frågan är då varför jag har aktier i stället för fonder, särskilt indexfonder?


  1. Om jag lyckas med mina aktieplaceringar, dvs köper för att långsiktigt komma i åtnjutande av allt högre utdelningar, tror jag att förvaltningskostnaden blir lägre än för fonder.
  2. Genom direktägande i aktier får jag en bättre känsla för vad jag äger. Det är t o m så att känslan för detta delvis försvinner i investmentbolagen, som jag ju ändå gillar.
  3. Det är vansinnigt roligt att få utdelningar och mycket spännande när utdelningshöjningar (förhoppningsvis!) meddelas.
  4. Med väl utvalda företag kommer uttag av utdelningar för konsumtion att utgöra ett relativt säkert och bekvämt sätt att (delvis) försörja mig när den tiden är mogen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar