måndag 11 januari 2021

Årskrönika - en analys 2020

Mitt fjärde helår som utdelningsinvesterare är till ända (av troligen totalt 8 år) och därför släpper jag detta inlägg i sin fjärde upplaga. Det som kommer att ge de bestående minnena är naturligtvis kopplat till Corona-pandemin men nu är jag heltaggad för 2021.

2020 började dock med ett börsrally, men sedan kom ett oerhört snabbt fall p g a Corona som gjorde att jag började svettas. Tyvärr fick jag sälja av en del av aktierna i värsta läget då jag varit för högt belånad och inte vågade ligga kvar när jag flyttades upp på Nordnets räntesteg 2 (1,99%) från deras lägsta ränta. Till detta behövde en nära släkting akut låna pengar. Detta gjorde att jag hade färre aktier när uppgången väl började. Dessutom har jag satsat hårt i USA när dollarn gått svagt. Väldigt olycklig timing där, vilket gör att jag troligen tar stryk av alla vad gäller värdeutveckling.

Löpande under året använder jag mig av linjediagram för värden på rullande 12 månaders genomsnitt för att snabbt se trender. Här i bokslutet blir det dock stapeldiagram och helårssiffror för att kunna analysera ett kalenderår i taget, vilket delvis ger en annan bild.

Utdelningar

Först utdelningarna som får huvudfokus då hela mitt sparande syftar till att utdelningarna ska vara det som gör att jag dels kan gå i pension tidigare och dels kan gå i pension med en acceptabel levnadsnivå.
Utdelningarna minskar kraftigt från 82.642 kr till 50.657 kr (-39%) vilket blev en väckarklocka över att kurvorna inte alltid går på rätt håll. 

Största anledningarna till utdelningsminskningen stavas svensk bank och andra svenska storbolag.

    Sparande, Inkomster och Utgifter

    Min sparkvot har längre historik än mina utdelningar då jag sparat pengar regelbundet sedan jag började på mitt nuvarande jobb sommaren 2013. Även innan detta fanns ett visst sparkapital. Här redovisar jag siffror från och med 2014 då det är de första helårssiffrorna jag har.
    Samlingen av grafer ovan ger en komplett bild över sparande, inkomster och utgifter de senaste åren (klicka på bilden för att se bättre).

    Inkomsterna

    Det är tydligt att löneinkomstens utveckling totalt avstannat de senaste åren och att jag borde söka mig ett nytt jobb för att få upp lönen, men det är inte aktuellt p g a att jag mår ganska bra nu. Jag är dessutom relativt säker på att nuvarande inkomst räcker för att ta mig i mål 2025.

    Man kan också se att utdelningarna blir ett allt viktigare inslag i min totalinkomst även om Corona-året 2020 blir ett steg tillbaka. 

    Sidoinkomster är fortfarande ett sorgekapitel, men har egentligen inte fokus förrän jag blir pensionär.

    Som pensionär kommer löneinkomsten ersättas av en avsevärt mycket mindre pension och tills dess gäller det att ha rampat upp utdelningar och möjligen även sidoinkomster rejält för att totalen ska bli de minst 240.000 kr/år jag vill ha netto som pensionär.

    Utgifterna

    Utgifterna har hållits i schack 2020 med 12.916 kr/mån och tycker jag inte ska jämföras med 2018 som var ett ganska extremt snålår.

    Sparandet och sparkvot

    Sparkvoten beräknas såväl inklusive som exklusive utdelningar och blir för förra året 59,7 resp 53,6% vilket är mycket bra men en bit från 2018 års siffror.

    Om ni undrar över 2019 års låga sparande beror det på att jag köpte bil till pappa för 150.000 kr.

    Portföljvärde

    Portföljvärdets utveckling är mycket svag vilket jag skrev om i inledningen men ökar i alla fall något med +5,7% eller 98.000 kr. 
    En grov analys ger att dessa knappa 100.000 kr kommer från
    Nettosparande 180.000 kr
    Utdelningar 50.000 kr
    Värdetillväxt -130.000 kr

    I "Värdetillväxt" ligger även belåningsräntor, kapitalförsäkringsskatter och källskatter. Dvs allt utom insättningar och bruttoutdelningar.

    2 kommentarer:

    1. Snyggt och prydligt! Tråkiga smällar som samverkat med aktieförsäljning, lån till släkting och bilköpet.

      Var verkligen 2% så hemskt i ränta enligt dig? 2% är ju ändå i sig rätt låg ränta, vi har blivit bortskämda i lågräntetiden som gäller. Jag låg också på 2% under en tid och visst räntor är aldrig kul att betala.

      SvaraRadera
      Svar
      1. 2% var kanske inte så farligt, men vi visste inte var det skulle sluta förra våren och jag blev skakis.

        Nu får det vara slut med de tråkiga smällarna som du skriver. Nu behöver jag lugn och ro och bara kunna jobba mot målet ett par år.

        Radera