onsdag 24 augusti 2022

Enklaste investeringsrådet till nybörjaren

På jobbet vet de att jag sparar i aktier, men såklart inga detaljer, och ofta får jag frågor om hur de ska komma igång själva. 

Hittills har jag svarat relativt undvikande och flytande.

Vilka råd ska vi ge dem? Låt oss anta att vi max har 30 sekunder på oss, alltså en s k elevator pitch, eller på svenska så sker detta såklart runt kaffemaskinen.

De flesta är av typen get rich quick vilket varken jag eller någon av mina läsare är. Såklart är de inte intresserade av att analysera företag.

Mina råd till mina kollegor blir:

  • Lägg allt krut på att höja lönen och sänka kostnaderna.
  • Köp så mycket billiga indexfonder du kan varje månad vare sig det går upp eller ner.
  • Var långsiktig och repetera varje månad i många år.
Ovanstående är nog inte vad de vill höra utan hoppas bli snabbt rika på någon crypto eller någon skitdyr aktiv förvaltning de hört talas om.

Till detta kan man ju ge råd om kontotypen ISK om de inte vet.

Vilka råd ger ni?

6 kommentarer:

  1. Bra råd och hade gett liknande. Är man intresserad på riktigt så kommer det andra av sig själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gäller att få igång folk först. Men inte så kul om någon började i januari i år. Då kan de tröttna... Om de börjar med medvind däremot...

      Radera
  2. Även jag håller med om att det är bra råd. Personligen har jag mycket enklare att jobba med utgiftssidan än intäktssidan. Det är väl mina låga krav som skiner igenom....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är sedan väggandet också helt inriktad på utgiftssidan- kkänns enklare på ngt sätt.

      Radera
  3. Jag brukar bli så sjukt passionerad vi sådana frågor så inte många som passerar min brandtal utan att faktiskt börja spara och investera.
    Månadsspara i fonder är det bästa nybörjarrådet man kan ge enligt mig..

    Mvh // PP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, jag har inte lyckats så bra. Har nästan gett upp men har på jobbmöten försökt få unga kollegor att omplacera tjänstepensionen till så mkt aktier som möjligt aktier med dåligt resultat.

      Försöker få mina närmaste att börja (3 brorsbarn & 1 bror) istället men med bara små små framsteg.

      Radera