torsdag 26 augusti 2021

Ny värmepump på plats i mitt sannolika framtidsboende!

Som mina trognaste läsare vet ämnar jag vid FIRE 2025 sälja min lägenhet i Sthlm och flytta till hus i Småland.

Troligen blir det mitt föräldrahem - ett ordinärt 1-planshus 100 m2 med källare och mexitegel halvvägs upp från 1973 i en liten småländsk tätort. Det som inte är ordinärt med huset är att det är i ett extremt bra skick då min far är pedant ut i fingerspetsarna. Tyvärr andas huset också en del 70-80-tal vilket gör att även om allt fungerar så är det lite gammalmodigt bitvis. Inte så mycket är bytt men mycket väl underhållet och t ex fönster är i nyskick. Lyckligtvis fick jag honom att installera fiber. Den lokala byggmästaren som byggt huset och stora delar av byn har mycket bra rykte om problemfria hus vilket inte är fallet med många andra hus där. Allt detta ihop med affektionsvärdet gör att jag gärna tar just detta huset.

Nu är en ny luft-vattenvärmepump á 111.000 kr på plats och det enda MÅSTE-underhållet av dignitet pappa och jag kan tänka oss det närmaste decenniet är taket som kostar i storleksordningen samma pengar som värmepumpen eller kanske lite mer. Det är ändå torr uppifrån, torr nerifrån samt stabil, autonom och billig värme som är basfunktionerna man vill ha.

Det blev förresten Mitsubishi Ecodan Split. Split anger att det är köldmediumanslutning mellan ute- och innedel vilket skulle ha någon fördel jämfört vattenanslutning.

Sedan finns det naturligtvis en lång lista på förbättringar och renoveringar man skulle kunna göra, här några av de dyrare: vinterisolerat uterum med trädäck utanför, växthus, redskapsbod, carport, solceller, gym, biorum, isolering och uppvärmning garage. Jag har en lista där varje "rum" (inkl trädgård) är med och det blir mycket pengar och jobb. Tanken är att göra så mycket som möjligt själv för att spara pengar. Brist på hantverkserfarenhet får kompenseras med att jag har många tillgängliga timmar i FIRE.

Om det blir föräldrahemmet beror på timingen:

  1. Min far är 82 år och av den segare sorten så det kan bli så att han orkar bo kvar i huset långt bortom 2025 vilket såklart vore jätteroligt, men då får vi se hur jag gör med flytten. Inte flytta eller köpa eller kanske hyra något annat i Småland?
  2. Blir det tidigare än 2025 är det perfekt att huset nu har ett värmesystem som fungerar även om man inte är plats (tidigare pellets vars magasin räckte en vecka i sträng kyla) och att man därför kan ha huset som fritidsboende fram till FIRE.
  3. Blir det ungefär 2025 är det såklart också perfekt.

15 kommentarer:

  1. Visst är det kul att drömma om nytt boende och alla de möjligheter som följer med!
    Timingen är ju svår att rå över, men att ha en långsiktig plan i grova drag tror jag ändå är bra. Planer kan ju revideras när förutsättningarna ändras, men man vet ju åtminstone åt vilket håll man vill och det gör det ju lättare att hamna där i slutändan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst är det kul att drömma lite. Även om det blir det där huset tror jag kanske inte alla projekt blir av.

      Jag gillar att ha en långsiktig plan som visar riktningen - jag har svårt att se mig som pensionär i min lilla Sthlms-BR i alla fall.

      Klart allt kan ändras - Ett extremfall som jag ser det är att jag som obotlig singel faktiskt kunna träffa någon dam och stanna kvar och kanske arbeta i Sthlm.

      Radera
  2. Ja, det kan vara en hel del grejer att fixa med ett hus. Växthus kan man göra från begagnade fönster som kan hittas vid renoveringar. Det kan vara bra att göra en prioriteringslista över alla projekt och naturligtvis att försöka göra så mycket som möjligt själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min farbror har faktiskt gjort ett helt OK växthus av gamla fönster - det får inte se skräpigt ut bara då jag sett en del växthus som inte är vackra.

      Listan jag gjort är faktiskt lätt prioriterad men när/om det blir skarpt läge får jag prioritera bättre, tänka till igen, göra bättre beskrivning och budgetera.

      Många saker, kanske speciellt ett uterum, vill man ju göra så tidigt som möjligt för att kunna njuta av så länge som möjligt.

      Utan lönearbete och stora mängder tid tillgänglig räknar jag med att göra allt utom det svåraste (tak) och direkt olämpliga själv (el och vatten).

      Radera
    2. Tak är inte så komplicerat det heller. Naturligtvis lite beroende på taktyp (plåt, tegel, råspont + papp etc).

      Radera
    3. Idag är det betongpannor. En fördel är att det är 1-planshus så taket lutar inte mer än att det går att gå på ganska säkert. Har sprutat mossa och skruvat TV-antenn bl a på det tidigare.

      Vet inte vad jag skulle byta till, men det ligger nog något årtionde framöver minst. Tak med integrerade solceller låter intressant om de utvecklas och blir lite billigare men är knappast något man gör själv.

      Radera
  3. Kul med drömmar inför kommande FIRE! Värmepump känns helt rätt och då kan eldande endast göras för mys/trivsel där tillhörande vedhuggning blir en bonus!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det kul - satt och läste lite om golv på plintar till uterum i veckan... Gjutet golv kanske är bättre men jobbigare. Kanske inte blir vinterisolerat utan bara vår-höst.

      Huset har en bra insatskassett i öppna spisen som höll huset varmt under den tuffaste stormen i mannaminne, Gudrun januari 2005. Men med öppen lucka kan man sticka in en korv på spett oxå.

      Radera
    2. Plintar kan man använda. Själv bygger jag på lecastenar som bara grävs ner en bit i backen. Funkar bra för mig i de mindre fristående byggnaderna (förråd, vedbod, bastu). Man kan göra saker hur komplicerade som helst...men ofta behövs det inte.

      Radera
    3. Har inte hört talas om lecastenar, men är väldigt långt ifrån att bygga ännu också och har bara skrapat på ytan.

      Helt klart låter det mycket mer intressant att anpassa, förbättra och underhålla ett hus än att slöjda ännu en ljusstake, samla på något eller bygga Lego (en arbetskamrat köper Lego för 3-5.000 kr/mån).

      Självhushållning är annat intressant område, hellre egengjord blåbärspaj än Frödinge alltså NLI.

      För komplicerat får det inte bli såklart

      Radera
  4. Två Månadslöner27 augusti 2021 kl. 11:23

    Bra skrivet! Vi hade svårt att välja mellan luft-vatten eller bergvärme. I slutet blev det bergvärme. Dyrare men vi slipper en låda ute.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Tänkte eventuellt på bergvärme men pappa tyckte det var för dyrt men då sa jag att jag kunde betala mellanskillnaden.

      Kalkylen för bergvärmens merkostnad verkar bli sämre ju längre söderut man kommer och pappas kåk ligger långt söderöver.

      Till slut när vi tog in offerter fick jag höra att byn var ett Vattenskyddsområde så man får inte ens borra. Då blev valet mycket lättare...

      Vet inte om Mitsubishi som valet föll på är bättre, sämre eller likvärdigt med våra lokala småländska märken NIBE, CTC eller IVT heller.

      Radera
    2. Ibland bra med mindre valmöjligheter. Ingen erfarenhet av vilket märke som är bäst.

      Radera
  5. Tycker du ska slå till med solceller när du väl är på plats också. Jag fick igång min anläggning i veckan och helt plötsligt så får man "utdelning" varje dag där ifrån också. Riktigt kul att följa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar idén med solceller inte minst för att det är en del självhushållning i det också även om man såklart fortfarande är inkopplad på nätet för att sälja när man kan det och köpa när man behöver det.

      Vill minnas att jag fyllde i ett formulär för något år sedan och att det kostade runt 300.000 kr för tak med integrerade solpaneler vilket är mycket med det är ju 2 stora produkter.

      Men tror ändå att först byta tak kan vara idé då det har en livslängd +50år medan solceller troligen har hälften. Kan sprida ut investeringen då också.

      Det enda jag säker på är att det inte blir några solpaneler på ett +50 år gammalt tak!

      Radera