måndag 1 november 2021

Efter några månader med Totalavkastning som mål

I slutet av juni bestämde jag mig för att överge min utdelningsstrategi för att i stället satsa på totalavkastning (läs här) då jag tyckt att portföljen underpresterar. Detta ledde till många försäljningar och ännu fler nya inköp.

Nu har det gått några månader och visst är det tråkigt att utdelningarna minskar men frågan är hur det går med värdeutvecklingen?

Därför lägger jag in en 1-årsgraf direkt från Nordnet som visar hur mitt ISK Sverige-konto presterat före och efter omplaceringarna i slutet av juni jämfört med OMXS30 GI.

Utan att bli för stöddig tycker jag mig se att om jag innan omplaceringarna kramade index hårt så har jag efter omplaceringarna i slutet av juni presterat avsevärt bättre. Detta trots att börsfallet tidigare i höstas drabbade mig hårt.

Ännu så länge vågar jag inte dra för stora växlar på detta men det är en bra start.

4 kommentarer:

  1. Bra jobbat Småland !! Alltid roligt när man ser effekter i önskvärd riktning från sina aktiva handlingar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja det är roligt men som alltid undrar man varför man inte gjorde det tidigare? Inte gråta över spilld mjölk, inte älta det gamla utan se framåt är det som gäller!

      Radera
  2. Jag har själv funderat på min strategi kring utdelnigar, och kommit fram till att det antagligen är den som passar mig bäst, eftersom:

    1) Jag har vare sig tid, kunskap eller en spåkula för att avgöra vilka aktier som ökar respektive sjunker i värde i framtiden. Med enskilda aktier är risken väldigt stor att man köper på toppen.

    2) Utdelningar anser jag är betydligt mer förutsägbara. Ytterst få av mina bolag drog in utdelningen eller ens sänkte den under pandemin. Svenska banker var väl sämst i klassen där.

    Om jag ville bli en värdeinvesterare hade jag endast satsat på indexfonder, ty detta är vad som lönar sig bäst enligt gängse forskning. Investera i så många marknader som möjligt, i så många bolag och branscher som det går. Att investera i enskilda aktier för hopp om värdeökning kan gå hem, men kan ju lika väl gå åt skogen. Så tänker jag...

    SvaraRadera
    Svar
    1. 1) Så är det och jag skulle aldrig orka hålla koll på och tima köp och försäljningar med en smal portfölj på <10 innehav. Därför har jag idag ett brett urval av 40-tal bolag från LargeCap för att sprida risken, utvalda från totalt ca 140 papper på LargeCap som de jag tror ska bäst.

      2) Tycker också utdelningarna är mer förutsägbara. Huvudanledningen till mitt strategibyte är att det finns så många bra bolag med låg eller ingen DA som inte fick plats i min utdelningsportfölj.

      I FIRE kan jag tänka mig köpa Indexfonder dels för att minska risken men kanske speciellt då det är lättare att sälja några andelar från 2-4 indexfonder än från ett 100-tal företag när det är dags att leva på pengarna.

      Radera