söndag 10 januari 2021

Månadens investeringar december 2020

Trots att årsrapporter duggar tätt finns det ingen anledning att inte skriva månadsrapporten

Detta är min fjärde investeringsrapport och jag känner mig fram till ett bra upplägg. Denna gång förändrar jag inget men redan till nästa månad har jag lite planer.

Rapporten kommer till allra största delen handla om köp då min strategi är att köpa för att behålla. När jag säljer ska det vara för att ett bra företag blivit dåligt eller för att jag har varit felinformerad.

Investeringsplan medellång sikt (ett par år)

Covid-19 våren 2020 avslöjade 2 stora svagheter i min portfölj:
  1. Portföljen var för högt belånad (Utnyttjat >90% av belåningsutrymmet för Nordnets lägsta ränta 0,89%)
  2. Portföljen var för tungt viktad mot Sverige (92% Sverige, 8% USA, 0% Europa)
Därför har jag lagt en plan där:
  1. Belåning <75% utnyttjande av Nordnets lägsta ränta (idag 0,89% brutto)
  2. Portföljens geografiska fördelning ska vara Sverige 50%, USA 33% och Europa 17%
Punkt 1 ovan har jag redan löst och det gäller bara att bevaka belåningen framöver. Punkt 2 kommer dock att ta flera år då jag bestämt mig för att inte omplacera utan att omfördelningen ska ske via nyinvesteringar.

Nedanstående investeringar ska naturligtvis ligga i linje med den medellånga planen.

Jag har dessutom ett underordnat mål där jag ska jämna ut utdelningarna över året.

Var kommer pengarna ifrån?

Pengar att investera kommer från 4 källor:
  • Nysparande (från lön och sidoinkomster)
  • Utdelningar (netto)
  • Amortering (en nära släkting har i maj 2020 lånat 290.000 kr som han betalar tillbaka i snabb takt)
  • Värdeförändring på portfölj (positiv värdeförändring ger ökat belåningsutrymme (och köputrymme) och tvärtom då jag ska hålla belåningen konstant i procent fortsättningen). I denna ingår förutom kursförändring på värdepapper även återbetald källskatt, belåningsräntor (före ränteavdrag), kapitalförsäkringsskatt, förändring av belåningsnivå och avgifter. Det är alltså härifrån resten av det investerade kapitalet kommer
Detta blev månadens kapital att investera:
  • Nysparande: 12.000 kr
  • Nettoutdelningar: 2.950 kr
  • Amortering: 0 kr
  • Värdeförändring: -4.375 kr 
  • Totalt att investera: 10.575 kr

Månadens investeringar

Då jag har som mål att varje månad 2021 ska ha minst 2.000 kr/månad i utdelningar väljer jag att prioritera aktier som delar ut i svaga februari denna månad. Alla februariutdelare jag godkänt delar ut kvartalsvis vilket gör det "dyrt" att höja februariutdelningarna. 

Med månadens inköp ligger jag enligt plan över 2.000 kr i utdelningar i alla månader, men det är väldigt knappt några månader så det kan misslyckas. 

Nysparandet fördelades med 8.800 kr till ISK Sverige-kontot vars belåning gått upp p g a börsfall, men inga köp där. 1.200 kr gick till Preferenskontot och 2.000 kr till Sparkontot, men alltså inget till KF Utlandskontot

Köpen blir stabila amerikanska utdelare (ofta utdelningsaristokrater) med högt belåningsvärde på 70-80% för att räknas i Nordnets belåningsvärde samt högutdelande men obelånade svenska preferensaktier.
Jag har allvarliga funderingar på att sälja Nordea, TietoEVRY och Stora Enso p g a den nyligen höjda källskatten i Finland,


Total investering
Totalt har jag under månaden nettoinvesterat bara 10.575 kr vilket främst beror på den svaga portföljvärdesutvecklingen påverkan på belåningen. Dessutom har privatlånet som jag gett ut haft sin andra av totalt 2 amorteringsfria månader. Nästa månad hoppas jag investera mycket mer.

Investeringarna ger en årlig utdelningsökning på 604 kr.

Den geografiska viktningen justeras till Sverige 76,4% (76,2%), USA 17,2% (17,4%) och Europa 6,4% (6,4%). Föregående månad inom parentes.

Disclaimer
Jag skriver att nyinköpen ökar den årliga utdelningen med en viss summa, men inget blev klarare än under Corona-krisen att det inte säkert blir så. Men jag antar här att utdelningarna även fortsättningsvis blir samma som den senaste utdelningen. Med tanke på val av värdepapper hoppas jag dock även på utdelningstillväxt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar