onsdag 1 september 2021

Vilken portföljutveckling kan jag vänta mig?

Vad kan jag förvänta mig?

Min portfölj är i skrivande stund värd 2.736.000 kr netto och 3.401.000 kr brutto. Investeringsgraden är därmed 124% vilket blivit lite högre än jag vill och jag ska under hösten sänka den till de 115% jag långsiktigt känner mig bekväm med. Men det är inte det som avhandlas idag.

Bruttovärdet för portföljen vid den önskade investeringsgraden 115% blir då 3.146.000 kr och det är detta värdet jag räknar med ska öka 8%/år i genomsnitt. Förväntad portföljtillväxt blir därmed 21.000 kr/mån.

Till detta kommer nysparande på ca 15.000 kr/mån.

Totalt hoppas jag därmed se portföljen växa med 36.000 kr/mån i genomsnitt vilket är ca 1,4 nettomånadslöner för mig. Tycker det är fantastiskt att jag kan vänta mig att portföljen växer mer än hela min lön.

Och detta är vad som gäller just nu och jag har alltså inte räknat med ränta-på-ränta-effekten!

Såklart kommer inte börsen att växt linjärt med 8%/år och det kommer växla mellan svårare och bättre tider, men detta är genomsnittssiffror som är rimliga.


Hur det sett de första 8 månaderna för 2021

Faktum är att för 2021 ser det inte alls ut så här hittills och troligen kommer det aldrig göra det. Det verkar inte finnas några genomsnittsår utan bara superår och rena skitår.

Nyparandet för 2021 ligger hittills på 19.000 kr/mån vilket är riktigt bra med min lilla lön, men det som sticker ut är att portföljen ökat med drygt 95.000 kr/mån exklusive nysparande.

Alltså har portföljen ökat i värde med 115.000 kr/mån sedan årsskiftet (1,8 till 2,7 MSEK) - 3 gånger mer än jag räknar med ovan.

Detta kan såklart inte fortsätta i evighet men det är roligt så länge det varar. 

Att gå i FIRE precis efter en sådan här superperiod med jätte-ATH skulle inte kännas helt bra om det inte fanns lite marginaler ta av om luften gick ur direkt efter man slutat jobba. Nästan så jag hoppas att det funnits en korrigering eller åtminstone en utplaning innan jag går i FIRE 2025.

7 kommentarer:

  1. Det är fantastiskt kul att ibland luta sig lite tillbaka och betrakta vad man hittills åstadkommit och dessutom med egna meriter! Tror det är både nyttigt och välbehövligt att ibland tillåta sig att känna både glädje och stolthet!

    Bra gnetat US!
    Om några år hoppas jag att vi ibland står vid en sjö och fiskar! När jobbångest, stress o annat elände kopplat till kneget känns som i en annan tid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag är klart imponerad av det vi gjort. Tycker dessutom att det gått fortare än jag tänkt att få portföljen att växa. Tror hockeyklubban är här! År 2025 ligger fast just nu, möjligen blir det i stället med mer pengar (beror på om jag jobbar 100% in i mål mm)- det vore trevligt med marginal till marginalen även om det är ett lyxproblem.

      Gillar båtfiske framför vid strandkanten - mindre insekter och lättare ta sig gram. Siktar nog på nyckel till min farbrors roddbåt i liten sjö med motorförbud samt egen liten plastbåt med utombordare i en större sjö om det blir pappas hus.

      Har väl ett visst uppsägningshot mot mig vilket jag skrivit om tidigare. Men ju närmare 2025 jag kommer och ju större portföljen blir desto mindre bryr jag mig = lägre blodtryck och mindre jobbångest. Inte så himla länge tills jag efter lite uppsägningslön kan stämpla in i mål 2025 om det skulle skita sig totalt.

      Radera
  2. Det är ju lite roligt när man bryter ner stora summor till månads-summor. Alltså 95 000 kr per månad låter ju himla häftigare än när man slänger sig med massa hundratusen på årsbasis. Ungefär när man kikar lite ( för skoj skull ) på en ny bil och tycker att 500 000 kr är väl inte så mycket. Tills man inser att det blir väldigt många tusenlappar i månaden om man ska betala den på 8 år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja några hundra tusen kan ibland låta lite eller billigt initialt, sen ser man månadskostnaden...

      Radera
    2. Ja, vi är ju alla vana vid att allt snurrar kring "månadsekonomin" så jag föredrar just den tidsrymden att räkna på. Det är varken för kort eller för långt.

      95.000 kr/mån är overkligt bra när lönen är en bit under 30.000 kr netto.

      Precis, just bilar är fruktansvärt dyrt och jag glad att jag inte behövt någon på 10 år. Skulle inte förvåna mig om detta enda steg står för en riktigt stor del av mitt månadssparande. Billar kostar ju inte bara i inköp utan hela tiden är det något som ska betalas. Trots detta kommer jag ha bil i FIRE men det måste man ha på landet.

      Även värdeökning på boendet blir nästan overkligt när man slår ut det. På 20 år (= ca 245 månader) har min lgh ökat från 1,4 till 4,5 MSEK (med dipp till 1,0 ca 2003) blir det 12.000 kr/mån vilket är mycket mer än jag betalat i renovering, räntor, månadsavgift mm.

      Radera
  3. Det är en utmaning att upprätthålla sitt eget sparande på en hög nivå när det börjar utgöra en allt mindre del av värdeökningen. Men du verkar vara väldigt målinriktad och det är imponerade! Kämpa på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag sparar på med höga sparkvoter på +60% utan problem även om det som du säger blir en allt mindre del av värdeökningen. Av någon anledning känns nysparandet mer äkta och beständigt än värdeökningen på grund aktiepriset - vilket såklart borde vara fel? Det är ju samma sorts pengar - ännu ett bevis på att känslor och ekonomi ska separeras.

      Finns minst 2 anledningar till att jag sparar mycket fortfarande som är lite ovanliga:
      1. Jag är inte säker på att jag orkar jobba ända fram till 55 år så det gäller att spara hårt medan det ändå finns en hygglig lön att ta från. Med A-kassa eller sjukskrivning blir det svårare...Mina kostnader är dock så låga att jag troligen skulle kunna spara lite även då.
      2. Det finns ett uppsägningshot mot mig och skulle det bli så att jag inte får ett nytt jobb blir det A-kassa och svårt att spara. Tror det skulle bli svårt att få ett nytt jobb som +50 år, introvert, rackligt CV och dåligt med energi...

      Radera