måndag 24 september 2018

Arbitrage på Investor (edit: och Handelsbanken)

I och med att jag just nu håller på att städa portföljen med stora köp/sälj och därför har bytt till Nordnet Mellan-courtage (69 kr upp till ganska mycket pengar), så fanns det möjlighet till arbitrage, dvs byta aktieslag för samma bolag. I mitt fall en dubbel arbitrage-vinst i Investor.

I vanliga fall med courtageklass Mini blir det för dyrt. Nordnet tillåter i dagsläget bara byte av courtageklass 1 gång/månad. Tveksamt om de kan hålla kvar vid detta när Avanza tillåter 1 gång/dag och Nordea har mycket lägre courtage. I väntan på att Nordnet justerar sina regler kommer jag att börja köpa mina "arbitrageaktier" på Avanza.

Så här gick det:
2018-09-21: Sålt 229 st Investor A 95.287 kr, Köpt 229 st Investor B 95.081 kr. Nettovinst efter courtage 206 kr för 1 minuts jobb.

2018-09-24: Sålt 241 st Investor B 99.006 kr. Köpt 241 st Investor A 98.734 kr. Nettovinst efter courtage 272 kr för 1 minuts jobb.

Fantastiskt att tjäna 478 kr och hamna i samma läge som jag hade för bara några dagar sedan.

Taktiken var att sälja till senast-kurs och därefter väldigt snabbt köpa till köpkursen. Inte vara gniden för att få den sista 10-öringen, det brukar straffa sig.

Edit 2018-09-26: Igår gjorde jag det igen! Bytte Handelsbanken A mot Handelsbanken B och nettade 414 kr.

Funderar nu allvarligt på att flytta mina "arbitrageaktier" SHB, Investor och SEB till annan handlare för att snabbt kunna göra arbitragevinst med låga kostnader. Får se om det blir Nordea, DeGiro eller Avanza.

Dessutom funderar jag allvarligt att flytta utländska aktier till Nordea p g a bättre courtage, växlingsavgifter och snabbare återbetalning källskatt. Däremot suger Nordeas belåningsränta (6,10%!!).

5 kommentarer:

  1. Så fantastiskt gött att få till såna där arbitrage trades! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det! Har tyvärr bommat flera tillfällen då courtaget varit för dyrt.

      Radera
  2. Ett tips. Har gjort lite liknande affärer. Vill du vara mer Smålänning så gör du manövern hos DeGiro istället. Då hade du tjänat 754 kr d v s 276 kr till eller nästan 60% mer.....inte illa!
    Hälsningar, T

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det pratas väldigt lite om DeGiro. Avanza, Nordnet och numera Nordea verkar mycket populärare. Men det kan vara dags att se över konkurrensen. Ser att det är gratis courtage ända upp till 1MSEK.

      Tack för din kommentar!

      Radera
    2. Ja, kostnaderna spelar stor roll över tid och det finns ingen anledning att ge bort sina pengar till Hagströmer och Dinkelspiel. DeGiro har dessutom ett gäng riktigt bra ETF courtagfritt bl a iShares och Vanguard. Orkar du läsa så skrev jag lite i våras när jag testade DeGiro och Nordea.
      https://toscananext.blogspot.com/2018/05/avanza-nordnet-degiro-nordea-vilken-ar.html
      Hälsningar, T

      Radera