lördag 23 maj 2026

Årets första skörd från trädgården bärgad och tillagad: rabarbermarmelad

Jag fortsätter att använda min Panasonic bakmaskin frekvent till matbröd ett par gånger i veckan och till skillnad till många andras får min jobba hårt. Några gånger har jag använt den till pizzadeg eller sylt såsom lingonsylt och blåbärssylt. Såklart går det lika bra att göra baka och sylta manuellt  - det blir lika bra resultat men bara lite mer arbetsamt.

Rabarber

Förra våren flyttade jag rabarberplantan vilket den inte gillade och jag kunde bara skörda 0,5 kg på hela säsongen. I år blir det bättre och även om det inte kommer att bli gigantiska mängder kommer det bli några kg som nog täcker mitt behov. Redan har jag kunnat skörda några stjälkar på totalt 0,6 kg. Nästa år täcks mitt behov helt säkert. Rabarberplantan kommer ursprungligen från farfars och farmors hus dit de flyttade på 1940-talet och är troligen minst 80 år gammal så oxalsyrehalten kan vara högre än i de moderna sorter som säljs idag. Delar av plantan finns även vid flera andra släktingars hus och även ursprungsplantan finns kvar då det är en kusin som har det huset. Men det är inte den sorten (Viktoria) som man ofta ser manshöga i gamla trädgårdar utan det är en mindre sort och troligen mer välsmakande sort. Dessutom vill jag ta stjälkarna innan de blir för stora och träiga.

När jag var liten använde vi rabarber till bara rabarberpaj och rabarberkräm och inte så ofta heller. Tyvärr slängdes stor del av skörden direkt på komposten vilket jag inte tror är ovanligt ute i landet. Detta tycker jag är lite orättvist mot en så välsmakande grönsak. Dessutom är rabarbern billig att odla, enkel att odla samt lätt att plocka och skala. Ändå är paj och kräm inte så dåligt men med mitt mål med större grad av självhushållning krävs mer. Jag frågade AI som dessutom bland annat rekommenderade:

  • Rabarberkaka - saftig och syrlig
  • Rabarberkompott - till yoghurt, gröt och glass. Håller bara en vecka i kylen men blir mitt nästa rabarberexperiment.
  • Rabarbersylt eller marmelad
  • Rabarbersaft - kanske allra bäst i blandsaft med jordgubbar. Tips: Använd stora och lite träiga stjälkar till saft då fruktköttet inte används.
  • Rabarberchutney - gott till kött eller ost

Rabarbermarmelad

Första plocket av rabarber blev även det första som skördats i år och blev alltså till rabarbermarmelad och jag är nöjd med att jag inte bara skar ned den i bitar och la i frysen utan att den faktiskt kom till användning direkt.

Även om det inte är den nyttigaste frukosten måste jag säga att jag älskar helt nybakat bröd från bakmaskinen med ost och marmelad på. Och nu när jag har gjort egen marmelad blir det bara ännu bättre. 

Ju mer man googlar rabarbermarmelad desto mer förvirrad blir man, men för att det skulle bli något fick jag till slut sätta ner foten och prova.

Receptet togs fram av Google AI och jag är mycket nöjd med smak och konsistens:
  • 600 g finskuren rabarber
  • 600 g syltsocker (socker med pektin för gelering, citronsyra för syra och färg samt kaliumsorbat för konservering)
  • 300 g citrus, 1 finskuren skalad apelsin och 1/2 citron (tillför naturligt pektin, marmeladkonsistens och balanserar rabarbens syrlighet. Vissa recept använder finrivet ytterskal)
  • 1 tsk vaniljsocker (många recept förordar äkta vaniljstång men så exklusiva råvaror använder jag oftast inte)
Prismässigt hamnar vi på runt 25 kr för hela receptet. Syltsocker är väldigt dyrt jämfört med vanligt socker (27 kr/kg vs 11 kr/kg) och jag håller på att se över om man kan göra sitt eget syltsocker billigare själv men pektinpulver är inte billigt det heller. Tips tas gärna emot!

Hållbarheten för marmelad med syltsocker i oöppnad burk ska vara minst ett år och för öppnad burk en månad.

Gör så här:
  • Lägg hälften av frukten i brödpannan sedan hälften av sockret och vaniljsockret. Repetera!
  • Välj brödmaskinens 'Jam'-program och ställ in tiden på 2:00 timmar (default för min maskin)
  • Värm under tiden rendiskade burkar i ugnen på 100 grader och koka locken
  • När brödmaskinen är färdig häll över sylten direkt på varma burkar och sätt på locken
Såklart går det att koka i gryta men det blir mer kladd och mer passande.

6 kommentarer:

  1. Trevligt! Saknar rabarber själv tyvärr och är något som definitivt borde åtgärdas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker jag du borde. Glömde skriva det men rabarbern har 2 ytterligare stora fördelar A) mycket lättodlad och B) lätt att plocka och rensa

      Radera
  2. Bra tips. Har ett gäng rabarber i ett avlägset hörn av trädgården som jag aldrig gör något med, kanske dags att testa nu. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker jag du ska! Aha, rabarbern är en av de mest odlade grönsakerna men samtidigt är det alltför många som slänger bort den - du är tydligen en av dem!

      PS Provade rabarberkompott igår. Den var kanon i naturell yoghurt + flingor. Men man får äta den fort då den bara håller en vecka då den inte har konserveringsmedel och mindre socker.

      Radera
  3. Tror jag skrivit det tidigare, jag är (eller snarare vi) är ohyggligt dåliga på just rabarber. Brukar bli en laddning rabarberkräm och en paj per år, inte mer än så.

    När jag är utomlands (eller på hotell i övrigt) brukar jag ta några mackor med smör+marmelad ibland till frukost. Apelsin- eller jordgubbsmarmelad, men jag tror inte att jag själv köpt en burk marmelad på 40 år säkert. Jag är mera för salta pålägg till frukost, makrill eller lax typ....

    SvaraRadera
    Svar
    1. En gång rabarberkräm och en paj per år tror jag tyvärr är ganska genomsnittligt. Därför tror jag att speciellt saft och marmelad kan vara något då det kan avnjutas många gånger per kok.

      Med vanligt kallt köpebröd blir det oftast ost, skinka eller medvurst på mackan (plus gurka, tomat eller paprika) men just hembakat ljummet/varmt börd passar perfekt med marmelad och lagrad prästost.

      Radera